ערוץ: חינוך וולדורף

עוד לא אביב

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

שכר הלימוד הנהוג בבתי הספר של חינוך ולדורף הוא בעיה. בעיה של אלה שלא יכולים לשלם אותו, בעיה של אלה מתקשים לשלם אותו ולא פחות מכך הוא בעיה של אלה שמשלמים אותו בקלות. עד לא מזמן, אי אפשר היה שלא לחוש שהגיע האביב שלהחינוך האלטרנטיבי בישראל. כותרות העיתונים זעקו שמשרד החינוך אימץ לחיקו את החינוך הדמוקרטי והאנתרופוסופי, והושמעו הכרזות דרמטיות ... קרא עוד »

מדברים על הדיבור: על חשיבות הדיבור אל ילדים בגיל הרך [איגרת 93]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כנס הגננות הארצי השני השנה יעסוק בנושא הדיבור עם, על יד ועל ילדים בספר הקלאסי '3 השנים הראשונות של הילד' (ראה אור בעברית בהוצאת חירות) כותב קרל קוניג כי בשנים אלה רוכש האדם את היסודות ל-3 התכונות הבסיסיות שמבדילות אותו מממלכת החיות: הליכה זקופה, דיבור שפה, וחשיבה. ניתן לומר כי הדיבור מתחיל להתפתח אחרי שהילד למד ללכת באופן חופשי; ושהדיבור הוא המצע שעליו ... קרא עוד »

חוזר מנכ"ל משרד החינוך מסכן את החינוך האלטרנטיבי בישראל [איגרת 92]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

חוזר שפורסם לפני מספר ימים מגביל את הסכום המקסימאלי המותר לגביה, ומוריד אותו אל מתחת למינימום הנדרש לשם קיום בית ספר בגישת ולדורף מזמן לא כתבנו באיגרת על המגעים עם משרד החינוך, והסיבה לכך היא שעד כה לא היה על מה לכתוב. משרד החינוך מנהל מגעים עם נציגים מהחינוך הדמוקרטי והאנתרופוסופי (בנפרד), והמגעים עם הדמוקרטי הם המתקדמים מביניהם. ניתן לומר ... קרא עוד »

התביעות מאחוריה, והחיים מתחילים עכשיו: יוזמת עין בוסתן מחדשת כוחות [איגרת 90]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

לפני כשנה דיווחנו על הורים ביוזמת עין בוסתן לחינוך ולדורף דו-לשוני, אשר זומנו לבית המשפט בעוון אי מילוי חובת הורים (לדיווח המלא באיגרת מספר 36). לאחרונה, נחת בתיבת הדוא"ל שלי מכתב מאמיר שלומיאן, הרוח החיה שמאחורי היוזמה, והתקשרתי לשאול לשלומו. "רבים שואלים לשלומי בזמן האחרון", מספר אמיר. "יש שיודעים שעברנו תלאות רבות, ויש החוששים שלא יהיה לנו כוח להמשיך. אני ... קרא עוד »

שלא ייבש המעיין: קריאה לתמיכה בבית ספר ולדורף בגבעת ברנר [איגרת 89]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

פרויקט מימון ההמון שיוזם בית ספר מעיין מעלה שוב את השאלה כמה חזקה התודעה האנתרופוסופית הארצית אחד מסודות הצמיחה של חינוך ולדורף בישראל זה שהוא "בא מלמטה". מוסדות חינוך חדשים אינם נפתחים על ידי ארגון גג כזה או אחר, אלא על ידי קבוצה של הורים שהחליטה להקים בית ספר אנתרופוסופי לאחר שילדיהם היו בגן אנתרופוסופי וראו כי טוב. איכות זו ... קרא עוד »

מכאב לעשייה: בית ספר ולדורף חדש מוקם בזכרון יעקב [איגרת 84]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

הורים שילדיהם לא התקבלו לבתי ספר ולדורף בסביבתם הבינו שהמוצא היחיד הוא להקים בית ספר ולדורף נוסף באוקטובר 2013 פרסמנו איגרת הנוגעת באחד מהנושאים הכואבים ביותר לחינוך ולדורף בישראל – המשפחות שרוצות חינוך ולדורף אך אינן זוכות לו (מכתב כואב לקהילת חינוך ולדורף – מאלה שנשארו בחוץ). באותה איגרת הבאנו, בשם בדוי, את מכתבה של אמא ששיתפה בכאב שחשה לאחר ... קרא עוד »

מה משותף לכוכבת הוליוודית, זוכה פרס נובל לרפואה ואלוף אוסטרליה בטניס? [איגרת 83]

ג'ניפר אניסטון

התשובה: כולם בוגרי חנוך ולדורף רדיפת פרסום אינה אחת מהתכונות המאפיינות את האנתרופוסופיה או חינוך ולדורף. ההפך הוא הנכון. אם אפשר להגיד משהו על האנתרופוסופיה, זה שהיא נמנעת מלשווק את עצמה, ומחכה בסבלנות עד שאנשים יביעו בה עניין. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדת היותה דרך רוחנית המקדשת יותר מכל את החופש של האינדיבידואל, ומתוך כבוד לחופש הזה, נציגיה יעשו ככל ... קרא עוד »

מאבק על החופש הרוחני של המורה: המקרה של אדם ורטה [איגרת 82]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

הכוונה לפטר את המורה אדם ורטה בגלל הבעת דעות פוליטיות בשיעור מעלה שאלות לגבי היכולת של הזרם האנתרופוסופי להשתלב במערכת הממלכתית הסיפור החברתי החם של השבוע הוא ללא ספק מקרהו של אדם ורטה, מורה בתיכון אורט גרינברג בקריית טבעון, שזומן לשימוע לפני פיטורים בעקבות מכתב תלונה של תלמידה שלו. במכתב, שנשלח להנהלת בית הספר ולשר החינוך וזכה לפרסום ותהודה ארצית ... קרא עוד »

ההצגה חייבת להימשך

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

הצגות בחינוך ולדורף הן ארוע חינוכי, חברתי ואמנותי המביא לשיא את הפעילות החינוכית של בית הספר. מה הן הדילמות שעולות בתוך התהליך, וכיצד מתמודדים איתן המורים שמובילים אותו? לקריאת המאמר לחצו כאן קרא עוד »

מעגל את המשולש: מבט אנתרופוסופי ברפורמה החינוכית החדשה [איגרת 81]

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

"כשאתה לוחץ בבוקר את היד לילד אתה שם לב. אתה לוקח את הלב שלך ושם בילד" אלון ירושלמי, בשיחה עם שר החינוך, הרב שי פירון "אמר לי מורה אחד את מה שהייתי רוצה שכל מורה יאמץ – כשהם באים לבית הספר, שישימו את הלב. לא רק שישימו לב, אלא שבכל תלמיד ותלמיד ישקיעו את ליבם". שר החינוך, הרב שי פירון, ... קרא עוד »