מה אנחנו יכולים לעשות למען התפתחות תקינה של ילדינו [איגרת 162]

מה אנחנו יכולים לעשות למען התפתחות תקינה של ילדינו [איגרת 162]

מה לעשות למען התפתחות תקינה של ילדינו

כהמשך המאמר מהשבוע הקודם על השפעת הצפייה במסכים על התפתחות המוח, מציעה רופאת הילדים האמריקנית סוזן ר. ג'ונסון רשימה של טיפים להורים המעוניינים לעזור להתפתחות המוח של ילדיהם.

1. השאירו את הטלוויזיה כבויה ככל שניתן.

ארון טלויזיהעשו כמיטב יכולתכם להפחית את זמן המסכים של הילד עד גיל 12. עודדו את הילד תמיד לקרוא את הספר לפני שהוא רואה את הסרט. עוזר מאוד לכסות את הטלוויזיה בבד או להציבה בתוך ארון סגור. רחוק מהעין – רחוק מהלב.
זכרו שאנחנו מודל החיקוי של ילדינו. אנחנו לא יכולים באמת לבקש מילדינו לעזוב כבר את הסמארטפון, אם אנחנו בעצמנו לא מניחים אותו לרגע.
ואם כבר מסכים, אז נסו לצמצם את הנזק. בחרו את תוכניות הטלוויזיה בקפידה וצפו ביחד עם ילדכם כך שתוכלו לשוחח על מה שאתם רואים. אל תכבו את האורות – זה יפחית את הפגיעה הנובעת מצמצום שדה הראיה ויספק לעיניים מקור אור נוסף. שבו במרחק של לפחות 1.2 מטר ממסך הטלוויזיה, ו-45 ס"מ ממסך המחשב. לאחר הצפייה, צאו החוצה – לפארק, ליער או לחוף.

ילדהקוראת2. הקריאו ספרים לילדכם, במיוחד כאלה בלי תמונות, וספרו לילדכם הרבה סיפורים.

נסיעות ברכב והשכבה הם זמנים מצוינים לסיפורים. ילדים אוהבים לשמוע סיפורים על חיינו כשהיינו קטנים. אפשר גם להמציא אותם. האזנה לסיפורים מפתחת בילדים את היכולת ליצור בנפשם את התמונה הפנימית (שהיא הבסיס לחשיבה יצירתית בגיל מבוגר – הערת המתרגם).

3. טבע! טבע! טבע!

הטבע הוא המורה הגדול לסבלנות, דחיית סיפוקים, יראת כבוד, פליאה והתבוננות. הצבעים נהדרים וכל החושים פעילים. ילדים רבים היום משתעממים משהייה בטבע, כיוון שהם התרגלו לקצב המהיר ורווי האקשן של התמונות בטלוויזיה. אך אנחנו לומדים רק כאשר כל החושים שלנו מעורבים בתהליך הלמידה וכשהמידע מוצג לנו ככה שהמוח החושב שלנו יכול לקלוט אותו. הטלוויזיה היא מציאות מדומה, בעוד שהטבע הוא מציאות.

מגזין אדם עולם - השפעת הסביבה על התפתחותם של ילדים

4. הקדישו תשומת לב לחושים שלכם ושל ילדיכם.

הסביבה שלנו רועשת ומתאפיינת בעודף גירויי חושים. מה שהילד שלנו רואה, שומע, מריח, טועם ונוגע בו מאוד משמעותי להתפתחות שלנו. אנו צריכים להקיף את ילדינו ביפה, בטוב, ובאמת. האופן שבו הילד הקטן חווה את העולם ישפיע בצורה עמוקה על תפיסת העולם שלו כמתבגר וכמבוגר.

5. תן לילד להפעיל את ידיו, רגליו וכל גופו למען מטרה בעלת משמעות.

כל הפעילויות מחוץ לבית – ריצה, קפיצה, טיפוס, "גומי", קפיצה בחבל – עוזרות לפתח את המוטוריקה ואת החיווט המוצלח של הקשרים הנוירולוגיים במוח (ראו מאמרי הקודם). ביצוע מטלות הבית, בישול, אפיה, סריגה, נגרות, אורגמי, משחקי-מיתר ("סבתא סורגת"), משחקי אצבעות, משחקי מעגל, ציור, רישום וצביעה – גם הם עוזרים בחיווט המוח, ומפתחים את המוטוריקה העדינה.

פעילות גופנית

עתיד החברה שלנו טמון בהגנה ובפיתוח המוחות, הלבבות והגפיים של ילדינו.

מה שאני מכוונת אליו למען ילדינו מבוטא בצורה הטובה ביותר בשירו של ויליאם בלייק:

לראות עולם בגרגר של חול

ושמיים בפרח בר

אחוז אינסוף בכף ידך

ונצח – בשעה

מאנגלית: נועם שרון

מה דעתכם?

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך