הם עדיין כאן! ויקינגים באנגליה, ארצות הברית ואפילו בישראל [איגרת 187]

הם עדיין כאן! ויקינגים באנגליה, ארצות הברית ואפילו בישראל [איגרת 187]

בזמן שבירושלים השלג מתחיל להערם ובשפלה סתם גשום וקר, יושבים קוראי אדם צעיר מול האח ונהנים לקרוא בגיליון "ויקינגים" שהגיע במיוחד לכבוד הסערה. קוראי האיגרת מוזמנים להצטרף ולהנות

בכפרים שעל חופי אנגליה, כבר מאות שנים לא מפחדים מספינות של ויקינגים שיפשטו באמצע הלילה. נראה שהוויקינגים נעלמו מהעולם. אבל אם תגיעו לעיר יורק שבאנגליה באמצע פברואר, כשהחורף כבר מראה סימנים של החלשות, יהיה לכם ברור לחלוטין – הוויקינגים עדיין כאן.

מי מתרברב כמו ויקינג אמיתי?

כבר כמעט אלף שנים שחג ה'יולבלוט' נחגג באזור. בעבר, החוגגים ביקשו לדחוק בחורף הקשה שיזדרז ויפנה את מקומו לאביב. בימינו, החגיגה היא הזדמנות של המשתתפים להיות ויקינגים ולו לשבועיים בשנה. לחגיגה מגיעים אנשים מכל העולם ומקימים כפר ויקינגי גדול תוך שהם מקפידים על צורת הבנייה הוויקינגית הייחודית ולא שוכחים לעטר את המבנים בתחריטים של דרקונים כדי לגרש רוחות ושדים. המשתתפים האמיצים והחזקים שיגיעו לחגוג יוכלו לנסות את כוחם בתחרות "הוויקינג החזק". בתחרות הזו יתחרו ויקינגים בני ימינו במקצועות כמו ריצה עם בול עץ, היאבקות עם מגן ותחרות התרברבות. למי מכם שאינו יודע, בתחרות התרברבות עומדים שני מתחרים ומטיחים זה בזה התרברבויות לגבי יכולתם ותכונותיהם. ככל שתעיז, תפריז ותחרוז, כך ייטב, ומי קובע את המנצח? מחיאות הכפים ותרועות הקהל, כמובן.

למכירה: קסדת ויקינג במצב טוב

אבל יש עוד מקומות בעולם שם אפשר עוד למצוא ויקינגים, ולא רק לשבועיים בחורף. "הוויקינגים של ביורנסטאד" הם קבוצת ויקינגים חרוצה מארצות הברית. הוויקינגים האלה משקיעים את רוב זמנם בבנייה ויצירה של דברים שאפיינו את הוויקינגים: חניתות ארוכות שאפשר להטיל למרחק, אך גם מאפשרות לחימה בטווחים הקרובים; גרזנים שהיו כלי נשק נפוץ מאוד לא רק בגלל יעילותם בקרב אלא גם בגלל שהיו שימושיים מאוד בעיתות שלווה; וחרבות שלא היו שכיחות במיוחד אצל הוויקינגים בעיקר בגלל שעלותן הייתה גבוהה והוויקינגים היו די עניים. חבורת "ביורנסטאד" נוהגת להכין גם שריונות שמורכבים מעשרות אלפי טבעות קטנות שמחוברות בסבלנות רבה אחת לשנייה, קסדות לחימה, מסרקים מיוחדים שנעשים מעצמות של חיות, תכשיטים עם עיטורים של דרקונים ועוד חפצים שברוב העולם כבר שכחו מזמן איך להכין. את מרכולתם הם לוקחים איתם ונוסעים ברחבי ארצות הברית כשהם מספרים לכל מי שמוכן להקשיב על אנשי הצפון העשויים ללא חת.

אוף, סטארפ!

גם בים יש סימנים שהוויקינגים עדין לא נעלמו. אתם וודאי יודעים שיותר מכל דבר אחר הוויקינגים היו יורדי ים. פרוש המילה "ויקינג" בנורדית עתיקה הוא "זה שפושט בים". אז אם במקרה תזדמנו לעיר בורג בחופי נורבגיה במזג אוויר טוב תוכלו, אם המזל יעמוד לצדכם, לחזות בפלא – ספינת ויקינגים אמתית שטה לה במימי העירה הקטנה. זה לא עניין של מה בכך, הרי הספינות של הוויקינגים נבנו במיומנות רבה בשיטות שהומצאו על ידי בוני הספינות הנורדים. העצים ששימשו לבניה נודעו בגלל שהיו גם גמישים וגם חזקים מאוד והספינות הפכו את הוויקינגים לשייטים הטובים ביותר בכל העולם. "לופוטר" הוא שמה של הספינה שנבנתה בתשומת לב רבה בתקופתנו בידי בוני ספינות מיומנים ביותר שניסו ליצור העתק מדויק ככל האפשר של ספינות ויקינגים מהעת ההיא. גם הם כנראה לא היו מיומנים מספיק כי הספינה הנוכחית נבנתה אחרי שספינה קודמת שהם בנו התפרקה בלב הים בגלל מסמר. או ליתר דיוק, כל המסמרים של הספינה. הסתבר שהמסמרים איתם הם בנו לא נוצרו מהחומר המתאים. על כן הם התכלו, התפוררו וכל הספינה שקעה. בעייה רצינית או כמו שהוויקינגים היו אומרים בשפתם – "סטארפ".

קייטנת ויקינגים בישראל

עכשיו ההזדמנות לספר לכם סוד קטן, לא רק שהוויקינגים לא נעלמו, נראה שהם הגיעו למקומות חדשים לגמרי שבהם כף רגלו של ויקינג טרם דרכה. בימינו ניתן למצוא ויקינגים אפילו כאן, בישראל. מזה חמש שנים בחודש אוגוסט, מתקבצת לה קבוצה של ילדים בצפון הארץ ומנסים את כוחם בתפקיד "אלה שפושטים בים". הילדים שומעים סיפורים על תור, לוקי, אודין ושאר אלי אסגרד, הם עוסקים במלאכות שונות, מדברים בנורדית עתיקה, יורים בחץ וקשת ואפילו לוקחים חלק בקרב אדירים בין שבטים. אז בזמן שחוקרים מלומדים מתלבטים האם הוויקינגים נעלמו בגלל סיבה כזאת או אחרת, אפשר פשוט לעמוד על כסא ולזעוק לשמיים את זעקת הקרב "טיל וולהאלה" ולהוכיח שהנורדים האמיצים אף פעם לא עזבו.

נמרוד סמילנסקי פרידמן

לקבלת "ויקינגים" כגיליון התרשמות לחצו כאן


אוהבים את האיגרת?

הזמינו חברים להרשם אליה! (שתפו את הקישור הזה)

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך