במצב של לחיות או למות: מבט על חינוך ולדורף באוקראינה, כולל דיווח מהמקלטים

במצב של לחיות או למות: מבט על חינוך ולדורף באוקראינה, כולל דיווח מהמקלטים

ברגעי השקט שבהפוגות בין ההפצצות הרוסיות על אודסה, מתרגמת סבטלנה אקס, גננת ולדורף אוקראינית, הרצאות של שטיינר לרוסית. ומה קורה עם חינוך ולדורף באוקראינה בעיתות שלום? ואיך ניתן עכשיו לעזור?

ביום ראשון הזה הגעתי ראשון למשרד הוצאת אדם עולם, והופתעתי לראות שהאורות דולקים, שדלי המים, המגבים והסחבות מונחים שלא במקומם ושבאופן כללי נדמה היה כאילו המנקה עזבה את מלאכתה באמצע, ולא חזרה כדי לסיימה. המנקה שלנו היא בחורה צעירה, מהגרת עבודה, אינה דוברת עברית או אנגלית וכל ניסיונותיי, המועטים, לתקשר איתה באופן מילולי עלו בתוהו. יש לי תמונה שלה בדמיוני כשאני כותב עליה, אבל אני לא יודע איך קוראים לה. בכל אופן, כשקרן, מנהלת המשרד, הגיעה, היא התקשרה לאלכס, מנהל חברת הניקיון, לשאול מה קרה. אלכס התנצל, הבטיח לפצות, ולבסוף זרק: אולי זה בגלל שהודיעו לה שאבא שלה נהרג באוקראינה. 

***

הדיווחים המדאיגים והתמונות הקשות מאוקראינה יכולים לפגוש אותנו ממקום אישי, או לעורר בנו דאגה כללית אך עמוקה לעתיד העולם והאנושות. יותר ויותר קשה לנו להבליג ולקבל מעשים של אלימות ולאומנות צרופה, ועם הקושי גדל גם התסכול על חוסר היכולת שלנו להשפיע על הנעשה. איננו רוצים להציף את תודעתנו באירועים המחרידים, כיוון שאיננו רוצים להעצים אותם או לתת להם שליטה על מחשבותינו; אך מצד שני, איננו מעוניינים להיות כילדים העוצמים עיניים כדי להעלים את מה שמחוץ להם. 

אז מה עושים? אפשר להיעזר בדבריה של איילין קאדי, בנאום שנשאה בכנס לשלום עולמי שנערך בהודו בשנת 1984:

"כולנו כמהים לשלום, ועדיין אנו פועלים למענו בדרך מוטעית. במקום להתחיל בפסגה, עלינו להתחיל ביסודות. כפי שאנו חושבים, כך אנחנו. כפי שאומה חושבת, כך היא. אם תפיסותיה הן של אלימות, או של התגוננות, היא בוודאות תיצור מלחמה. כאשר יש בלב האומה קנאה, תאוות בצע ושנאה, שום דיבורים על שלום לא יביאו אותו. שנו את צורת החשיבה, את התודעה של אומה, ותראו כיצד מדיניות החוץ שלה משתנה בהתאם. העולם יכול להציל את עצמו מהרס עצמי רק על ידי שינוי התודעה. זה לא יוכל לקרות אם נטיף לאנשים, או נעביר ביקורת על ממשלות. אלה לא אנשים אחרים שצריכים להשתנות, אלא אנו עצמנו."

לקריאת הנאום המלא, מתוך הספר החדש בהוצאת אדם עולם – מעוף אל מעבר לחופש

מתרגמת שטיינר בהפוגות

סטפני אלון, ממייסדות חינוך ולדורף בישראל וממובילות חינוך ולדורף לגיל הרך בעולם, התעניינה בשלומה של חברתה ועמיתתה סבטלנה אקס, אנתרופוסופית ומחנכת לגיל הרך, נציגת אוקראינה בפורום הבין-לאומי לחינוך ולדורף בגיל הרך, המתגוררת באודסה. להלן מבחר ציטוטים מתוך תשובתה: 

"רוב האנשים נמצאים במקלטים. עוזרים אחד לשני עם אוכל, מים, בגדים ותרופות. כל אחד כאן לוחם את מלחמתו! המצב כאוטי, לא ידוע כרגע מי נמצא איפה – במסתור או בדרכי בריחה.

"אנחנו חווים מלחמה אכזרית. כל אוקראינה במצב חרום. מידת ההרס עצומה. הרוסים משתמשים בפצצות ואקום, הורסים ומתקיפים באופן ברוטאלי מכוניות עם ילדים בפנים, שכונות מגורים, גני ילדים. יש כבר הרבה מאד ילדים מתים ופצועים. קרבות נוראים עם אחד הצבאות הגדולים בעולם... אך אנשים כאן מנסים להתאחד, להגן, להדוף. כבר חמישה ימים והרוסים עדיין לא הצליחו לכבוש עיר גדולה אחת. זאת לא פעולה צבאית, זה ניסיון מכוון להרוס ולמחוק את העם האוקראיני שנלחם למען עצמאות ודמוקרטיה.

"כאן באודסה שקט יחסית במשך היום, אך בלילה הם מנסים להנחית יחידות צבא, בינתיים ללא הצלחה. לאודסה, כעיר נמל, יש חשיבות עליונה מבחינה אסטרטגית. אין אפשרות לדעת מה יתרחש בשעות ובימים הקרובים. זה מפחיד. אנחנו במצב של לחיות או למות." 

"תודה לך על המחשבות הטובות, התפילות, על מילות התמיכה, על הסולידריות. כשהכול ייגמר נדע ונוכל להגיד מה העזרה החשובה ביותר. 

"בשעות השקטות אני מתרגמת מאמרים אנתרופוסופיים לרוסית. אני מקווה שישרתו אותנו בעבודה החינוכית בהמשך." 

סמינר הכשרת מורים באוקראינה. מקור תמונות: iaswece.org

מדינה גדולה, חינוך קטן

חינוך ולדורף באוקראינה הוא ותיק, אך קטן במספריו. המצב הכלכלי והפוליטי הקשה ששורר במדינה גם בימי שלום, הופך את העיסוק בחינוך איכותי ללוקסוס שאינו נגיש, כלכלית ותודעתית, לרוב האזרחים האוקראינים. בית ספר ולדורף הראשון נוסד באודסה בשנת 1993. שנה אחריו נוסד בית ספר בעיר דניופרו, ובשנת 1997 – בקייב. בשלושת הערים הללו פועלים גם סמינרים להכשרת מורים. מדוע כל בית ספר זקוק להכשרה משלו? ההסבר ההגיוני לכך הוא שבגלל גודלה העצום של המדינה, אין זה ריאלי ליצור סמינר אחד שמשרת את כולם. בקייב פועל המוסד היחיד באוקראינה לחינוך מרפא, שנוסד בראשון למרץ 2004, היום לפני 18 שנים. באוקראינה פועלים גם 4 גני ולדורף, בקייב, אודסה, דניפרו וקריבי-ריה. שלושה מתוך ארבעת הגנים נתמכים בידי המדינה. 

למידע נוסף על חינוך לגיל הרך באוקראינה הכנסו לאתר הארגון העולמי לחינוך ולדורף לגיל הרך.
למידע נוסף על בתי ספר ולדורף באוקראינה הכנסו לאתר
ארגון ידידי חינוך ולדורף בעולם ("הפרוינדה"). הפרוינדה, שגם מפעיל צוות משימה של חינוך ולדורף לשעת חרום, מתארגן לכניסה לאוקראינה.
ניתן לתרום כסף למען המשימה
בקישור הזה. 

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

תגובה אחת

העגלה שלך