חינוך חינם מגיל 3 – גם בוולדורף? [איגרת 4]

בשבוע שעבר נתבשרנו כי ממשלת ישראל אישרה קיצוץ בתקציביה כדי לממן את החלת חוק חינוך חובה חינם החל מגיל 3. משמעות הדבר היא שגני ילדים שיעמדו בקריטריונים של משרד החינוך יקבלו מימון חלופי לתשלומי ההורים, אשר עומדים כיום על כ-1,500 ₪ ליום לימודים ארוך גם בגני ילדים ציבוריים, וההורים יוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה.

מדובר בבשורה של ממש עבור הורים רבים בישראל, ושאלה גדולה הניצבת בפני הורים השולחים את ילדיהם לגנים פרטיים או חצי-פרטיים, כמו חינוך ולדורף. האם החוק החדש ישפיע על החינוך האלטרנטיבי? האם תתאפשר הוזלה משמעותית של גני הילדים העובדים על פי גישת ולדורף?

שאלנו את סטפני אלון, ממייסדות חינוך ולדורף בישראל, מכשירת גננות וממקימות מעגל הגנים הארצי (הפורום ולדורף לחינוך בגיל הרך), כיצד היא צופה שהחוק החדש ישפיע על החינוך. לדבריה, "בטווח הקצר לא צפוי שינוי משמעותי. זאת שאלה גדולה האם המדינה באמת ערוכה למימוש החוק כבר בשנת הלימודים הבאה, האם יש מספיק גנים ואנשי חינוך שעומדים בדרישות של המדינה ויוכלו לתת את המענה הדרוש. בטווח הארוך יותר, אני מאמינה שהשינוי יגיע גם לחינוך ולדורף ואנו נצטרך להיענות לו".

כיצד לדעתך ישפיע החוק על מוסדות חינוך ולדורף?

"אם אכן נקבל מימון נוכל להוריד את מחירי הגנים בצורה ניכרת, וזה כמובן נהדר. ניתן יהיה לתת מענה ליותר ילדים מיותר שכבות אוכלוסייה. זה מצד אחד. מצד שני, הניסיון מלמד שכשהמדינה נותנת כסף, היא גם מתערבת בצד הפדגוגי, ופה יכולה להיווצר בעיה. יש כמה דברים מהותיים שאנו ומשרד החינוך לא רואים עין בעין, ויכולה להיות התנגשות. הלוואי המדינה הייתה נותנת תקציב ואמון, ומאפשרת לנו לחנך על פי דרכינו. אבל עד שזה יקרה, אנו נמשיך ללכת על החבל הדק שבין החופש החינוכי להוראות משרד החינוך.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך