פנים אל פנים עם אמנות האוריתמיה [איגרת 94]

Print Friendly, PDF & Email

מופע חדש של אנסמבל האוריתמיה ירושלים הוא הזדמנות נדירה לחזות באמנות אנתרופוסופית מקורית

אחד מהתחומים המרכזיים שבהם האנתרופוסופיה מפרה את חיי האדם הוא האמנות – עד כדי כך שאנשים נוטים לחשוב שיש דבר כזה 'אמנות אנתרופוסופית' (הגיליון הקרוב של אדם עולם, שיראה אור לקראת סוף אפריל, יעסוק בדיוק בשאלה הזאת). לסברה הזאת יש רגליים – כי הרי האנתרופוסופיה משפיעה בצורה עמוקה על תחומים כגון ציור, פיסול וארכיטקטורה, עד כדי יצירת סגנון מובהק, 'אנתרופוסופי'. אך בעוד שבתחומים אלה האנתרופוסופיה מתיימרת רק לתרום את תרומתה ולהחיות בעזרתה אמנות קיימת, יש תחום אמנותי אחד שנוצר מתוך האנתרופוסופיה – למעשה על ידי רודולף שטיינר עצמו – והוא אמנות האוריתמיה.
אוריתמיה היא אמנות במה שבה התנועה מבטאת את המרכיבים של הדיבור והמוסיקה – העיצורים, התנועות והצלילים – והופכת אותם לנגלים לעין. לצד היותה אמנות במה, היא גם כלי פדגוגי ותרפויטי, ובחינוך ולדורף נעשה בו שימוש מהגן ועד התיכון. למבוגרים מהווה האוריתמיה כלי אמנותי שהעיסוק בו מוביל להשתנות והתפתחות אישית. בישראל פועלים מספר מורות ומורים לאוריתמיה, ובוגרי הכשרות האוריתמיה משתלבים כמורים לאוריתמיה בבתי ספר וגנים, או כמחנכי כיתה וגננים. אך למעשה, כל סטודנט לחינוך ולדורף לומד את אמנות האוריתמיה במהלך שנות הכשרתו.אך בעוד שכפרקטיקה אמנותית להתפתחות אישית זוכה האוריתמיה לשבחים מפי רבים שהתנסו בה, נדמה שכאמנות במה האוריתמיה נותרה 'בלתי מגולה' - במיוחד ביחס ליישומים אחרים של האנתרופוסופיה. רודולף שטיינר קיווה שהאוריתמיה תהיה פופולארית כמו הכדורגל – אך לאחר מותו העניין בה דעך ונותר מנת חלקו של חוגים אנתרופוסופיים.
מי שמנסה ללא לאות לקדם את האוריתמיה כאמנות במה ולהציג אותה בפני קהל היא ג'אן רנק, מייסדת ומנהלת האקדמיה לאוריתמיה בירושלים ואנסמבל האוריתמיה ירושלים. רנק, ילידת ארצות הברית שפועלת בישראל מאז 1989, מעלה מידי מספר שנים הופעה חדשה במסגרת אנסמבל האוריתמיה, וביחד עם חברי האנסמבל היא יוצאת לסיבוב הופעות בישראל ואירופה. כעת מעלה האנסמבל הופעה חדשה, המוקדשת לסיפור חייו של משה, החל ממעמד הסנה ועד למותו על הר נבו. הופעת הבכורה תתקיים במרכז סוזן דלל בתל אביב ביום שלישי הקרוב (22.4), ולאחריה תתקיימנה הופעות בהרדוף, בירושלים ובבאר שבע. לאחר מכן יצא האנסמבל להופעות בגרמניה ושוויץ, ובין היתר יופיעו במרכז התנועה

האנתרופוסופית העולמי בדורנאך, שוויץ.מלבד ג'אן, מונה אנסמבל האוריתמיה חמישה רקדנים נוספים, פסנתרן, קריין ותאורן. חברי האנסמבל מתאמנים 30 שעות בשבוע לצד עבודתם, ולחלקם משפחות. את הנסיעה לאירופה הם מממנים מכיסם, ומקווים שההכנסות ממכירת הכרטיסים יכסו חלק מההוצאות. את המסירות הרבה של חברי האנסמבל מנמקת רנק בשליחות המשותפת שלהם "להביא את האוריתמיה לעולם".

למה זה כל כך חשוב לך?

"לכל בן אדם שעובד עם אמנות הבמה יש משהו שהוא רוצה לחלוק עם אחרים. אחת הבעיות של ימינו היא שאמנות הפכה לסחורה, ואם האמנות אינה מתמסחרת אז מבצעיה צריכים להקריב קרבן כלכלי אישי. אמנות בונה משהו עבור החברה, האנושות צריכה אותה בשביל הלב שלה. והאוריתמיה, בעיני, היא האמנות החזקה ביותר, מפני שהיא לא רק מורידה את עולם הרוח לכאן, אלא ממש מסירה את הווילון שקיים בינינו לבינו ומגלה אותו לעיניים של הצופה. וחוץ מזה, אני פשוט אוהבת לעשות אוריתמיה". ועבור מי שמתעניין באנתרופוסופיה, אמנות, או סיפורו של משה – ההופעה הקרובה היא הזדמנות נדירה להיחשף לתחום האמנות היחיד שנוצר מתוך האנתרופוסופיה, בהופעה בבמה המרכזית של המחול בישראל.

פנים אל פנים – משה בראי זמננו. הופעת בכורה ביום שלישי, 22.4, שעה 21 במרכז סוזן דלל.
לרכישת כרטיסים | למידע על כל ההופעות

מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה
נועם שרון הוא המו"ל של הוצאת אדם עולם

השאר תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*