אקט של גדילה מודעת: הפורום הארצי עובר שינוי ארגוני [איגרת 274]

אקט של גדילה מודעת: הפורום הארצי עובר שינוי ארגוני [איגרת 274]

החודש הציג הפורום הארצי לחינוך וולדורף בישראל סיכום של תהליך ארגוני שאמור להצעיד את חינוך וולדורף קדימה בעשור הקרוב. שחחנו עם מובילי התהליך מהפורום הארצי ומהארגון ההולנדי שהוביל את המהלך

אחד מהמאפיינים של תנועת חינוך וולדורף בישראל הוא שמדובר בתנועה שורשית, שצומחת מלמטה למעלה. רוב מוסדות החינוך הפועלים היום הוקמו על ידי הורים חדורי מוטיבציה, וחלקם הוקמו על ידי מורים יזמים. המרכיב היזמי והעצמאי של התנועה הזאת הוא מקור לעוצמה, אך גם פתח לבעיות. לפני 21 שנים, כשבארץ היו 3 בתי ספר,  הוקם "הפורום הארצי לחינוך וולדורף בישראל", כארגון וולנטרי שנועד לקיים תקשורת ותאום בין בתי הספר בארץ. בשנת 2010 התקבלה תרומה נדיבה לטובת "חינוך וולדורף בישראל", והיא הועברה לטיפולו של הפורום הארצי. מהלך זה האיץ את הקמתו של הפורום כיישות משפטית ואפשר לו לתמוך בצורה יותר אקטיבית בהתפתחות חינוך וולדורף בישראל, בין היתר בהענקת הלוואות לבתי ספר המעוניינים לקום. נקודת ציון חשובה נוספת בתולדות הפורום היא תהליך ההכרה בחינוך וולדורף כזרם ממלכתי. בקרב מובילי הפורום התעוררה ההכרה כי יש להוביל תהליך של שינוי ארגוני, אשר יאפשר לפורום ולחינוך וולדורף להתמודד עם המציאות החדשה שנוצרה ועם הדרישות שעולות ממנה. אחד ממובילי המהלך בתוך הפורום הוא הפעיל החינוכי איל בלוך מירושלים. לדבריו, "ב-21 שנותיו הראשונות נע הפורום בין אקטיביות לבין התנהלות נינוחה שיותר הגיבה למתרחש בחוץ, וכל השינויים הפנימיים שנערכו קרו בכוחות עצמם. עכשיו היה ברור שהשינוי צריך לבוא עם עזרה מקצועית מבחוץ". לתהליך השינוי נבחרה חברת IMO ההולנדית - חברה לייעוץ ארגוני ששורשיה צומחים מתוך האנתרופוסופיה. לאור החשיבות הגדולה של הפרויקט גם לחברת IMO הבינלאומית וגם לסניף הישראלי הצעיר שלה, ליווה את התהליך מייסד IMO ההולנדי אדריאן בקמן, ואליו הצטרף רונן האן, מייסד הסניף הישראלי.

אייל בלוך

אייל בלוך

רונן האן

רונן האן

התהליך עצמו, לדברי בלוך, היה "התחיל בברור הצרכים. שאלנו אנשים מהשטח מה מעסיק אותם. מזה הגענו לשישה תהליכים שהחלטנו להוביל: קהילה, הכשרות, אימפולס וולדורף, ניהול (ותפקידי המנהל), מנהיגות ומבנה הפורום הארצי. לכל תהליך מינינו מובילים ומלווים מטעם IMO, והצוותים יצאו לדרך. לאחר מכן הם הגישו את מסקנותיהם, והחלטנו במה נתמקד בעתיד הקרוב".

אחד מהנושאים החשובים שבלוך מעלה הוא פיתוח המנהיגות. "בחינוך וולדורף בארץ אין מספיק חשיבה על פיתוח מנהיגות", הוא אומר. "החלטה שלקחנו עם צאתנו לדרך היא שדור המייסדים עכשיו זז הצידה, והצעירים לוקחים את ההובלה של התהליך".

רונן האן, מייסד סניף IMO בישראל ומי שהוביל את העבודה מטעמו, אומר כי מדובר בפרויקט שלא היה כדוגמתו ב-IMO הבינלאומית או בחינוך וולדורף בעולם. לדבריו הפרויקט מעורר עניין רב בפורומים בינלאומיים שבהם הוא משתתף, וגם בקהילות בארץ.

ובחזרה לבלוך, האומר כי העבודה שנעשתה עד כה תיתן את הכיוון לעשר השנים הבאות, וכי עכשיו תיווצר המסגרת המערכתית לטפל באתגרים שעמם מתמודד חינוך וולדורף בישראל: המחסור במורים והשמירה על אימפולס וולדורף למרות הצמיחה המהירה. "עד עכשיו אף אחד לא התעסק בשאלות הללו ברצינות. עכשיו נתחיל להתעסק גם בשאלות האלה. זה לא מהיום למחר, אבל יש את המסגרת שבה נוכל להתחיל לחשוב על פתרונות. אנו צריכים לבנות את המבנה הארגוני שימשוך את כולם למעלה: את המחנכים, את מורי המקצוע ואת ההכשרות. זהו אקט של קפיצת מדרגה מודעת".

מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!