בחודשים האחרונים אנו, קבוצת אנשי חינוך מכמה זרמים של חינוך אלטרנטיבי, עושים מאמץ להקים ארגון גג לבתי הספר הייחודיים, ארגון שיפעל עבור הקמה של בתי ספר חדשים ותמיכה בקיימים.
היוזמה החלה בעקבות החלטת משרד החינוך לפני יותר משנה שלא לאפשר יותר לאחיות ואחים לעלות בצורה גורפת לבתי הספר הייחודיים ובמקום זאת לקיים הגרלה על המקומות בין כל הנרשמים. מספר הורים ויזמים מהחינוך הדמוקרטי ראו בכך פגיעה חמורה בערכיהם והחליטו לפנות לערכאות משפטיות. הם פנו באותה הזדמנות גם לבתי ספר ייחודיים אחרים, כמו ולדורף ומונטסורי, להשתתף איתם בעתירה. זו לא צלחה אומנם, אך הייתה המנוף הראשוני לשיתוף הפעולה. ודרך אגב, העתירה היתה במישור המנהלי, כך שדיון משפטי במישור העקרוני, בבג"ץ, עדיין אפשרי אם נרצה.
אני מזכיר שלפני כשש שנים נחתם הסכם עם משרד החינוך ובמסגרתו הפכו רוב בתי הספר ולדורף והדמוקרטיים לממלכתיים. היה זה מהלך דרמטי שאפשר לנו להוריד תשלומי הורים ולקבל מימון מלא ממשרד החינוך ומהרשות המקומית, כולל בנייה, שיפוצים ובמקרים מסוימים גם הסעות לבתי ספר. אלא שהרבה מהשיח עם משרד החינוך וההבטחות שניתנו לא מומשו. אמנה כמה דוגמאות:
הערכה ופיקוח מותאמים לפדגוגיה; מינוי מנהלים הבקיאים בדרך החינוכית, שעברו הכשרה בשיטה הפדגוגית; הסדרת תחום המסלולים הצומחים בבתי ספר קיימים – הכוונה ליצור מסלול מקובל, עם תנאים ברורים, של צמיחה בתוך בית ספר קיים; הסדר רישום אשר עונה על צרכי הקהילה בנושא קבלת אחים ואחיות וילדים שעולים מגנים (התנערות מוחלטת ממנו מצד משרד החינוך היא כאמור מה שהעיר את היוזמה).
אתגר נוסף מולו כולנו עומדים באופן יומיומי הוא הקמת בתי ספר חדשים. במציאות החינוכית היום יש עודף ביקוש לבתי הספר הקיימים ועשרות יוזמות להקמת חדשים (אגב, בעיקר בתי ספר מונטסורי ויער). לא קיים נוהל מקובל לכך ואנו תלויים כמעט תמיד ברצון הטוב של הרשות המקומית ומנהל/ת המחוז במשרד החינוך.
בשיח בינינו ראינו מייד שהאתגרים שמולם אנו עומדים משותפים לכולנו ושיש סיכוי לפעולה אפקטיבית יותר אם נפעל במשותף. בין השאר מדובר על יצירת מאגר מידע הנוגע להקמת בתי ספר חדשים ותמיכה בקיימים, עבודה מסודרת ועקבית עם משרד החינוך והרשויות השונות, יצירת כוח פוליטי, תמיכה משפטית ואפשרות לפרסום יותר יעיל.
חשוב לי לציין שהעבודה עם אנשים מזרמים חינוכיים אלטרנטיביים אחרים מהווה הזדמנות בלתי רגילה לפתח חינוך ייחודי והומני בכל רחבי הארץ בקנה מידה גדול, אך יחד עם זה היא גם לא פשוטה. מתברר שגם בנושאים מנהליים ומשפטיים אנו לא תמיד באותה גישה.
בקבוצת היוזמה נוצרה אווירה של כבוד הדדי, שיח עמוק ומשמעותי ובעיקר שותפות באותם ערכים. כרגע מדובר בקבוצה קטנה של יזמים ואנשי חינוך בעיקר מהזרמים ולדורף, דמוקרטי ומונטסורי, המחולקת לצוותי עבודה: צוות משפטי, צוות קהילה, צוות תקשורת וצוות מדיניות ואסטרטגיה. אנו מקווים בסתיו הקרוב להקים ארגון רשמי שמייצג את כל קהילות החינוך האלטרנטיבי בישראל.
מנקודת המבט של חינוך ולדורף יכולה להיות פה הזדמנות לפעול בצורה יותר מקצועית ויותר רחבה נוכח האתגרים העומדים בפנינו. יחד עם זאת, יש כמובן גם סיכונים שקשורים להעלאת המודעות בקרב המוסדות לדרישות ולצרכים שלנו – מודעות שלעתים יכולה דווקא לפגוע בפעילות של אותן יוזמות שפועלות בחופש ובהרמוניה עם הרשות המקומית ומשרד החינוך.
הפורום הארצי לחינוך ולדורף החליט להצטרף ליוזמה, אבל חשוב שגם הקהילות עצמן תהיינה מיוצגות בה.
לעוד מידע והעמקה אפשר להתעדכן בדף הפייסבוק של "חינוך קהילתי – קהילות בוחרות חינוך", או ישירות אצלי.
תודה רבה!