סוף שנה באדם צעיר - כל הגיליונות ב-30% הנחה!! >> לרכישה
חינוך לשעת חירום: לא רק באזורי סיכון

חינוך לשעת חירום: לא רק באזורי סיכון

בסוכות האחרון נערך בישראל סמינר ראשון מסוגו לחינוך מרפא לשעת חרום. מיריה רון, אשת חינוך ולדורף ותיקה, השתתפה בסמינר וכותבת למה חינוך מרפא חיוני היום לא רק באזורי סיכון

בחופשת סוכות התקיים בבית ספר אורים שבכפר הירוק קורס ייחודי וראשוני בישראל, בנושא חינוך ולדורף במצבי חירום. הקורס התקיים הודות ליוזמה של סטפני אלון, בסיועה של לי גלים-דלפן, ובשיתוף חברות מעגל גני ולדורף ישראל. בשנים אחרונות הייתה אלון חלק מצוות התערבות מידי במצבי חירום, אשר הוקם ביוזמתו של ארגון "ידידי חינוך ולדורף" הבינלאומי. בתוך כך היא הייתה שותפה לעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים אשר עברו משבר, אסון, עקירה; אם כתוצאה מכוח טבע כמו התפרצות הר געש, צונאמי או רעידת אדמה, ואם מידי אדם – מלחמה, טרור, הגירה. (לקריאה נוספת על הרפתקאותיה של סטפני מסביב לעולם: בכורדיסטאן, בסין, ובמונגוליה). את הקורס הנחו שניים: ברנד רוף (brend ruf) יו"ר "ארגון ידידי חינוך ולדורף", המוביל את צוות ההתערבות המיידי מאז הוקם לפני 13 שנים, בימי מלחמת לבנון ה-2; ולוקאס מאל (lucas mall), עובד סוציאלי ורכז ההתערבויות הבינלאומיות, אשר לימד ותרגל סיוע בתנועה ובדינמיקה רגשית-חברתית, במשחקי מעגל, מקצב ותנועה.
בקורס השתתפו כ-30 בעלי מקצועות מתחום החינוך: מורים ומורות, גננים וגננות, מטפלים ומטפלות, מלווי ומלוות צוותים, סטודנטיות וסטודנטים לחינוך, ועוד מתעניינים שאינם מחינוך ולדורף. הקורס נמשך יומיים, ולמדנו בו על הטראומה, שלבי הפסיכו-טראומטולוגיה, וחינוך חירום, שנועד לסייע לנפגעים לאזן ולשקם את הפגיעה שחוו, כבר בשלבים הראשונים, ולמנוע הסלמה ומחלה.

לוקאס מאל (מימין) וברנד רוף (במרכז). מובילים את כוח ההתערבות הבינלאומי


בהקדם האפשרי

לטראומה יש איכות של חדירה ופגיעה, שחומרתה הולכת ומתפשטת בדומה לפגיעת כוויה. כלל האצבע אומר: ככל שממהרים להתערב, כך גדלה יכולתנו לסייע לנפגע. בשלב הראשוני, עד יומיים לאחר האירוע (במקרים שבהם לא מדובר בטראומה חוזרת ונשנית), ניתן יהיה להיטיב עם רוב הנפגעים. לאחר מכן, ועד משך זמן של חצי שנה מרגע הטראומה, נוכל להגיש סיוע פדגוגי אשר יפעיל יכולות ריפוי ושיקום עצמוניים, ויהיה תרפויטי, משקם, מאזן, ומפעיל. לאחר מכן, הטראומה מתבססת וגורמת למצבי הפרעה רגשית-חברתית ומחלה. גם אז פדגוגית חירום עשויה להועיל, אך בהדגשים מעט שונים.
ההתערבויות מבוססות על ידע האדם, על הניסיון המצטבר של חינוך ולדורף, ביחד עם ידע בפסיכו-טראומטולוגיה. המניע של העושים הוא דחף וחובה אנושית ומוסרית שלא לעמוד מנגד ולהגיש עזרה הנמצאת ביכולתנו.

30 אנשי חינוך מכל ישראל הגיעו לקורס בן היומיים

טראומה לכל ילד
מה הביא 30 אנשי חינוך לסמינר? האם כולם מתכוונים לחרף את נפשם באזורי אסון? אני משערת שלא. לדעתי, הידע שניתן בקורס רלוונטי גם לעבודה חינוכית יומיומית, ושימושי לעבודה גם עם טראומות מינוריות. כל מחנך ומחנכת היום פוגשים ילדים ובני נוער, אשר בהתנהגותם ניתן להתבונן דרך תובנה זו, ולראות בה תוצאת שבר ופגיעה, יציאה מאיזון והפרעה במהלך ההתפתחותי הנורמטיבי.
טראומה מינורית, שהיא לעיתים חזרתית ומורכבת, ואם היא כזו אז היא מתרחשת לרוב במקום שאמור להיות המקום הבטוח של הילד – עלולה לקרות בכל קטע במהלך ביוגרפי של חיי הילד: החל מבדיקות רבות וחודרניות בהריון, דרך לידות רועשות, מואצות, שאין בהן די התחשבות בצרכי התינוק והאם; דרך הטראומה של שבירת ההתקשרות בעת הפרדה מהאם והמעבר למעונות, לעתים קרובות כבר בגיל 3 חודשים. ילדים חיים היום בסביבה מקוטעת, מהירה, רועשת ומאוד לא מתאימה. הם חשופים למדיה, שהיא כשלעצמה מחוללת טראומה. נניח, ברוב אופטימיות, שהילדים בחינוך ולדורף אינם יושבים מול מסכים ותכנים לא מתאימים; עדיין, חלקם נחשף בעקיפין – דרך התנהגות חברים וסיפוריהם, דרך הצצה מעבר לכתפו של אח גדול שמשחק משחקי מחשב, דרך צפייה בחדשות, בסיקור מעשי אלימות, ועוד. לעתים קורה שילדים נחשפים לאלימות כלפי מבוגרים אחרים – מחנכיהם, למשל. הדמות הבטוחה והמגוננת מאוימת, והמעטפת החינוכית נפרצת. די בזה לגרום לטראומה מינורית.
ילדים שחשופים לחומרים רעילים שכאלה עשויים להראות אי-שקט תנועתי ומילולי, אי-קשב ופניות, ועוד. הם עשויים לגלות קשיי למידה, הפרעות רגשיות חברתיות, והתנהגויות מאתגרות עד כדי קושי להשתלב במסגרות חינוכיות.
פדגוגית-חירום מתאימה כתשובה, וכמניעה; כהנעה לתהליכי חוסן טבעיים, השגת איזון מחודש, ריפוי ושיקום; במקרי פגיעות חד פעמיות או חוזרות ונשנות, פשוטות או מורכבות.
באיגרת הנוכחית מפורסמת השתלמות, מוכרת ל"אופק חדש", עבור גננים וגננות בעלי תעודה, בגנים מוכרים ורשמיים של חינוך ולדורף. ההשתלמות תעסוק בהתמודדות עם קשיי התנהגות, דרך התבוננות זו, של חינוך חירום.

סוף שנה באדם צעיר - כל הגיליונות ב-30% הנחה!! >> לרכישה

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*