חינוך וולדורף

רשימת כתבות

השפעת הלימודים בבתי ספר ולדורף על מצב הבריאות בבגרות: מחקר חתך רב-מרכזי

אדם עולם מחקרים

תקציר: רקע-  משערים שאנשים שלמדו בבתי ספר וולדורף, שעקרונותיהם הפדגוגיים כוללים תמיכה בהתפתחות נפשית וגופנית בריאה, עשויים ליהנות מיתרונות בריאותיים לטווח הארוך. במחקר בדקנו אם היו הבדלים במצב הבריאות בין אנשים שלמדו כילדים בבתי ספר וולדורף בגרמניה לבין מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית. בדקנו גם גורמים שעשויים להסביר הבדלים אלה. שיטות:במחקר נכללו אנשים שלמדו בארבעה בתי ספר וולדורף – בברלין, הנובר, נירנברג ושטוטגרט – לבין קבוצת בקרה שהמשתתפים בה נבחרו באופן אקראי.באמצעות שאלון לדיווח עצמי בחנו נתונים סוציו-דמוגרפיים וכן סגנון חיים ומצב בריאות בילדות ובהווה. התוצאות התבססו על דיווחים-עצמיים ביחס ל-16 מחלות: אסתמה של העור (אטופיקדרמטיטיס), נזלת אלרגית, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הפרעת קצב, אי-ספיקת לב, תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס), טרשת עורקים, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס), שיגרון, סרטן, סוכרת, דיכאון וטרשת נפוצה. כמו כן, המשתתפים דירגו את נטל התסמינים בשל תסמינים של כאבי גב, הצטננות, כאבי ראש, נדודי שינה, כאבי מפרקים, תסמינים של מערכת העיכול וחוסר איזון. לגבי כל תוצאה חושבו יחסי סיכויים (OR)מותאמים ולא מותאמים. מסקנות: לא נמצא הבדל לגבי רוב המחלות שנבדקו בין אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף לבין האוכלוסייה הכללית, לאחר התאמה למשתנים חברתיים-כלכליים, מאפייני סגנון חיים בילדות ובהווה, אך דווח על רמה נמוכה יותר של נטל תסמינים בקשר לתלונות בריאותיות מסוימות בהווה בקרב אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף. את הממצאים יש לפרש בזהירות לאור אופיו הניסיוני של ניתוח הנתונים. קרא עוד »

שני פרויקטים מדליקים וחשובים לתמוך בהם הקיץ [איגרת 265]

מימון המון הפך לכלי משמעותי לקידום פרויקטים אמנותיים וחברתיים. היום אתם יכולים לתמוך במוסיקה אורגנית שנמצאת בהריון עם רביעייה, ובבית ספר וולדורף בניו דלהי מוסיקה אורגנית מסכמת עשור של פעילות בפרץ של יצירתיות קרא עוד »

שפה יוצרת מציאות – על מודעות מגדרית במעשה החינוכי

מודעותם/ן של מחנכות ומחנכים לענייני מגדר ושוויון משפיעה על הדימוי העצמי-מגדרי של התלמידים/ות. היא מתבטאת, בין היתר, בבחירת תוכני הלימוד ובשימוש היום-יומי שלו/ה בשפה. דויד לוי מציג רציונל חינוכי ומביא דוגמאות קרא עוד »

בתוך הגדר

את ניצן אדר אני מכיר עוד מימיי כסטודנט בסמינר "זומר", שם הוא לימד אותי את יסודות חינוך וולדורף לגילאים הצעירים. ניצן חינך גילאים אלו במשך יותר מעשור בבתי הספר "אורים" ו"זומר", וכיום הוא מורה לאמנות בזומר (בוגרים וצעירים כאחד) ושותף מרכזי בפעילות בית הספר. במקביל הוא ממשיך ללמד בסמינר ומשמש כמלווה פדגוגי בבית ספר "שיבולים" שבנס ציונה. יחד אנחנו מנסים ... קרא עוד »

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!