ההישג הוא תמיד פנימי: עבודת ביוגרפיה – כיתה ח'

ההישג הוא תמיד פנימי: עבודת ביוגרפיה – כיתה ח'

החל מכרך זה נציג גם ביוגרפיות שכתבו תלמידי כיתה ח'. עבודות אלה הן תוצרים מורכבים ומעוררי השראה של תהליך מורכב ומעורר השראה לא פחות, במהלכו, במשך שנה שלמה, מעמיקים התלמידים בחקר דמות שהם בוחרים.

כפי שיודעת כל מי שכתבה ביוגרפיה, במהלך העבודה נוצר פעמים רבות קשר עמוק ואפילו גורלי בין הכותבת לבין הדמות. דמות זו שאנו שוקעים בניסיון להבין את מהלך חייה, הופכת אט אט למעין רכיב פנימי נוסף בנפש שלנו. לצד הדמויות המופנמות של בני משפחה, חברים, ואנשים אחרים שהשפיעו על חיינו, הולכת וגדלה בנפשנו דמות מופת שהחיים לפתע נמדדים גם לאורה ושמאירה בפנס על דרכנו.

על תהליך העבודה בכיתה ח' כותב גלעד גולדשמידט, מחנך ולדורף ותיק:

גיל ההתבגרות הוא גיל של שאלות, של שינויים, של חיפוש ושל השתנות. הנפש העצמאית נולדת והיא כמו תינוק: מגששת, מחפשת, חסרת שיווי משקל, לא יודעת את עצמה ואת העולם סביבה, טועה ומטעה. הנערות והנערים מחפשים את עצמם: מי אני? מי אני לא? מה אני רוצה לעשות עם עצמי? למה אני מסוגל? מכאן גם המרד, העוקצנות, האנטיפתיה וההתכנסות פנימה של מתבגרים רבים. הדרך למצוא את זהותי עוברת פעמים רבות דרך מה אני לא, דרך מרדנות וריחוק, דרך הסתגרות והשתבללות.

בנו, המבוגרים, הם מחפשים את המודל, את עצמם בעתיד. הם שואלים: מי את? מי אתה? במה אתה מאמין? האם את עומדת מאחורי עקרונותייך? האם עליי לראות בך דוגמה לחיי שלי?

המודל והדוגמה חשובים ביותר בגיל זה. גם אם אין זה ניכר תמיד, הצעירים מחפשים מודל מוסרי, אידיאולוגי ורוחני לחיקוי. עליהם לשאת עיניים אל משהו, אל מישהו. עליהם לראות אנשים, בהווה ובעבר, שחיו מתוך אידיאלים נעלים, שעמדו מאחורי עקרונותיהם, שהיה להם מצפן מוסרי, ערכי. אנשים שהגשימו ערכים חברתיים, רוחניים, כלכליים, אנשים שהצליחו לממש את עצמם ולהביא איכויות חדשות לעולם, לחברה ולתרבות. כך יכולים המתבגרים לחוות משמעות ותוכן ממשי, ולהרגיש שהחיים העומדים בפניהם הם בעלי טעם ואפשריים.

מכאן החשיבות של עבודת הביוגרפיה הנהוגה בכיתה ח', תהליך הנמשך שנה שלמה. המתבגרים חוקרים דמות היסטורית לבחירתם, קוראים עליה, מכירים את מהלך חייה, נכנסים כביכול לעורה ומרגישים אותה.

המחנכת/מחנך מלווה את המתבגרות והמתבגרים בתהליך המורכב הזה, ובעדינות מנסה לכוון, לייעץ, ולהזמין אותם להעמיק בסיפור החיים שבחרו.

ערב משותף יחד עם ההורים מסכם את הפרויקט. העבודות הכתובות והאמנותיות מוצגות בתערוכה כיתתית, ולנוכח קהל של משפחה נרגשת, בני ובנות כיתה ומורים ומורות לא פחות נרגשים, מציגים הנערות והנערים "רפרטים" קצרים על הביוגרפיות שחקרו.

 

את מה שכותבים מתבגרים יש לראות קודם כול בהתאם למאמץ ולעבודה שכל אחת ואחד מהם עשתה ועשה. ההישג הנו תמיד פנימי: עד כמה התפתחו הנער/ה במהלך המחקר. התוצאה היא כמובן תוספת חשובה לתהליך.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך