ממלכתי זה הכי, אחי: בתי ספר ולדורף בישראל רוצים לשנות סטאטוס [איגרת 67]

משרד החינוך משנה את החוקים ובחינוך ולדורף נערכים למציאות החדשה

כניסתו של הרב שי פירון לתפקד שר החינוך מביאה עמה רוחות של שינוי. כפי שדיווחנו ביולי השנה (איגרת 54), חוזר מנכל שהוציא משרד החינוך מנסה לעשות סדר בנושא תשלומי ההורים בבתי הספר היחודיים. בקצרה ניתן לומר שחוזר זה מצמצם מאוד את האפשרות של גביית תשלומי הורים, עד כדי איום ממשי על האפשרות להמשיך לממן את פעילותם של בתי הספר שנמצאים במעמד של מוכר שאינו רשמי (שאליו משתייכים כיום רוב בתי הספר ולדורף בישראל) ואשר מקבלים, מעצם הגדרתם, מימון חסר מהמדינה.

בתגובה להתפתחות זו הוציא לאחרונה ד"ר גלעד גולדשמידט, יו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף בישראל, מזכר לבתי הספר ובו ההמלצה להגיש למשרד החינוך בקשה להכרה כבית ספר ייחודי. לשם כך, מוסיף גולדמידט, יש לעבור ועדה של משרד החינוך ולקבל הכרה כבית ספר ייחודי. על מנת שבית ספר יוכל לגבות כסף כחוק במעמד זה בשנה הבאה, תשס"ה, יש לעבור את הועדה עוד השנה. המועד האחרון להגשה הוא סוף חודש אוקטובר (פחות מחודש).

בנוסף, כותב גולדשמידט כי יש לפעול למען מעבר של בתי הספר במעמד של מוכר שאינו רשמי למעמד של בתי ספר ממלכתיים. לדבריו, משרד החינוך עומד להקים זרם ממלכתי חדש של בתי ספר חרדיים וכך למעשה מתרוקן המעמד של מוכר שאינו רשמי (אותו חלק חינוך ולדורף עם זרם החינוך החרדי). הוא מוסיף כי למעשה, אין כיום כמעט יתרונות במעמד זה, שפעם היה יותר משוחרר וחופשי מהממלכתי, אך כיום נאלץ לעמוד בפיקוח הדוק מטעם משרד החינוך.

גלעד נוסף הפועל ברמה הארצית של חינוך ולדורף הוא גלעד אלון, שבחודשים האחרונים מרכז את הפעילות של פורום הורי חינוך ולדורף (ראו הרחבה באיגרת 30). ביום שישי הקרוב ייפגש פורום ההורים בבית ספר אורים (הכפר הירוק), במטרה לשתף את נציגי עמותות ההורים במידע שהצטבר ביחס לשינויים המתרחשים ולדון באפשרויות הפעולה העומדות בפניהם. לפגישה יגיעו גם ד"ר גלעד גולדשמידט ועו"ד קרן רז מורג.

מה צפוי בפגישה?

"הולכת להיות שיחה על כל מה שקורה בהקשר של משרד החינוך. אני רוצה שנחשוב ביחד איך אנחנו עובדים כגוף אחד, "תנועת חינוך ולדורף" לצורך העניין, עם משרד החינוך, בתחומים של הכרה כבתי ספר ממלכתיים וייחודיים, בעיות שיש מול גופי פיקוח ברמות המקומיות אשר נובעות מאי-הכרה או אי-הסכמה עם הדרך החינוכית שלנו, וכל הנושא של תשלומי ההורים.

האם אתה מזהה פה הזדמנות לשינוי הסטאטוס של חינוך ולדורף בישראל?

"אני מרגיש שיש שינוי מאוד גדול במצב שלנו היום ביחס למה שקרה בתחילת הדרך. אנחנו גדולים ובולטי מכדי לפעול "מתחת לרדאר" ולהסתדר בזכות מערכות יחסים מקומיות שפתחנו עם רשויות מקומיות ודרגים במשרד החינוך. תנועת ולדורף, על 7,000 הילדים ואלפי המשפחות המשתייכות אליה, הגיעה למקום שבו אי אפשר להסתתר יותר, ובמקום הזה תמיד עדיף להית יזמים ואקטיביים ולא להתנהל באופן תגובתי לדברים שקורים לך מבחוץ. אפשר להפוך את זה ליתרון דרך שותפות ועבודה עם הרשויות, ממשלתיות ומוניציפאליות."

לסיכום דבריו מדגיש אלון את החשיבות של ההשתתפות של נציגי כל בתי הספר בפגישה. למידע נוסף ניתן לפנות אליו במספר 050-5356270 או בדוא"ל [email protected]

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך