מדורנאך לפרדס חנה – שני כנסים אנתרופוסופיים על חינוך לגיל הרך [איגרת 145]

כנס הגננות שיערך ביום ראשון הקרוב בפרדס חנה יקבל את השראתו מלא פחות מ-12 גננות ישראליות שהשתתפו בכנס חינוך שהתקיים לאחרונה במרכז האנתרופוסופי העולמי בדורנאך

מה גורם לקבוצה של כ-12 אנשים מישראל לצאת את הארץ בתקופה הלחוצה שלפני ליל הסדר? מה כבר יכול להיות חשוב ומשמעותי יותר מניקיונות, בישולים, קניות וביעור חמץ? התשובה חייבת להיות: כנס חינוך לגיל הרך בגתאנום.

ומה יגרום לקבוצה של כ-200 גננות וגננים להחמיץ את המימונה הקרובה? מה יכול לגרום להם לפספס את המופלטות, הריבות והממתקים? לוותר על יום החופש האחרון של חג הפסח עם הילדים? התשובה חייבת להיות: כנס חינוך לגיל הרך בפרדס חנה.

מירי מתתיה, שבין שלל עיסוקיה כותבת את מדור החינוך לגיל הרך באדם עולם, חזרה לפני מספר ימים מהכנס בגתאנום (שהוא המרכז האנתרופוסופי העולמי, הממוקם בדורנאך, עיירה ליד באזל) וכעת מארגנת את הכנס לגיל הרך בפרדס חנה. היא מספרת כי הכנס בשוויץ עסק בנושא "מעברים" – גם מעברים חיצוניים מהגן לבית הספר או מהבית למוסד החינוכי, וגם מעברים פנימיים – כמו אלה שמתרחשים בגילים 3, 5, 9 ו-12. לראשונה בכנסי חינוך של הגתאנום, הוא היה מיועד למחנכים משני השביעונים הראשונים (גיל 0 עד 14). בכנס השתתפו כ-500 אנשים מ-28 מדינות. הקבוצה הגדולה ביותר הייתה מסין, ולה גם הוצמדה מתורגמנית. כן היו נציגים מכל האמריקות, מדינות אפרקניות כגון קניה, טנזניה, אוגנדה וזימבבואה, אוסטרליה וניו זילנד, ואירופים. וכרגיל בכנסים בינלאומיים מהסוג הזה, הנוכחות הישראלית עלתה בצורה ניכרת על חלקה היחסי של המדינה בעוגת חינוך ולדורף בעולם. מירי מספרת כי כולם הסכימו על כך שהיום, כתוצאה מהחשיפה הממושכת למסכים והמיעוט בתנועה שאינה על משטחים ישרים, ילדים קטנים בכל העולם מאוד פגועים בארבעת החושים הבסיסיים – חוש התנועה, חוש שיווי המשקל, חוש המגע וחוש החיים.

אולם ההרצאות המרכזי בגתאנום. צילום: אודי לוי

אולם ההרצאות המרכזי בגתאנום. צילום: אודי לוי

הכנס הבינלאומי העניק השראה רבה למארגנות הכנס בישראל, שיוקדש לנושא התנועה. יהיו בו שתי הרצאות מרכזיות (דורית ירדני על הרצון בחוש התנועה ושיווי המשקל בגיל הגן, וּורד שטמפר על החיבור בין תנועה למשמעות) וכ-11 סדנאות כגון זיהוי ומתן מענה לאיחור התפתחותי דרך מעגל הבוקר (שלומית אבשלום), התקרבות לעולמו של הילד דרך ריקוד החיים (מתן יובל), הקשר בין התפתחות התנועה בשביעון הראשון לתהליכי למידה בשביעון השני (תמי רוזנטל שכן-טוב), מעבר מהגן לכיתה א' (אסתר בר סלע), תנועה ושיתוף פעולה (מיריה רון), אוריתמיה ואוריתמיה מרפאת בשביעון הראשון (נירה נחתומי), קשיים בעיבוד חוש התנועה העצמית וחוש שיווי המשקל (דורית ירדני), תנועת הלידה (נעה ברקת), מאפיינים ייחודיים לחוויית התנועה בגן (טל בירן), טיפוח העצמיות והעצמאות של הפעוט מגיל לידה עד 3 (מירי מתתיה), וגם: באהבה על ארבע: הסביבה מנקודת ראותו של הילד. איך זה נראה מלמטה, איך זה נשמע, איזה מגע יש לזה, קצב התנועה ובום וטראח נתחיל מהתחלה (רינתרנה פקץ').

לצד מגוון הסדנאות הרחב, מציג הכנס חידוש בתחום הקולינריה. עד כה נהוג היה בכנסי הגננות שכל אחת ואחד מגיעים עם סיר, פשטידה או סלט, ובשעת ההפסקה כולם משתפים לארוחה משותפת, עשירה וארוכה. השנה מתבקשים המשתתפים להביא "אוכל אצבעות" – כזה שאכילתו פשוטה יותר, ומהירה.

הכנס יערך ביום ראשון הקרוב (12.4), החל מהשעה 8:15, בבית ספר ולדורף רימון בפרדס חנה (רחוב היוגב 1). להבטחת מקום בסדנאות יש להרשם מראש בכתובת [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך