ממשיכים בתנאים של חוסר ודאות – דיווח על התקדמות המגעים של חינוך ולדורף ומשרד החינוך [איגרת 138]

ועדת חיימוביץ', אשר מונתה לבחון את שילוב זרמי החינוך האלטרנטיבי בתוך החינוך הממלכתי, ממשיכה את עבודתה. להלן דיווח ביניים, כפי שנמסר לנציגי בית ספר מכל הארץ

ביום שישי האחרון נפגשו בבית ספר אורים שבכפר הירוק נציגים מכמעט כל בתי ספר ולדורף הפועלים בישראל. מטרת הפגישה, שזומנה מטעם פורום העמותות והפורום הארצי לחינוך ולדורף בישראל, היתה לעדכן את הפעילים בהתפתחויות האחרונות במגעים המתנהלים בין הפורום הארצי  לבין נציגי משרד החינוך, במטרה להסדיר את היחסים בין המשרד לזרם החינוכי האלטרנטיבי ולהכניס אותו תחת כנפי משרד החינוך.

למי שלא קרא את האיגרת בשנה האחרונה נספר כי בשנת 2014 נחשף שר החינוך לשעבר הרב שי פירון לחינוך ולדורף, והתאהב (קראו על כך כאן, כאן וכאן). התלהבותו הובילה למהלך שמטרתו להכניס את זרמי החינוך האלטרנטיביים בישראל (בעיקר הדמוקרטי והאנתרופוסופי) לתוך משרד החינוך ולהפוך את בתי הספר, שחלקם מוגדרים כבתי ספר מוכרים אך לא רשמיים, לרשמיים. מהלך זה יגדיל את התקציבים של בתי הספר הללו ויפחית בצורה משמעותית את תשלומי ההורים בהם. השר גם קיווה שמשהו מרוח החינוך הזה יזלוג הלאה ויפרה את בתי הספר הממלכתיים. וכך החל התהליך, והוקמה ועדה בראשות הגברת עמליה חיימוביץ', אשר החלה להיפגש עם נציגי החינוך הדמוקרטי והאנתרופוסופי (בנפרד), מתוך כוונה למצוא את הדרך לשילוב המיוחל.

ועדות טבען לקחת את הזמן, וועדת חיימוביץ' אינה שונה. ובינתיים, התפזרה הממשלה, פוטר השר ובעוד חודשיים, פחות או יותר, יכנס למשרד שר/ת חינוך חדש/ה. עבודת הוועדה ממשיכה כרגע כסדרה למרות חוסר הוודאות.

ובחזרה לישיבה ביום שישי, שם דווח כי בחודש האחרון התפצלה הוועדה למספר תתי-ועדות, כשכל אחת מהן חודרת נושא מסוים.

1. תת-ועדה שעובדת על מסמך הייחודיות של חינוך ולדורף – ועדה המנסחת ומעגנת את הייחוד של חינוך ולדורף. לדברי גלעד גולדשמידט, יו"ר הפורום הארצי, פעילותה של ועדה זו חשובה ביותר לחינוך ולדורף בישראל, גם אם השילוב בסופו של דבר לא יצא לפועל.

2. תת-ועדה שעוסקת בסוגיית העליה המאוחרת לכיתה א' – נושא זה הוא סבוך משפטית בגלל חוק חינוך חובה. לדברי גלעד, אנשי משרד החינוך מבינים ומקבלים את הבקשה של אנשי חינוך ולדורף לדחות לגיל 7 את העלייה לבית הספר היסודי, אך ידיהם כבולות מבחינה משפטית. הוא מוסיף שבעיה זו קיימת גם בעולם, ושבמקומות מסוימים הפתרון הוא "כיתה א' גנית".

נושא נוסף שנידון הוא העלייה האוטומטית מגן הילדים לבית הספר. בחינוך ולדורף יש העדפה לבוגרי הגנים ולאחים של תלמידי בית הספר בקבלה לכיתה א'. אך במערכת החינוך הממלכתית אין קשר בין הגנים לבית הספר, והעלייה לכיתה א' אינה קשורה לגני הילדים אלא לנתונים אחרים כמו אזורי רישום. גם כאן יצטרך להימצא פתרון.

3. ועדת כוח אדם – תפקידה להסדיר את שאלת קליטת המורים מחינוך ולדורף במשרד החינוך.

נושא נוסף שעומד על הפרק הוא שאלת מעמד עמותות ההורים שכיום מנהלות את בתי הספר, ויכולתן להמשיך לגבות תשלומי הורים בכדי לממן את תוכניות הלימודים הנוספות בחינוך ולדורף. אין ספק שהגדלת התקציבים שתקרה עם הכניסה לזרם הממלכתי תוזיל בצורה ניכרת את תשלומי ההורים בבתי הספר שהיום נמצאים במסלול המוכר שאינו רשמי. אך הציפיה שתשלומי ההורים ייעלמו כליל אינה ריאלית.

קול משמעותי נוסף שעלה בישיבה הוא הצורך ביצירת מערכת יחסים טובה ובונה עם הרשות המקומית. נדמה שלא ניתן להפריז בחשיבות של הקשר הזה. התבוננות בבתי ספר ולדורף ברחבי הארץ מראה שבמקומות שבהם הרשות המקומית אימצה את חינוך ולדורף לחיקה, היא מקדמת את הפיכת בית הספר לממלכתי ועוזרת לו בתקציבים עקיפים כמו בינוי ואבטחה. במקומות שבהן הרשות המקומית מתנגדת לפעילות בית הספר, הנטל הכבד שנופל על ההורים מאיים בצורה משמעותית ביותר על פעילות בית הספר.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך