סופיה – לתרבות אדם חדשה 

סופיה – לתרבות אדם חדשה 

מרכז הסמינרים הרדוף 

 

מרכז הסמינרים בהרדוף נוסד בשנת 1998 במטרה להקים קהילות לימוד חדשות המאפשרות התחנכות הקשורה לאתגרי התקופה מתוך מדע הרוח האנתרופוסופי. סופיה לקחה על עצמה לנסות וליצור בזמן הזה תנאים שיאפשרו תרבות אדם חדשה והתחדשות של החיים האנושיים בתחומים שונים.

הסמינרים של סופיה כוללים את שנת היסוד באנתרופוסופיה, לימודי יום ו', בית הספר לדיבור ודרמה, סמינר לחקלאות ביודינמית (עמ' 32) סמינר חינוך מרפא, הכשרת בוטמר, הכשרת ציור, סמינר אורים בכפר הירוק (עמ' 17) וסמינר רימון בפרדס חנה (עמ' 16).

בנוסף לפעילות הסמינרים, מאגד המרכז גם את תיאטרון המלה על יוזמותיו השונות וגם את מרכז שער לאדם – מרכז חינוכי תרבותי יהודי-ערבי ובינלאומי. אנו רואים את כל היוזמות האנתרופוסופיות בארץ כשותפות לדרך ומאחלים לכולן הצלחה.

שנת יסוד באנתרופוסופיה  

ימי ושעות לימוד: א' 7:45–14:30, ג' 15:00–21:00,

ה' 15:00–21:30, ו' 8:00–14:00.

מה מלמדים: אנתרופוסופיה – הישות הדינמית של האדם, הפילוסופיה של החירות, מדע הנסתר, הדרך הפנימית, ציור, רישום , פיסול, שירה, אוריתמיה, דיבור ודרמה, "גורל וקהילה״.

הכרה ותעודה: הלימודים מוכרים לגמול השתלמות.

משך התוכנית: אוקטובר-יוני.

סגל המורים: יפתח בן אהרון, מרים ארנן, נירית שטרול, אבנר המאירי, יעקב ארנן, לילך פריימן, גבריאלה קרפוך, קטי לוי-ניסים, אקסל אוולד, יובל נאור, דניאל שטרול.

תוכנית הלימודים: שנת היסוד נוגעת בשאלות המהותיות של תקופתנו ומאפשרת התנסות רוחנית וחברתית אינטנסיבית. הלימודים בסמינר כוללים עבודה עם ספרי היסוד של רודולף שטיינר מתוך פיתוח התבוננות וחשיבה יוצרת, התנסות חיה באמנויות השונות, קורסי מבוא בחינוך והיכרות עם תחומי עשייה נוספים.

הלימודים מתקיימים ב"משכן המלה" באווירה קהילתית ואישית. ניתן לשלב עבודה בקהילות המרפאות ולהתגורר בהרדוף או בקהילת היער במרכז שער לאדם.

למי מתאימה ההכשרה? לכל מי שמחפש להרחיב את המבט על עצמו, על החיים, על העולם. מעל גיל 21.

איפה משתלבים הבוגרים? שנת היסוד מהווה שנה א' בלימודי חינוך וַלדורף ומהווה גם תנאי קבלה לחלק מההכשרות האמנותיות והמקצועיות בארץ ובחו"ל. הסמינר הוא צידה נהדרת לדרך להמשך החיים הבוגרים.

 

סמינר יום ו׳ 

ימי ושעות לימוד: יום ו' 14:00-8:00.

מה מלמדים: מבוא לאנתרופוסופיה – גוף נפש רוח, "הדרך הפנימית" – עבודה עם הספר "כיצד קונים דעת העולמות העליונים", שירה, ציור, אוריתמיה, מבוא לביוגרפיה.

הכרה ותעודה: הלימודים מוכרים לגמול השתלמות.

משך התוכנית: אוקטובר-יוני.

סגל המורים: יובל נאור, עמוס בן אהרון, גבריאלה קרפוך, נירית שטרול, נירה נחתומי, אלדד בן דוד.

תוכנית הלימודים: סמינר יום ו'  נולד כדי לאפשר לאנשים המתעניינים במדע הרוח האנתרופוסופי לפגוש ולהתנסות בחשיבה ובפעילות האמנותית הבאה מתוכו בהיקף שעות המשתלב בתוך חיי היום-יום ויוצר בסיס ללימודי המשך.

 

ענבל גינת    052-3212873    [email protected]    antro-seminar.org    שנת יסוד באנתרופוסופיה, הרדוף

 

בית הספר לדיבור ודרמה  

ימי ושעות לימוד: שני 14:30-7:40, שלישי 14:30-7:40, רביעי 20:00-16:00, חמישי 14:30-7:40.

מה מלמדים: עיצוב דיבור – התאמנות בשלושת הסגנונות – אפיקה, ליריקה ודרמה, עבודת השחקן, בוטמר, ג'ימנסטיקה, שירה, אוריתמיה, אנתרופוסופיה, אמנות – שיעור עיוני, ועוד.

הכרה ותעודה: תעודת הכשרה המוכרת גם בחו"ל. הלימודים מוכרים לגמול השתלמות.

משך התוכנית: אוקטובר-יוני.

סגל המורים: מרים ארנן, יעקב ארנן, זיו רייטר, לירון שפע, נדב נחתומי, שרה רפאלי, לילך פריימן, ענבל גינת.

תוכנית הלימודים: הכשרה ייחודית בעולם באמנויות התנועה, הדיבור והתיאטרון. "העולם נברא במילה"; דרך עיצוב השפה מתגלה ישות האדם במלואה. החיים הפנימיים זורמים החוצה, אל האדם האחר, ואנו יכולים לעצב אותם בפעילות האמנותית כפי שהפסל מעצב את החומר והצייר מניח את הצבע. הלימודים מעמיקים ואינטנסיביים, בדרך כלל בקבוצות קטנות ובאווירה אישית עם צוות מורים מקצועי ביותר. הסטודנטים מעלים לפחות שלושה פרויקטים אמנותיים לאורך השנה ושותפים ביצירת התאורה, התלבושות, המוזיקה, וכו'.

למי מתאימה ההכשרה? בוגרי לימודי יסוד באנתרופוסופיה שאוהבים את השפה ואת אמנות התיאטרון ומעוניינים לעבור דרך אמנותית ודרך אמנותית-פנימית.

 איפה משתלבים הבוגרים? הוראת דרמה או הוראה כללית בבית ספר ולדורף, בימוי, וכמובן יכולים להצטרף לקבוצת "תיאטרון המלה" ולכל תיאטרון שיבחרו.

 

בוטמר

ימי ושעות לימוד: סוף שבוע פעם בחודש וימים מרוכזים בחופשות גדולות.

מה מלמדים: בוטמר באוריינטציה לשימוש בהוראה.

הכרה ותעודה: ההכשרה חדשה ונמצאת בתהליך הכרה לתעודה בינלאומית.

משך התוכנית: 4 שנים.

סגל המורים: יעקב ארנן, גיל גולדהן, זיו רייטר, יקיר רפאלי ומורים נוספים מהארץ ומחו"ל.

תוכנית הלימודים: תרגילי הבוטמר הינם תרגילי התעמלות אשר פותחו מתוך העבודה החינוכית האנתרופוסופית, והם מהווים התאמנות בתנועה שמקורה בחוקיות הרוחנית של האדם והמרחב. בהכשרה משולבת עבודה גם עם חמשת התרגילים היווניים, משחקים ותרגילים ריתמיים ככלים פדגוגיים והתפתחותיים, המלווים את עבודת המורה בחינוך ולדורף. ההכשרה מעניקה למורי חינוך גופני ומחנכים כלים לעבודה מתוך הקוריקולום.

על ההכשרה שלנו: אנו שואפים לחזק את תחום הבוטמר בארץ. ההכשרה בנויה על עבודה מרוכזת בסופי שבוע וחופשות, כך שיהיה ניתן לעשות אותה במקביל להכשרה נוספת או לעבודה במשרה מלאה. בסוף שבוע כזה מתנתקים קצת מהחיים, ומתמסרים לתנועה, למרחב ולגוף – חוויה מרעננת המעניקה כוחות. המפגש עם קולגות מתחום החינוך הוא מעשיר ותומך.

למי מתאימה ההכשרה? מורי ולדורף, תלמידי סמינרים, מורים לחינוך גופני ולאנשים האוהבים תנועה.

איפה משתלבים הבוגרים? בבתי ספר ולדורף.

 

חקלאות ביודינמית – הסמינר המלא 

ימי ושעות לימוד: ימי רביעי – יום שלם.

מה מלמדים: דרך עבודה מעשית ומחקרית בשדה, לימוד מדע הרוח ופעילות אמנותית, אנו רוכשים את המתודה המעשית של החקלאות הביודינמית.

משך התוכנית: שנת יסודות בחקלאות ביודינמית, מסלול הכשרה מלאה – 3 שנים.

סגל המורים: ניצן שפילמן, רעי סבוראי, יובל נאור, גבריאלה קרפוך, נדב נחתומי, יקיר רפאלי.

תוכנית הלימודים: החזון שלנו הוא להעלות את החקלאות הביודינמית יותר ויותר לתודעה בקרב חקלאים בישראל ולהפוך אותה לישימה וזמינה, כך שיותר ויותר חקלאים יגדלו תוצרת חקלאית; וכן להכשיר חקלאים וכל אדם המעוניין לעסוק בחקלאות, וליצור עבורם בסיס איתן בעבודה המעשית ובחשיבה המדע רוחית העומדת בבסיס העבודה.

על ההכשרה שלנו: ההכשרה מתקיימת בהרדוף במרכז הסמינרים – סופיה, באווירה סטודנטיאלית, לצד הכשרות נוספות. החלק המעשי של ההכשרה מתקיים בחווה הביודינמית המקסימה – גן הבית של הרדוף. בסמינר מלמדים מורים מנוסים מתחומי האנתרופוסופיה, האמנות והחקלאות הביודינמית.

למי מתאימה ההכשרה? למתחילים ולאנשי מקצוע כאחד.

איפה משתלבים הבוגרים? בחוות ביודינמיות, בחוות אורגניות, בכרמי יין ביודינמיים, בקהילות אקולוגיות, בהוראה חקלאית בבתי ספר ולדורף, ביערות מאכל ועוד.

מסלול ציור 

ימי ושעות לימוד: מסלול מלא: שני, שלישי, רביעי.

ישנה אפשרות של מסלול יום בשבוע.

מה מלמדים: ציור ורישום, אנתרופוסופיה, תיאורייה של האמנות, תולדות האמנות.

הכרה ותעודה: תעודת סיום של מרכז הסמינרים, אפשרות לגמול השתלמות.

משך התוכנית: 4 שנים.

סגל המורים: אבנר המאירי, עומר רוזן ומורים נוספים.

תוכנית הלימודים: ׳מסלול הציור׳ הינו הכשרה מלאה בציור ורישום מתוך האנתרופוסופיה. למסלול שלושה יסודות מרכזיים: העמקה ורכישת מיומנויות בשפת הציור, מחקר ולימוד של תולדות האמנות ותולדות מחשבת האמנות עד ימינו, ולימודי אנתרופוסופיה. המסלול הינו דרך התאמנות תהליכית המאפשרת היכרות וחוויה של שפת הציור כפעילות עשירה וחיה. בהכשרה לומדים לעבוד במגוון של חומרים ואופני ציור: צבעי מים, צבעי טמפרה, שמן, פחם, צבעי פסטל ועוד. במהלך המסלול אנו נעים בין התבוננות אינטנסיבית בעולם הנגלה לעין לבין פיתוח של עולם הדמיון והתמונה הפנימית. המסלול אינו מנסה להקנות סגנון ציור מסוים, אלא לפתח יכולות ולהעניק את הכלים ליצירה ומחקר עצמאיים.

על ההכשרה שלנו: הסטודיו של ׳מסלול הציור׳ נמצא בקמפוס משכן המלה. בצריף הסטודיו ישנה אווירת לימוד אינטנסיבית ואינטימית והוא פתוח תמיד לסטודנטים הבאים לצייר ולהתאמן בזמנם החופשי מעבר לשעות הלימוד. שנת הלימודים עשירה באירועים המפרים את הסמינרים השונים הדדית: הצגות ותערוכות, רפרטים פרי מחקרם של הסטודנטים, וכן הרצאות פתוחות על אמנות ואנתרופוסופיה.

למי מתאימה ההכשרה? לבוגרי שנות היסוד השונות בארץ בעלי רצון טוב וכנה ללמוד ציור.

איפה משתלבים הבוגרים? כציירים ואמנים עצמאיים, כמורים בבתי ספר. למתעניינים בלימודי תרפיה (במקומות אחרים) מהווים הלימודים יסוד חיוני.

חינוך מרפא 

ימי ושעות לימוד: יום ב' צהריים עד ערב, יום ד' בוקר עד צהריים.

מה מלמדים: חינוך מרפא, אנתרופוסופיה, אמנות, דרך פנימית, הדרכה מעשית.

הכרה ותעודה: תעודת סיום, הכרה כחלק מלימודי תואר ראשון במכללות מסוימות. הכרה בקורסים למורים בשנת שבתון.

משך התוכנית: 3 שנים.

סגל המורים: יפתח בן אהרון, ניצן שפילמן, דניאל שטרול, נדב נחתומי, ראובן שליב, חיה מילר, שרוליק סיון, גבריאלה קרפוך.

תוכנית הלימודים: הכשרת החינוך המרפא מובילה את התלמידים דרך של התוודעות לפעילות פנימית מרפאת, ידע
אנתרופוסופי, ומעבר דרך פעילות אמנותית יוצרת.

ההכשרה נעשית בקיבוץ הרדוף, בעמותת קמ"ה, בשיתוף עם מורי מרכז סמינרים. ההכשרה נוגעת ברבדים השונים באדם דרך התנסויות מעשיות, הדרכות, אמנות, פעילות חשיבתית, ובכך מעוררת חיים ובריאות בתלמידים ומכוונת אותם לעבודה המעשית במפגש הטיפולי. האווירה חמה וחברית, ונוצרת אינטימיות בשל המפגש הקרוב עם תכנים מעולם העבודה הטיפולית.

למי מתאימה ההכשרה? לאנשים שעובדים בתחום טיפולי, בעלי רקע בלימודים אנתרופוסופיים.

איפה משתלבים הבוגרים? בעבודה טיפולית וחינוכית.

 

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך