זוהר צפוני – סיקור ביקור אדם עולם ביוזמת התיכון החדש בידפת

זוהר צפוני – סיקור ביקור אדם עולם ביוזמת התיכון החדש בידפת

נדמה שגם השנה, הכי חשוך לפני עלות הראשון בספטמבר, פתיחת שנה"ל. המספרים לא לטובתנו והבלאגן ממשיך לחגוג. בתוך הייאוש הגדול, לא מעט קרני שמש מהסוג החיובי מפיצות את האור המרפא בדמות יוזמות חדשות של טוב, של עשיה אנושית למען הקהילה ועתיד טוב יותר על פני האדמה. נועם ואני, מצויידים בכריכים ובשאיפה להתמלא בהשראה, עלינו להרי משגב כדי לפגוש באנשים שמאחורי יוזמת התיכון החדש שיפתח בידפת בעוד שבועיים, ברוח ולדורף, בסיועם של המלאכים ובהינתן הנחיות הקורונה.

בין גבעות גוש שגב, הרכב שלנו מתמלא אוויר צח (רוחות סתיו?) ששובר את עומס החום של הגוף, מאוורר את עומס התקופה שהצטבר בלב. "תראה, ירוק כאן", אני אומרת לנועם שרון, ששמח לצאת איתי יחד למסע אל ארץ ידפת. הישוב המיוער והפריפריאלי הזה, אחד הישובים המיוחדים בארצנו, ידוע בקהילתו הפורה מבחינה אומנותית, עמלנית, רוחנית ותרבותית. נועם ואני נותנים ביס בסנדויץ' ושמים גז בעליה, בדרך להתאהב באנשים ובבתי ספר ייחודיים עם DNA עמלני בניחוח כפרי.

בית ספר תיכון חדש
מאז הקמתו, עלו תלמידי בית הספר היסודי "עודד" בסיום כיתה ח', אל תיכון הרדוף. רוב התלמידים, מידפת וישובי האיזור, השתלבו בקהילת תיכון הרדוף וכך התגבש במשך השנים קשר ותיק ועמוק בין שני הישובים. בית ספר "עודד" מתאפיין בקהילה מעורבת ופעילה, וכך קרה שאי שם בשנת 2015 התפצל צוות הנושא של בית הספר לצוותי עבודה נושאיים התנדבותיים סביב סוגיות וצרכים שונים שעלו באותה תקופה בבית החינוך ובקהילה. אחת מהקבוצות, אשר נפגשה לראשונה באפריל 2015, החלה לעסוק בשאלת העתיד של ילדי היסודי ובאפשרות של יצירת אלטרנטיבה למערך הקיים, טוב ואהוב ככל שיהיה.

עופר רוטר, מהיזמים הראשונים בצוות ואב לילדה ביסודי, מספר לנו על המתחם הזמני של התיכון, הנמצא באתר ששימש בעבר מכינה קדם צבאית בשם "צור שלם לבון", שנפתחה על ידי סטף ורטהיים ליד הישוב לבון במשגב, כדי לאפשר לחיילים מבתים קשים להתגייס לצה״ל. המועצה המקומית הציעה את הלוקיישן הזה כאופציה עד שיבנה מושב הקבע של התיכון בעוד כשנתיים. אנחנו מתפעלים מהנוף הירוק-עד שלפנינו ועופר משתף: "הרגשתי שחשוב שיהיה כאן תיכון ברוח ולדורף, המשכיות בתוך הקהילה לדבר הטוב הזה, שצריך להרבות בו. חשוב שתהיה אפשרות בחירה עבור המסיימים של עודד וגם אפשרות לילדים מבתי ספר אחרים להשתלב בתיכון ברוח ולדורף במרחק סביר ממקום מגוריהם ובאיכות גבוהה של למידה".

רבים הצטרפו ופרשו מהיוזמה במהלך השנים אך הרצון להמשיך את המסלול של הילדים אל 12 שנות הלימוד באווירה המקומית המשיך לעמוד בעינו. השאיפה המקורית של הצוות המוביל היתה לפתוח את התיכון כבר ב-2018. "באופן טבעי, לקח זמן עד שהושלם תהליך ההכרה, גובשו הרעיונות המנחים, השתבצו אנשי הצוות הפדגוגי והתגבשה רוח צוותית משותפת ועוצמתית מספיק בכדי להבשיל את התנאים ולייסד את בית החינוך", מספר לנו עופר, "המהלך ארוך הטווח של תהליך ההקמה נטוע כעת בביוגרפיה של בית הספר."

אז איך מקימים תיכון?
עופר מספר על עשרות, אם לא מאות, מפגשים ושיחות, על מסמך משותף שהוקם מאז אותה פגישה ב-2015, מסמך שהיווה מרחב להעלאת רעיונות, חלוקת משימות ואחריות וגם מסקנות במהלך התקדמות העבודה. בתור מי שהיתה שותפה בהקמת בית חינוך יסודי לפני כארבע שנים, אני מתרשמת מניהול העבודה כפרויקט יזמי לכל דבר, מרגישה בחברה מוכרת ומתרגשת מהריח הזה באוויר של יצירת יש מאין. יחד עם זאת, אני מכירה היטב את האתגרים, בעיקר אלה הקשורים בבירוקרטיה מול הרשויות ובמהות הוולנטארית של יוזמה אזרחית כמו זו, כך שברור לי שצריך חבורה מגובשת של משוגעים לדבר כדי שדבר כזה יצליח. ואין משוגעים כהורים בחינוך ולדורף שמבקשים עתיד חינוכי בריא ומיטיב לילדים שלהם… ניכר כי עוצמת הקהילה המגובשת משחקת כאן תפקיד מכריע וניהול העבודה היסודי, בדגש על שיתופי, היה קריטי להצלחה.

ביקור ראשון של הורים באתר התיכון הזמני

קבוצה מגובשת סביב חזון חינוכי משותף
מהשיחה עם עופר מסתבר כי לאורך השנים היה יחסה של קהילת "עודד" אמביוולנטי כלפי יוזמת התיכון אולם כבר בשלב מוקדם הצטרפו לתמיכה ביוזמה מורים מהיסודי, ביניהם גם גיורא אבידור, אשר ימלא את תפקיד מנהל התיכון ואחד ממחנכי הכיתה הראשונה, יחד עם שחם אביגור ואודרי סרפר, מה שנתן ליוזמה דחיפה משמעותית ומבורכת. בהמשך הדרך התקיימו שני כנסי התעוררות והסברה לקהילה - בראשון היו אמירות ברורות אשר לא צידדו ביוזמה מתוך רצון להמשיך את הקשר ארוך השנים וההדוק עם תיכון הרדוף. היה חשש שיוזמה עצמאית תגרור את המשפחות לאיבוד היכולת להתחנך בהרדוף, שהוא בית ספר מוערך ואהוב בקהילת ידפת.
בכנס השני כבר הורגשה רוח אחרת - היתה הכרה בכך שיש סכנה שהרדוף לא יוכלו להמשיך לקלוט את תלמידי היסודי מ"עודד" בשל גידול דמוגרפי. בשלב זה, לצד קולותיהם של אלה שהתקשו לעכל את הבשורה, כבר הצטברו לטובה השלכות העשייה של צוות התיכון וגורמים תומכים נוספים כמו קובי טוך (מורה ותיק ויזם חינוכי), מורים שהצטרפו לתהליך עברו מפגשי ייעוץ עם ד"ר גלעד גולדשמידט, התמסד שיח רציף עם תיכון הרדוף בנוגע לפיצול והתרחש לימוד של חומר תיאורטי פדגוגי ברוח וולדורף לגילאי התיכון - כל אלה, יחד ולחוד, כמארג יפהפה, בנו חוסן פנימי ליוזמה אשר הידהד אל הקהילה הרחבה בהתמדה ובכמה ערוצים.

עבודה מול הרשויות
כדי להקים בית ספר מוכר ורשמי בתמיכה של משרד החינוך הכוללת גם תקציב ומשאבים, נדרשת תמיכת הרשות המקומית בה עומד להיות מוקם המוסד החינוכי. להצלחה של הקמת תיכון "עודד" יש נקודת פתיחה חשובה והיא האוזן הקשבת של מחלקת החינוך במועצה האיזורית משגב, בניהולה של נועה צוק. שיתוף הפעולה המלא מהמועצה כלל גם את מחלקת ההנדסה, שהיתה מעורבת במספר ניסיונות ליצור גוף פיזי לבית הספר. מדובר בכוחות גיבוי משמעותיים ליוזמה אזרחית-הורית וזה אינו דבר של מה בכך. בשלב מסוים החליט ראש המועצה, דני עברי, לתמוך ביוזמה בהקמת בית ספר באתר הקבוע ואפילו לתמוך בהקמת האתר הזמני, שעובר בימים אלה מתיחת פנים בימי גיוס קהילתיים בשיתוף עם התלמידים שעתידים להתחיל בו את שנה"ל תשפ"ב בעוד כשבועיים.
"כשנכנסנו לראשונה לאתר, באביב האחרון, המקום נראה כאילו ננטש ברגע", נזכר עופר, "המרחב כולו היה רענן וירוק. בכל צעד ומאחורי כל פנייה מצאנו עוד מבנה ועוד פינה מלהיבים את הנפש ואת הדמיון - בחזונותינו הלבשנו את המתחם הנדיב בשימושים השונים שניתן לעשות במתקנים, בדינמיקה שהילדים יוכלו לקיים במרחב ובקריית החינוך שנוכל להקים כאן." אנחנו תמימי דעים: אין כמו נוכחות אנושית, בעיקר ילדית או נערית, כדי להפריח חיים במקום והמקום הזה כל כך מעורר השראה. "אני בטוח שהתלמידים הראשונים - החלוצים - יפרו את קרקע הקמפוס עוד יותר ויהפכו אותו לפינת חמד מטופחת ומגדלת" כך מסכם עופר ומוסיף לעדכן כי מבנה התיכון הקבוע מתוכנן להיבנות בחלקת היער הנטוע אשר מתחת לבית הספר היסודי ביודפת. בין שני המוסדות יחבר מרחב פתוח מיוער שישמר את אופיו של תא השטח שהוקצה לטובת הפיתוח באופן מקסימאלי ויאפשר מרחב לפעילות קהילתית אשר בין היתר תבסס את המשכיות הקשר בין בתי הספר היסודי והתיכון באופן חי וזורם. בתכנון הפרויקט ניתנה הדעת גם לקשר בין צוותי המורים, תוך הקפדה על הפרדה מידתית בין בתי הספר, במטרה לאפשר בידול חברתי ביניהם ועצמאות פדגוגית.

מקלפים קירות עבר בימי הגיוס לקראת פתיחת שנה"ל

מקלפים קירות עבר בימי הגיוס לקראת פתיחת שנה"ל

הראשון בספטמבר תשפ"ב
לשנה"ל הקרובה רשומים לכיתה הראשונה בתיכון 25 ילדים: 2/3 בוגרי יסודי עודד ו 1/3 מבתי ספר במשגב ורשויות סמוכות: כפר ורדים, גליל תחתון, מרום גליל.

לכיתה יש מודל של צוות מחנכים משותף ובתכנית השנתית יהיה יום אחד בכל שבוע בשיתוף פעולה עם בי"ס 'תבנית החינוך המוזהב' במעלה צבייה.

******
בסיום הביקור אנחנו נפרדים מעופר בהתרגשות יתרה מסיפור ההקמה, מהרוח הסתווית והיזמית, מלידתו של עוד בית חינוך ברוח ולדורף בארצנו הקטנטונת מוכת האתגרים. "יוזמות כאלה מרגשות אותי לדמעות", אני אומרת לנועם, "דמעות מהסוג שאפשר לראות דרכן את הזוהר של בני האדם".
בהצלחה רבה לכם, אנשי תיכון "עודד" ושנת לימודים מבורכת.

מזכירות ביה"ס עודד 04-9800890 [email protected]
גיורא אבידור [email protected]
אתר ביה"ס עודד http://www.odedschool.org/
קרדיט צילומים בכתבה: צוות התיכון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

תגובה אחת

  1. שמחתי לקרוא על פעולה מבורכת כהקמת תיכון בעל משמעות ואופי מיוחד.
    גאה מאד במעורבותו של בני בעשיה שליד המטלות הכלכליות, נאמנותו למשפחה ולמקום עבודתו לא עיכבו אותו בעשיה ציבורית ליד כל האחרים שעושים תטובת הציבור ולא על מנת לקבל פרס.
    ישר כח ושנה טובה

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך