ערוץ: חינוך וולדורף

ה"הד" וה"צל" – טכניקות לשיפור מהירות הקריאה אצל ילדים

מדור מורה פרטי

הורים רבים חשים שילדיהם תקועים בהתקדמותם בקריאה: מצד אחד הם רואים שהם מכירים את כל האותיות ואת הניקוד, אך מצד שני קריאתם נשארת הברתית ומקוטעת. בגלל הקיטוע, הילדים מאבדים עניין בטקסט, לא רוצים לקרוא ולתרגל, ומפסידים את ההנאה והלימוד מחומר הקריאה. במדור הפעם אציע שני כלים בעבור הורים שמעוניינים לסייע לילדיהם לשפר את מהירות הקריאה. התקדמות התלמידים בקריאה מתרחשת, למעשה, ... קרא עוד »

סיפורים: פירות העבר, מתיקות ההווה וזרעי המחר

איור מאת להי פין לספר 'היפופוטם החרסינה הכחולה'

חגי תשרי מתקרבים; זמן של ברכות ואיחולים, זמן של איסוף פירות סוף הקיץ והנאה מטעמם המתוק והמשובח. זהו גם זמן של מבט קדימה, אל העתיד, וטמינת זרעים חדשים. זרעים בשדות וזרעים בנפש. מתוך הלך נפש זה בחרתי הפעם לשתף אתכם במבט קצר על סוג מסוים של פירות – הסיפורים. מנקודת מבטה של "חקלאות נפש", דומה היווצרותו של סיפור להיווצרותו של ... קרא עוד »

הסליחה במעשה החינוכי

פסל "ידיים מושטות מעל תהום", Maurice Harmon: Hands Across the Divide , אירלנד הצפונית

"בית הספר הוא מקום שלומדים בו, וככזה הוא מקודש. אין הכוונה רק ללימוד העולם שמסביבנו, אלא בעיקר ללימוד האדם. לכן חשוב שתהיה בו אווירה של התכוונות שאינה רק מסקנה שכלית ורעיונית, אלא משמעות של חיים בהווה. ההתכוונות היא הפתילה הדולקת בצלוחית השמן. היא בלתי מתכלה ואין כוח שיכול לכבותה. הפתילה עקשנית והשמן אינו ניזון משום מקור חיצוני. לכן הלהבה, הפתילה ... קרא עוד »

הירונימוס הקדוש – פטרון המתרגמים / ד"ר מיכל שוסטר

ב-30 בספטמבר נוהגים לחגוג בעולם את יום המתרגם הבין-לאומי. זהו יום מותו של הירונימוס (St. Jerome) – פטרון המתרגמים והפרשנים של הכנסייה, שתרגם את התנ"ך ואת הברית החדשה ללטינית. הירונימוס חי באימפריה הרומית. הוא נולד במזרח אירופה בשנת 347 ונפטר ב-420 בארץ ישראל. בעקבות התגלות רוחנית, עבר הירונימוס לחיות במדבר, שם פגש יהודי מומר שלימד אותו עברית. כשחזר לציוויליזציה ולזרועות ... קרא עוד »

קולגיום

המילה קולגיום נגזרת מהמילה הלטינית "קולֶגָה" שמשמעותה שותף לאותה מטרה; בשם קולגיום מגדירים מורי וולדורף את הפגישה השבועית של כל מורי בית הספר. בפגישה זו לומדים המורים סוגיות פדגוגיות, אמנותיות ואנתרופוסופיות,עוסקים בעבודת גוף ובעבודת-נפש אמנותית, וגם לומדים אלה מאלה על-ידי שיתוף מן הכיתות השונות. לכן, המילה שמתארת היטב את מהות המפגש הזה היא קולגיום ולא "ישיבת מורים" או "אסיפת מורים". ... קרא עוד »

מדוע מתרחשים משברי ניהול בבתי ספר ולדורף? [איגרת 220]

בצילום: טקס פתיחת שנת הלימודים בבית חינוך אביב. צילום באדיבות אורנה שם טוב

כאשר הכין רודולף שטיינר את המורים לקראת פתיחת בית ספר ולדורף הראשון בשנת 1919, הוא ציין מפורשות: "אנו לא ננהל את בית הספר שלנו באותו אופן שבו מנוהלת מחלקה ממשלתית, אלא בדרך רפובליקנית. בקהילת מורים אמיתית אין אנו יכולים לתפוס מחסה מאחורי הריפוד המגונן שמקנים כללים ותקנות של מנהל, אלא חייבים אנו להביא את תרומתנו שלנו לקראת פתרון בעיות באחריות ... קרא עוד »

אני יודע מה עשית בקיץ האחרון: על הקיץ הסוער של חינוך ולדורף [219]

הראשון לספטמבר המיוחל הביא עמו הקלה גדולה, לא רק בעומס החום, אלא גם ברמת המתח הנפשי בקרב כמה מפעילי חינוך ולדורף בישראל. מזמן, אם בכלל, לא זכור לנו קיץ כל כך סוער, ובאיגרת העדכון המסורתית של תחילת שנת הלימודים ניתן הפעם תמונת מצב פנורמית – מה קרה בחינוך ולדורף בקיץ האחרון, ואיך התחילה השנה? בתי ספר חדשים בעשור האחרון לא ... קרא עוד »

האולימפיאדה של חינוך ולדורף: שיר הלל ליפי התנועה של הגוף האנושי [איגרת 215]

נועם שרון | צילום יפתח נשרי, בית ספר רימון, קריית אונו פעם בארבע שנים, תקופת זמן שקרויה ביוונית "אולימפיאדה", מתקיימים המשחקים האולימפיים ועיני כל העולם מרותקות למסכים. אך בעוד שלרוב האנשים החיבור לאולימפיאדה הוא בתיווך מרקע הטלוויזיה, ישנם ילדים שעבורם למלה "אולימפיאדה" יש משמעות ישירה וקונקרטית. בגיליון אוגוסט של עיתון הילדים אדם צעיר (המוקדש לאולימפיאדה), במדור "חברים לעט", שבמסגרתו ילדים כותבים ... קרא עוד »

רשמים מביקור בבית ספר ולדורף בתאילנד [איגרת 213]

לפני שבוע חזרתי מחופשה משפחתית בתאילנד, ויום אחד מהיומיים שביליתי בבנגקוק הקדשתי לביקור בבית ספר ולדורף מקומי (ותודה רבה לאורית לויטר ורווי מילר על השידוך). לצערי הרב, תלמידי בית הספר היו בחופשת סמסטר, וביקרתי בבית ספר ריק מתלמידים. לראות בית ספר ללא ילדים זה כמו להתבונן באדם ישן: רואים את הגוף, אבל לא את פעילות הנפש. ארבע המורות שהגיעו לבית ... קרא עוד »