דרושים בעמותת אדם
טקס יום זיכרון משותף בקרון הספרים נערך תחת אבטחה משטרתית [איגרת 255]

טקס יום זיכרון משותף בקרון הספרים נערך תחת אבטחה משטרתית [איגרת 255]

ערב זיכרון עברי-ערבי משותף שנערך בשבוע עבר בקרון הספרים בקריית טבעון התקיים תחת אבטחה משטרתית, לאחר שרעולי פנים ניסו למנוע את קיומו. לדברי גלעד אלון, ממארגני הארוע, הצורך בטקסי זיכרון משותפים הוא לגיטימי ואף יילך ויגבר עם השנים

איגרת מספר 255, 9.5.17 | שבוע 6, לוח השנה לנפש

ניסיון החיים של כולנו מלמד כי כאשר אדם חווה כאב אישי, הוא יכול להקל את כאבו במידה ניכרת כאשר הוא בוחר לשתף בו אנשים מסביבתו. עוד ידוע כי אם שני אנשים פוגעים זה בזה, הם יוכלו להבין את הפוגע ולסלוח רק אם הם יצליחו להכיר בכאבו ולראות אותו.

כללים אלו, שנכונים כאמור בין בני אדם, נכונים לדעתי גם ברמה הלאומית. דוגמה נפלאה היא "ועדות האמת והפיוס", שהובילו נלסון מנדלה ודזמונד טוטו בדרום אפריקה של שנות ה-90 וסללו את דרכה של המדינה לשחרור מעול האפרטהייד. אך בישראל, שמציינת השנה את שנת השבעים לקיומה מוקף האויבים ושנת היובל לשליטה על עם אחר, נדמה כי עדיין לא הכול מבינים מדוע צריך לקיים דיאלוג סביב הכאב דווקא עם מי שמסומנים כאויבנו. ולראייה: שני ערבי זיכרון משותפים שנערכו ביום הזיכרון האחרון לחללי מערכות ישראל, בתל אביב ובקריית טבעון, הופרעו בצורה קשה על ידי אזרחים שניסו למנוע את קיומם, ואשר פעלו מתוך הנחה כי קיומם אינו לגיטימי.

צילום: רחל גוטליב

הערב שנערך בטבעון אורגן ע"י "קרון הספרים", חנות ספרים ותיקה המשמשת גם כמרכז תרבותי לערבים ספרותיים והרצאות. זאת הפעם השנייה שהערב נערך במתכונת הזו, אך לדברי גלעד אלון, שותפו של אבי פן בניהול החנות ופעיל בפורום עמותות חינוך וולדורף בישראל, בשנה שעברה הארוע עבר בשקט תקשורתי מוחלט. השנה, לאחר שדבר קיום הערב פורסם בצינורות המקובלים של החנות, החלו להתפרסם בפייסבוק, למשל בקבוצה של טבעון, דברי הסתה נגד האירוע, שכללו חצאי אמיתות או שקרים מוחלטים. "הפיצו שמדובר בערב זיכרון למחבלים פלסטינים. נוצרה תסיסה בקבוצות הללו, ולפני תחילת הערב הגיעה קבוצה של רעולי פנים, נכנסה לתוך החנות וניסתה למנוע את קיום הערב. הוצאנו אותם מהחנות, משטרת טבעון הגיעה והרחיקה אותם, והערב התקיים כמתוכנן ובהצלחה יתרה, בהשתתפות 150 אנשים". רחל גוטליב, אחת ממשתתפות הארוע, סיפרה בדף הפייסבוק שלה כי בזמן שמחוץ לחנות ניסו לחבל בקיום הערב, משתתפי הארוע שכבר היו בתוך החנות החליטו לא להשאיר את הבמה לפורעים, ופצחו בשירת "כל העולם כולו גשר צר מאוד".

לא היו באירוע קרובי משפחה של מחבלים?

"כל המשתתפים באירוע היו אזרחי ישראל, עברים וערבים. מהצד העברי היו משפחות שכולות, ומהצד הערבי משפחות שרצו להקשיב לכאבם, ולספר את הסיפור שלהם, שגם הוא כואב. לגבי פלסטינים, הם היו אמורים להשתתף בכנס המרכזי בתל אביב, אך כניסתם ארצה נמנעה על ידי הדרג הבכיר ביותר במדינה, שכנראה מתנגד לדו שיח ובעיניו הערבי שמוכן לדבר ולהקשיב הוא בלתי רצוי. ואגב, אני רוצה לציין שלדעתי, גם אם היו משתתפים בארוע משפחות של מי שהשתתף בפעילות חבלנית או צבאית נגד ישראל, אם מישהו מהם היה מבין שאלימות אינה הדרך, זה היה דבר שנותן המון תקווה. אבל כאמור, בארוע הספציפי הזה השתתפו רק אזרחי ישראל, עברים וערבים, והם חלקו את כאבם. בקרב הקהל היה צמא גדול מאוד לשמוע".

צילום: רחל גוטליב

האם ניסיתם להבין את הכאב של המתנגדים לקיום הארוע?

בעיני, הטיעון הענייני ביותר שנשמע כנגד קיום היום הזה הוא התזמון, ביום הזיכרון הכללי, דבר שלכאורה עשוי להפריע לחלק מהמשפחות השכולות. התשובה לטענה הזאת היא שדווקא ביום הזה, שבו תשומת הלב של האנשים ממוקדת בכאב והשכול, זה הזמן שלנו לציין אותו בדרך שנראית נכונה לנו. העובדה שבשנים האחרונות נערכים יותר ויותר טקסים אלטרנטיביים מעידה כי ציבור גדול מחפש לבטא את הכאב שלו בדרך שונה מהדרך הממלכתית המקובלת".

בהקשר זה אומר גלעד כי הוא מקווה שבשנה הבאה יתקיימו טקסים ברוח הזו במקומות נוספים בארץ. "השינוי בחברה הישראלית והנכונות לקבל צורות שונות של התמודדות עם כאב וצער יתקיים רק עם אירועים כמו זה שערכנו יתקיימו במקומות שונים ברחבי הארץ. אין צורך בשום כישורים, כל אדם בישראל יכול להפיק ערב כזה במקום מושבם, ואין שום קושי בכך או מניעה. אני מקווה שאנשים מתוך קהילות וולדורף שונות ברחבי הארץ יהיו בין היזמים של ארועים כאלה, וככל שהם יתקיימו יתפתח דיון ציבורי בנושא ובמשך הזמן הדברים יוכרו כלגיטימיים לחלוטין, כמו שאמות מידה בציבור השתנו לאורך שנים בנושאים כמו היחס להטרדות מיניות או נישואים בין עדתיים. כל מי שמתעניין במה שהיה, ורוצה לארגן יזמה כזאת בקהילתו בשנה הבאה, אני אשמח מאוד לעזור ולייעץ".

מצטרפים במבצע לעיתון הילדים אדם צעיר >>> לפרטים והזמנה

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*