גליון 3

יולי תמיר – לרגל פתיחת שנת הלימודים | הכל דבש | הזמן שבין הזמנים | חינוך ולדורף במדינה טוטליטארית | חלום כיתה א' | מחשבותי על שטיינר | הכחמה החדשה | תסמונת הילד הקשה

שמואל הוגו ברגמן חלוץ מלומד, חוקר – ואנתרופוסוף?

הבעיה מדע-הרוח האנתרופוסופי מציע נקודות-מבט ושדה-ראייה שמהם אפשרית הבנה מעמיקה יותר(ורוחנית) של האתגרים הביוגרפיים הניצבים לפני האדם. ככל שגדל מספר בני-האדם בעולם המשתמשים בכלים האלה לעיצוב חייהם – הפנימיים, החיצוניים או שניהם – כן צפה ועולה השאלה המעניינת והמתבקשת: «מיהו אנתרופוסוף? לקריאה לחצו >> גיליון 3 תרבות האדם אודי לוי קרא עוד »

על קדושת היום העָצמה הכפולה של חגי הסתיו

המילה holyday שומרת עד היום על משמעותה המקורית, "יום קדוש," יום מיוחד המובדל מימי החולין שלפניו ואחריו – יום מקודש. מקור המילה "פסטיבל," לעומת זאת, במילים הלטיניות festus (שמחה) ו- festum (יום חג ו/או סעודה גדולה), משמעות זו נשמרה עד היום במילה האנגלית feast . יש לשער כי המשמעות הכפולה שלהמילה נבעה מכך שבמקורה כללה ההתאספות המחזורית לציון היום הקדוש, ... קרא עוד »

הבישול ומערכת העיכול

מהי הבשלה בצמח? הצמח בונה את גופו בזיקה ישירה לכוחות הטבע (המינרלים, האוויר, המים והחום, כוכבי הלכת ועוד...) הוא זקוק לחום כדילגדול ולצמוח, והשמש היא שמחממת אותו ותומכת בתהליכיגדילתו. משמעות המונח "הבשלה" היא שחלק הצמח שאנומעוניינים לאכול נמצא כעת בשיא צמיחתו. נקודת ההבשלההיא יחסית לתזונת האדם ואינה בהכרח נקודת ההבשלה של הצמח מבחינה בוטנית. לקריאה לחצו >> גיליון 3 אוכל ... קרא עוד »

חלום כיתה א': אהבה מלאת אמנות ואמנות מלאת אהבה

כיתה א' היא רגע נדיר שאם משכילים לתפוס אותו, זאת התחלה מלאת קסם וחלום. אך בחינוך איןדי בקסם, דמיון, אהבה, מיומנות טכנית ואוצר מילים. על המחנך לדעת לשים כל דבר במקום ובזמןהנכונים. מטרתו של מאמר זה לתרום להבנה של הילד בגיל בית-הספר, מהות כיתה א' וחשיבותה כאֵם כל היסודות להרגלי הלימוד בעתיד. לקריאה לחצו >> גיליון 3 אמנות החינוך גבע ... קרא עוד »

התנדבות לעזרה במסיק בגדה

המציאות הפוליטית הקשה בשטחי הגדה גרמה לשינויים רבים בשנים האחרונות. אחד המרכזיים שבהם הוא התמעטות מקורות הפרנסה הזמינים לתושבים, ירידה חדה ברמת החיים ועלייה תלולה באבטלה. מצב מתמשך זה החזיר לרקמת החיים הכלכליים את חשיבות הרכיב החקלאי בקיום של משפחות פלסטיניות רבות. לקריאה לחצו >> גיליון 3 אקטואליה גלעד אלון   קרא עוד »

ילדים על הגבול

בעשורים האחרונים אנו עדים לעלייה בתחלואה הפסיכיאטרית בקרב ילדים ובני-נוער, עובדה המעוררת שאלות מכמה כיוונים בעניין הסיבות לעלייה זו. האם מדובר באבחון יתר כתוצאה מערנות שלא הייתה בעבר? האם התופעה תלויה בתרבות המודרנית ו/או בחינוך המודרני? האם קשורה התופעה לריבוי האירועים הטראומתיים (בעיקר פיגועי טרור ותאונות דרכים) שילדים נחשפים אליהם בזמננו? במאמר זה נדון בתופעה מתוך התמקדות ב"תסמונת הילד הקשה," ... קרא עוד »

"ואז אחרי שכתבתי, אחרי שבכיתי, מתי"

עדות אישית של פנינה בונויט, יועצת ביוגרפית, שחברהּ הטוב התאבד כשהיה בן 19. פנינה חוזרת לשנים הללו הללו מנקודת מבט חדשה על עצמה, ומקשרת את הדברים לידע הביוגרפי בגילים הללו. את השורות האלה כתב רוני אדלר, חבר ילדות קרוב ביותר. הן נלקחו מספר שיריו, "בשם כל הכאבים" בהוצאת ספריית הפועלים שפורסם לאחר מותו. הספר הוא עדות לנפשו המיוסרת של נער ... קרא עוד »