הברכה שאחרי החגים – על האלמנט המרפא של שגרות וריתמוסים [איגרת 121]

אחרי החגים הביאו אותי לידי מחשבות על יפי השגרה. יצאה מזה איגרת קצת יותר אישית מבדרך כלל

אני מניח שגם אתם חשתם את ההקלה עם כניסתנו הרשמית לתקופת "אחרי החגים". סוף סוף, אפשר לעבוד. לא שסבלנו בחגים; ברור שהסידרה ערב-חג – חג – יום-שישי – שבת, היוצרים רצף של ארבעה ימי חופש, הם דבר נפלא לכשעצמו. אך אם נתייחס אל החיים שלנו כאל מסע שבו הזמן קצר והמלאכה מרובה, נראה כי החגים והחופשים הם המנוחות שמאפשרות לנו לחזור ולמלא את מלאכת חיינו.

לי, באופן אישי, שגרות וריתמוסים הם עזרה גדולה בחיים. יום שמתחיל במסלול המתוכנן והקבוע שבניתי לעצמי, לרוב מתפתח להיות יום טוב ומוצלח; ולהיפך: ביום שמתחיל ביציאה מהשגרה, הרבה פעמים כבר קשה לי לחזור למסלול. אבל אני בן אדם מבוגר, ויש לי "אני" שיבוא לעזרי, ויחזיר אותי למסלול בעת הצורך. "אני" הוא אותו מרכיב שאנו חווים כמרכז פנימי שממנו אנו מכוונים את חיינו. אצל ילדים, לעומת זאת, ה"אני" עדיין לא נוכח במלואו, והמרכז הפנימי שלהם חסר. את ההכוונה שלהם לחיים הם מקבלים מבחוץ – מתוך הסביבה שבונים עבורם ההורים.

הסביבה הזאת מורכבת מכמה ספירות – ספרה פיסית, ספרה רגשית, וגם הספרה של הזמן. תפיסת הזמן אצל ילדים שונה מאשר שלנו, ואצלם הזמן במידה רבה כרצף של אירועים. רצף של אירועים החוזר על עצמו באופן קבוע נקרא (בז'רגון האנתרופוסופי) "ריתמוס". כשהילד חווה את החיים כריתמוס, החוויה המתקבלת היא של סדר ובטחון. הביטחון הזה חשוב מאוד לילד. הוא משחרר אותו מדאגות שעשויות להתפתח לכדי בעיות התנהגות, ומאפשרת לו פשוט להיות ילד. הוא גם נוטע אצלו את ההרגשה שהעולם הוא מקום בטוח, וכפועל יוצא מזה – טוב.

כיצד יוצרים ריתמוסים בחיי המשפחה? הדבר החשוב ביותר הוא פיתוח מודעות לדבר. זה פחות משנה אם המקלחת היא אחרי ארוחת הערב, או לפניה; אבל כששומרים על הסדר שהתברר לנו כנכון ביותר עבור הילד והבית, כדאי לשמור עליו. כשחושבים מחדש על הכנסת ריתמוסים לתוך חיי הבית, זאת גם ההזדמנות להכניס בהדרגה הרגלים חדשים. למשל, טיול בוקר, ארוחת ערב משפחתית, יציאה לגינה אחר הצהריים. מי שיגדיל ויבצע טקסים קבועים במהלך היום, למשל שיר או ברכה לפני השינה, יחווה את התגמול על כך באופן מיידי. ילדים מפנימים את הריתמוסים בצורה ישירה ולא מודעת, ואלה מביאים להם עוגן ובהירות ותורמים להם לרוגע, נינוחות, ותחושת אמון בסובב אותם.  

אני מקווה שהחזרה לשגרה תהיה עבור רבים מאיתנו הזדמנות להכניס לתוך חיינו הרגלים, ריתמוסים ושגרות חדשות ומיטיבות.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך