מה אפשר לעשות נגד ההתמכרות לסמארטפונים? [איגרת 229]

מה אפשר לעשות נגד ההתמכרות לסמארטפונים? [איגרת 229]

מה לעשות נגד ההתמכרות לסמארטפונים?

גיליון מספר 229, 8.11.16 | שבוע 32, לוח השנה לנפש

הבהייה במסכים מנתקת אותנו מהחיים, והדרך להמנע מזה היא מצד אחד למלא את החיים בתוכן משמעותי, ומצד שני לרכוש הרגלים חדשים לשליטה בהתנהגות המסך שלנו. ראובן שליב ונדב קרני, המטפלים בתלויי-יתר במסכים, מסבירים איך אפשר לעשות את הצעדים הראשונים

באיגרת הקודמת כתב יפה גבע ששון על השפעתם המזיקה של המסכים על ילדינו. אכן, המסכים מייצגים את המתקפה הגדולה ביותר אי-פעם על הקשב האנושי, כמו גם את הרצון האנושי להימלט מחיים מלאי קושי ומעטים בתוכן מעשיר או מרומם נפש. צדק גם הכותב בציינו כי חינוך ולדורף נותן איזון יפה למתקפה זו.

יש חשיבות מיוחדת בהפניית המבט מילדינו בחזרה אלינו, המבוגרים. כתמיד, נוכחת האמת המטרידה מול עינינו: הדרך הכמעט יחידה לחנך את ילדינו היא להשתנות בעצמנו. כמה חבל שלא די לשלוח אותם לבית ספר ולדורף...

ייתכן כי סטטיסטית אנו, המבוגרים, צמודים למסך פחות מהדור הצעיר. אבל כואב לגלות שגם אנו עצמנו נשאבים למסך בעוצמה לא מבוטלת. מסקנתו של גבע במאמר הנזכר היא כי "בקרוב נאלץ ללמד את בני האדם השקועים בעצמם ובמסכים שלהם, איך מתחברים שוב לחיים". ואכן, התופעות זועקות לריפוי.

קריקטוקה: דן פיררו, comicskingdom.com

מאז שנות התשעים, יותר ויותר חוקרים ממפים בשיטתיות את התופעות הנפשיות, החברתיות והרפואיות הקשורות לשימוש-היתר במסכים. ראויה לציון העובדה שכמה מהם התחילו את דרכם כאוהדים נלהבים של הטכנולוגיה הדיגיטלית. מחקרים מתרבים והולכים מראים שבין הבוגרים הצעירים (וגם הפחות צעירים) רבים מראים תופעות דמויות-התמכרות, למשל: סובלים מ"נומופוביה", שהיא הפחד להישאר ללא מכשיר סלולארי תקין; מחליפים את רוב חייהם החברתיים בתקשורת עם חברים-לרשת; חשים חוסר שקט משמעותי אם אינם יכולים לסמס או לקרוא מסרונים מספר שעות; מתקשים להתרכז בלימודים – אפילו לקראת בחינות, עקב הצורך הכפייתי לשימוש במכשיריהם; ומכורים למשחקי מחשב או לשיטוט באתרים פורנוגרפיים. משנה לשנה השכיחות של פגיעות אלה עולה בהתמדה והופכת במהירות למגפה. במקרים רבים נדרשת בבירור התערבות טיפולית.

מה בדיוק פועל עלינו, כאשר ברגע של חוסר מעש או תשומת לב, ידינו נשלחת אל המכשיר ופותחת את האפליקציה, ובודקת מה חדש במייל, ברשת החברתית או בתכנת המסרים המידיים? הפניית תשומת לב מדוקדקת להתנסות שלנו מול המסכים השונים, מעוררת חוויה ברורה למדי, שבה כוחות נסתרים ורבי עוצמה פועלים עלינו, ומרדימים את ה"אני" שלנו. חקירה שיטתית והבנה לעומק של כוחות אלה בתוך מצבי המציאות היומיומיים ובמכשירים השונים הינה צו השעה.

אז מה עושים?

אם נרצה, נוכל לפעול בשני מישורים. האחד: העשרת התוכן של עולמנו הפנימי והמפגש שלנו עם הטבע, עם האמנויות ועם הזולת. השני: רכישת הרגלים חדשים לשליטה ב"התנהגות המסך" שלנו.

הבריחה שלנו מהעולם האמתי למציאות המדומה והמתעתעת של המסך נובעת, בין השאר, מהרצון שלנו להימלט מתחושת מציאות "פושרת". המודעות לכך מספקת הזדמנות להכניס לחיינו תוכן מעשיר וריתמוסים משמחים: טיולים קבועים (חוג משוטטים?); פעילות אמנותית במסגרת של חוג או שיעור קבוע; חיזוק כוחות הרצון בעזרת ספורט (לבד או בקבוצה); עבודה בגינה הפרטית או בחלקת חקלאות עירונית; ביקורים קבועים בספריה העירונית, או אפילו התמסרות ללימוד רוחני.

התלות שלנו בסמארטפון תקטן גם אם נחזק את החיים החברתיים ה"אמיתיים" שלנו: נוכל לחפש פעילות קבועה בקבוצה, להזמין את בן או בת הזוג להליכה קצרה ונעימה מדי ערב, או להחליט שבכל שבת ראשונה בחודש אוכלים ארוחת שבת עם חברים, וכו'.

במישור של שינוי התנהלותנו היומיומית מול הסמארטפון, נוכל לצמצם את טירוף החושים שהוא מנסה לכפות עלינו:

- נוכל להשבית את ההתרעות של האפליקציות השונות, עד שאפילו לא נראה את מספר ההודעות החדשות על סמל היישום במסך הבית. כך נכנס אליהם כשאנו נחליט, ולא בעקבות ההודעה "שאינה סובלת דיחוי" על רשימת הציוד לטיול השנתי בעוד שבועיים.

- בהגיענו הביתה, נוכל לשים את הטלפון במקומו הקבוע, ולא בכיס או לידנו.

- נוכל להכריז על שולחן האוכל כעל אזור נקי מטלפונים. אין משמח כמו הרגע שבו ילדי מביטים בי בפליאה, בעוד הטלפון שלי מצלצל, ואני ממשיך ללעוס בנחת.

- מרחיקי הלכת ביננו יוכלו אפילו להסיר מהטלפון את המשחקים  או להעביר את הטלפון ל"מצב טיסה" שעתיים לפני השינה, להבטחת הירדמות מהירה וחלקה.

לסיכום, יכול להיות מועיל להעניק לעצמנו את מה שאנו שואפים להעניק לילדינו: העשרת עולם התוכן, חיזוק כוחות הרצון, הנפש, החשיבה והקשר לרוח באופן של פעילות שגרתית, תוך שליטה מודעת בשימוש במסכים השונים. בהצלחה.

הכותבים פועלים בימים אלה ביוזמת "מתעוררים לחיים", התומכת ומטפלת בתלויי יתר במסכים, ובסובלים מהתבודדות חברתית. תוכלו לעשות היכרות עם היוזמה באתר www.ilive.org.il  (כן, כן – זו דוגמה לשימוש מושכל ומבוקר במסכים.)

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך