האם פיזור הממשלה יסכל את הרפורמה לשילוב חינוך ולדורף בממלכתי? [איגרת 128]

התפטרות השר פירון העלתה את השאלה מה יהיה עם יוזמתו לשלב את החינוך האנתרופוסופי בחינוך הממלכתי

ביום שלישי האחרון ראיינתי את השחקן משה אבגי, בראיון שיתפרסם בגיליון 33 של אדם עולם בנושא "שליחותה של היהדות" (יתפרסם בינואר 2015). בראיון כפר אבגי ביכולתה של השיטה הדמוקרטית לדאוג לאזרחיה, לא בגלל האנשים שנמצאים בה, אלא כי המערכת עצמה מכשילה אותם. והנה, בשבוע שעבר מאז שדיברנו, התפטרה הכנסת, פוזרה הממשלה והמדינה הולכת שוב לבחירות. כל העבודה שנעשתה – נפסקה, וחלקה ירד לטמיון. אחד השרים שיסבלו במיוחד מהפסקת כהונתו לאחר פחות משנתיים הוא שר החינור הרב שי פירון, שהיה עסוק במספר רחב של רפורמות חינוכיות. אחת הרפורמות, שבאופן טבעי מעניינות במיוחד את קוראי האיגרת, היא שילוב החינוך האנתרופוסופי (והדמוקרטי) בתוך החינוך הממלכתי. מה יעלה בגורל הרפורמה עכשיו?

שוחחנו עם איל בלוך, מראשי הפורום הארצי לחינוך ולדורף, ולדבריו הרפורמה של פירון עברה את נקודת האל חזור. "הרכבת יצאה לדרך. הכיוון סומן ולא נראה שחוזרים אחורה. ולדורף יהיה חלק מהחינוך הממלכתי, השאלה עכשיו היא רק איך. גילינו נכונות במשרד החינוך לשמור על הייחוד ולהפוך אותו לחלק מהחינוך הציבורי. ההשפעה האפשרית של העדר שר במשרד הוא שאין מי שיכול לקבל החלטות חריגות. מה שיכול להיכנס לתוך הקופסאות הקיימות – יסתדר. מה שידרוש הכתבה של המציאות – יהיה קשה להוציא לפועל.

מה יהיה קשה להוציא לפועל?

במיוחד את כל הנושא של ההכרה בהכשרות ולדורף כהכשרות רשמיות המקנות ותק וקידום מקצועי.

האם יכול להיות ששר חדש ושמרן יבטל את הרפורמה?

לא נראה לי. הרפורמה היא מאוד הגיונית. אז לא נראה לי שהכיוון הולך להשתנות. אין דרך חזרה. הבירוקרטיה כבר עובדת.

ואכן, ביום רביעי האחרון נפגשו נציגי חינוך ולדורף עם "ועדת חיימוביץ'", בראשות עמליה חיימוביץ', מנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך. בסיומה של הפגישה, שהוגדרה כחיובית, שלח יו"ר הפורום, גלעד גולדשמידט, מזכר לנציגי העמותות וּועדי ההורים, ובו נכתב כי התהליך ממשיך והצוות מטעם חינוך ולדורף עובד במרץ על מספר נקודות, שהבולטת מביניהן היא הכנת מסמך ייחודיות לבתי ספר ולדורף, אשר יעגן באופן חוקי את ייחודיותו. נושאים נוספים על הפרק הן הכרה בחשיבות הרצף החינוכי מהגן עד סוף בית הספר (שיאפשר קבלה אוטומטית של בוגרי הגנים לבית הספר, וכו'), הכרה בהכשרת ולדורף לוותק ולגמולי השתלמות, והכרה בייחודיות האמנותית של הוולדורף כך שתתאפשר בגינו גבייה נוספת. בתוך כך, ביום שישי הקרוב תתקיים פגישת עבודה נוספת של הצוות המשותף למורים, גננות ועמותות (פרטים נוספים אצל גלעד אלון), ומי שמעוניין להשפיע על מסמך הייחודיות של בתי ספר ולדורף מתבקש להגיע לפגישה.

צילום: יואב בכר, דף הפייסבוק של בית ספר שקד

צילום: יואב בכר, דף הפייסבוק של בית ספר שקד

אחד מהנושאים המשמעותיים ביותר שישתנו עם כניסת זרם ולדורף למערכת החינוך הממלכתית הוא תשלומי ההורים. לפי מתווה משרד החינוך, בית הספר והעמותה יהיו ישויות כלכליות נפרדות, כשהעמותה, אשר תוגדר כעמותת ידידים, תוכל לסייע כלכלית לבית הספר אך לא תוכל לחייב הורים בתשלום. לדברי איל בלוך, נושא זה ידרוש מקהילות חינוך ולדורף להגדיר את העמותות – ואת עצמן – מחדש. "האתגר החיצוני שמציב בפנינו משרד החינוך הוא הזדמנות להידרש לשאלה פנימית ששכחנו לשאול את עצמנו – השאלה החברתית-כלכלית", אומר בלוך. "אנחנו צריכים לשאול – מהי קהילת ולדורף? האם זהו בית ספר שיש לו קהילה? או קהילה שיש לה בית ספר, ודברים נוספים מעבר לבית ספר – גנים, הכשרות מבוגרים, מוסדות קהילתיים, אפילו בית אבות...". עוד בנושא זה ירחיב בלוך בכנס אדם עולם השלישי, שייערך ב-13.01.15 במוזאון ארץ ישראל, תל אביב.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך