שאלת ההתחנכות, או החניכה, עוברת כחוט השני דרך התקופות השונות של האנושות. בריבוי אופנים ושיטות עבד האדם כדי לשפר את עצמו, לעורר בתוכו כשרים רדומים המובילים אל הרוחי, לחזק תכונות שונות וכן הלאה. רודולף שטיינר יצר, או פתח, דרך מודעת ומאוד רב צדדית לעבודה פנימית. אדם הפוסע בדרך ההתחנכות החדשה הזו מוצא עצמו, לצד תרגול מגוון ואיזון ישותו, עובד ומתפתח בתוך החיים, בתוך מתנות הגורל ומבחניו. יראת כבוד, גם לחירותו של כל אדם, היא התנאי הראשון לכל התפתחות רוחנית. לכן דבר לא נכפה בכוח; הכול פונה ראשית לחשיבה הבהירה, כי כל העובר דרך החשיבה מוביל לחירות.
"טיפוח הידע העל חושי הוא צורך הכרחי לתקופתנו", כותב שטיינר בהקדמה לספרו "גוף, נפש, רוח" ומוסיף: "אם הנפש רוצה להבין את עצמה, אז מה שכרגע הוא תשובה נראה עתה כמעורר את השאלה האמיתית... בתשובה לשאלה זו תלויות שלוותם ושלמותם של חיי-הנפש. ההגעה לתשובה אינה רק מרווה את הצמאון לידע; היא מכשירה את האדם לעבודה יעילה ומאפשרת לו למלא כהלכה את תפקידיו וחובותיו בחיים".
את האנתרופוסופיה פגשתי בשרותי הצבאי. לאחר שהתעוררו בי שאלות רוחניות וחיפוש של תורות סוד היתה לי תחושה ברורה שהמציאות, גם כפי שהיא מופיעה בתודעה ה"נורמטיבית" סביבי, אינה כל המציאות, ושתודעה זו אינה יכולה באמת לתת מענה לשאלות האמיתיות על מהות האדם והעולם. התעמקות בכתביו של שטיינר גילתה לי את העולם מחדש! שטיינר מביא בחקירותיו ידע והקשרים חדשים לחלוטין כמעט בכל תחום: היסטוריה, דתות, מדעים, רפואה, חינוך, כלכלה, אמנות ועוד תחומים רבים. לפעמים נראה שהאיש חקר ופיתח תובנות פורצות-דרך כמעט בכל תחום אפשרי. אבל חשוב מכך, זוהי גם דרך התחנכות שמגלה לנו, לראשונה, את עצמנו, את האני האמיתי שלנו.
סמינרים הם דרך מצוינת לפגוש את האנתרופוסופיה וללמוד אותה. סמינרי המבוא משלבים לימודים עיוניים ועשייה אמנותית. קבוצת אנשים שעוסקת בשאלות עמוקות ומתנסה יחד באמנות רב־גונית, שבוע אחר שבוע, יוצרת איכות שקשה ליצור במקומות אחרים. במהלך הלימוד אנו 'משילים' תפישות מסוימות על האדם ובונים צעד אחר צעד תמונת-אדם חדשה.
הלימודים בסמינר פותחים פעמים רבות גם כיווני עיסוק חדשים. רבים מגלים ומחדדים את הרצון שלהם במהלך הלימודים וממשיכים להכשרה בחינוך, ללימודי אמנות או לתרפיה. ישנם גם הורים רבים שבאים מתוך רצון להכיר את האנתרופוסופיה ואת חינוך ולדורף.
קהילת ולדורף מתחזקת מאוד מלימודי ההורים. אתגר החינוך הוא אתגר משותף של המורים וההורים, והבנה ושותפות אינטימיות הכרחיות. קהילות ולדורף מבקשות להיות קהילות לומדות ומתחנכות, לגדול להיות לכר פורה לאמנות ויצירה, להתפתחות אישית וקהילתית, של ילדים ומבוגרים כאחד.