אנתרופוסופיה – מדע הרוח מייסודו של רודולף שטיינר

מהי אנתרופוסופיה?

לאנתרופוסופיה אין הגדרה קבועה אחת, וכל אנתרופוסוף שתשאלו אותו "מהי אנתרופוסופיה?" יענה לכם קצת אחרת, והתשובה שלו תיקבע בהתאם ליחס הפנימי שלו כלפי האנתרופוסופיה באותו הרגע.
מקור המילה "אנתרופוסופיה" הוא ביוונית; אנתרופוס – אדם, סופיה – חכמה, אנתרופוסופיה – חכמת האדם. האנתרופוסופיה נקראת גם "ידע האדם", או "מדע הרוח". היא נוסדה על ידי ד"ר רודולף שטיינר (1861 – 1925), שנולד בהונגריה (קראטיה של היום) וחי בווינה וגרמניה. שטינר היה פילוסוף, מדען, מחנך, אמן ואדם בעל יכולת רוחנית גבוהה מאוד, שאפשרה לו לראות ולחוש את העולם הרוחי באותו אופן שבו אנו חשים את העולם החומרי. עם יכולת זו, ועל בסיס הכשרתו כמדען, חקר שטיינר את עולם הרוח באופן מדעי והפירות של המחקר הזה הוא “מדע הרוח האנתרופוסופי”, גוף של ידע רוחני ודרך התפתחותית שניתן לצעוד בה.
רודולף שטינר עצמו הגדיר את האנתרופוסופיה, ואת האנתרופוסופים, באופן הבא:

"אנתרופוסופיה היא שביל של ידע המקשר בין הרוחני שבאדם לרוחני שבעולם. אנתרופוסופים הם אלה שחווים שאלות על אודות טבע האדם והעולם כצורך קיומי, בדיוק כמו שהם חווים רעב וצמא".

חתן פרס ישראל פרופ' שמואל הוגו ברגמן (1883 – 1975) הכיר את רודולף שטיינר באופן אישי והושפע ממנו עמוקות. הוא הגדיר את האנתרופוסופיה במילים הבאות:

"מדע הרוח האנתרופוסופי פותח לפני האדם המודרני דרך להשקפת עולם רוחנית ואנושית חדשה. במרכזה נמצאת האישיות החופשייה והחושבת של האדם העצמאי, המסוגל להתעלות להבנה וניהול מוסרי של חייו מתוך עולם רוחני צרוף".

ויפתח בן אהרון, הנחשב כיום לאחד המורים החשובים לאנתרופוסופיה בישראל, הגדיר את האנתרופוסופיה עבור מגזין "אדם עולם" באופן הבא:

"אנתרופוסופיה היא קודם כל "מדע הרוח" וככזאת היא פונה אל האדם מתוך הדגשת היסוד החשיבתי המודע והער. ועם זאת היא באה לענות על צורך קיומי החורג מתחום החשיבה בלבד: משאלת-הלב למשמעות וכיוון, והשאלות החברתיות, האקולוגיות והחינוכיות של תקופתנו. היא רוצה לעורר את האדם לפעילות חופשית יוצרת, וליוזמה והגשמה רוחנית. היא מצביעה על כך שהאנושות חוצה בתקופה זו ממש את הסף אל הוויית האני האמיתית כישות-אדם-עולם. בכוחה להפוך לשפה שבה יכול האדם הניצב על סף להגיע לידי שיחת חיים עם הרוח".

מה הקשר בין אנתרופוסופיה וחינוך ולדורף?

הקשר בין האנתרופוסופיה לחינוך ולדורף הוא כמו הקשר בין עץ ופרי. האנתרופוסופיה היא העץ – גוף של ידע על טבעו הרוחי של האדם והעולם. חינוך ולדורף הוא הפרי של יישום הידע האנתרופוסופי בתחום החינוך. לאנתרופוסופיה פירות רבים במגוון תחומים, ביניהם חקלאות, רפואה, אמנות, תראפיה נפשית, טיפול בילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים, עבודה פנימית (מדיטאציה), ניהול ותרבות ארגונית, בנקאות (!), כלכלה, ממשל ואפילו פוליטיקה.

לקריאת מאמר מורחב בנושא חינוך ולדורף >

איך יכול להיות שכל כך הרבה יישומים פותחו מתוך דבר אחד?

ניתן להקביל את האנתרופוסופיה לקוד או שפת תכנות, שממנה פותחו יישומים שונים. הידע האנתרופוסופי הוא מקיף ביותר (בימי חייו חיבר שטיינר כ-40 ספרים ונשא מעל ל-6,000 הרצאות) וניתן להחיות בעזרתו כמעט כל תחום בחיים. קרוב ל-90 שנה אחרי מותו, הידע האנתרופוסופי ממשיך לתת השראה למחקר וליוזמה, לחיות ולהתפתח.

אנתרופוסופיה בישראל

אנתרופוסופים ראשונים הגיעו לישראל בתחילת המאה העשרים, ובשנות ה-50 הוקמה קבוצת הלימוד הראשונה, שקראה ספרים של שטיינר בגרמנית. בשנות ה-60 תורגמו הספרים הראשונים לעברית, ובסוף שנות ה-60 נפתחו היוזמות הראשונות – שני מוסדות לטיפול בילדים מעוכבי התפתחות – בית אליהו בבאר שבע ובית אורי בגבעת המורה.
גני הילדים הראשונים נפתחו בירושלים בשנות ה-80, וב-1989 נפתח בית הספר הראשון בהרדוף.
מאז הקמת בית הספר הראשון צמחה הפעילות האנתרופוסופית בישראל במידה ניכרה, כאשר מוקד הצמיחה היא הפעילות החינוכית. כיום (שנת 2013) פועלים בישראל למעלה מ-100 גני ילדים, 21 בתי ספר יסודיים, 5 תיכונים ו-5 סמינרים להכשרות מורים בחינוך ולדורף. מספר משוער של 5,000 בתי-אב באים מידי שנה במגע עם חינוך ולדורף, והמספר גדל בהתמדה. מלבד היוזמות החינוכיות, ממשיכות לפעול בישראל יוזמות טיפוליות ושיקומיות. כן יש ניצנים של יוזמות חברתיות וחקלאיות.

הוצאת אדם עולם

הוצאת אדם עולם נוסדה בשנת 2008 והיא גוף התקשורת של הקהילה האנתרופוסופית בישראל. מטרתה היא לקדם את החברה בישראל באמצעות טיפוח פעילות המקבלת השראתה מהאנתרופוסופיה ובניית הקהילה האנתרופוסופית בישראל. הוצאת אדם עולם מנהלת את קהילת אדם עולם, מוציאה את עיתון הילדים אדם צעיר, מפרסמת מידי שבוע את האיגרת , מפעילה את אתר אדם עולם ופעילה ותומכת בעוד יוזמות רבות מתוך האנתרופוסופיה.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

2 תגובות

העגלה שלך