גליון 30

חינוך ולדורף – לא (רק) בבית ספרינו | לא מקובל עלינו: על המשפחות שלא מתקבלות לחינוך ולדורף | גלעד גולדשמיט על חינוך ולדורף כחינוך רוחני האתגר ההורי בגיל ההתבגרות: שיחה עם המחנכת תמר חביב | הפרעות קשב וריכוז? לא גיזרת גורל | עצמאיות משולבת: פרדיגמה חדשה ליחסי אדם-עולם | זוגיות הרמונית עם אדם רגיש מאוד | למה דודו בן זקן כל כך שונא מפגשי סוף שנה בחוף הים?

לא מקובל עלינו

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

משפחות רבות מכל רחבי הארץ קבלו בחצי השנה האחרונה תשובה שלילית מבתי ספר ולדורף אליהם ביקשו לרשום את ילדם לכיתה א׳. רשימות המתנה של 50 ילדים מתמלאות בימים בודדים בבתי הספר המבוססים ברחבי הארץ, רובם ככולם מקבלים את הסירוב בכאב לב וצער, אולם לצד הכאב יש לא מעט משפחות שעושות מעשה. לידי מערכת ״אדם עולם״ הגיע לפני מספר ימים המכתב ... קרא עוד »

חינוך ולדורף כחינוך רוחני

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

"רוח", "רוחניות", "רוחיות" הינם מושגים לא קלים להגדרה ולאפיון. כל אפיון יגזור גם על הזיקה בין רוחניות וחינוך. גלעד גולדשמידט בוחן את גישת חינוך ולדורף דרך זווית ההתבוננות הרוחנית. "אדם עולם" מביא לכם את מרכז המאמר בנושא. "אנו רוצים לעבוד כך שנזרים לתוך עבודתנו מתוך עולם הרוח את מה שבאופן רוחי-נפשי וגם באופן פיזי-גופני רוצה להתהוות כאדם בתוכנו" קרא עוד »

גיל ההתבגרות: האתגר ההורי

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

אחרי 4 מתבגרים פרטיים בבית ו-14 שנה בניהול בית ספר ולדורף אורים, צברה תמר חביב קילומטראז' ארוך מאוד בליווי מתבגרים. בראיון מיוחד לאדם עולם היא משתפת את תובנותיה המרכזיות את תמר חביב הכרתי רק לפני תקופה קצרה, אני מודה. לא הכרתי את העבר המפואר שלה, והשם שלה לא צלצל לי מוכר. היא הוזמנה לבית הספר של בני לעזרה וכבשה אותי מהפגישה ... קרא עוד »

אני, הקבוצה ומה שביננו

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

עצמיות משלבת כהתפתחות חיונית להתמודדות מול שלושת האתגרים המרכזיים של האנושות בת זמננו: שיקום מערכות היחסים בין האדם לטבע, בין אדם לחברו, בין האדם לעולם הרוח.אחרי המאמר הראשון בנושא שעסק ״אני״ וב״קבוצה״, המאמר הנוכחי יעסוק בפרדיגמה הדינמית, העצמיות המשלבת. קטע זה סגר את המאמר הקודם שפורסם ב״אדם עולם״ בדצמבר האחרון ותיאר את שתי הפרדיגמות המוכרות של העצמיות האנושית: העצמיות הנפרדת-אישית, ... קרא עוד »

בקרון השקט

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

על הרכבת לעיר ללא הפסקה יש לי זמן לחשבון נפש, כל עוד לא אוטרד מצלצולי הפלאפונים. האוכל הוא לא רק באיך מכינים אלא גם באיך אוכלים. אני מתרגשת בזמן שאני עולה על הרכבת שלוקחת אותי לבקר את בני, אדם, בסטודיו שלו בתל אביב. זאת הפכה להיות ההרפתקה הקבועה שלי, של "כפריה" שמבקשת לנשום את האוויר המטונף של העיר הגדולה. ימי ... קרא עוד »

זוגיות רגישה מאוד

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כאדם רגיש מאוד עברתי בחיי הזוגיות שלי אתגרים רבים מאוד, את חלקם הפכתי במהלך הזמן לידע שממנו צמחה שיטת הזוגיות ההרמונית. בין האנשים שאיתם אני עובדת הזוגיות נתפסת לא פעם כאתגר גדול ועם זאת עבור אנשים רגישים מאוד - כגודל האתגר כך גודל התגמול. לכל אדם ייחודיות משלו, הדברים שמאפיינים אותו. אפיונים אלו הינם גם בסיס כוחנו וגם גורם שיש ... קרא עוד »

למכור את עצמך

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כל מי שיוצא לדרך עם יוזמה עצמאית מגיע לרגע שבו הוא צריך להציג את הרעיון שלו מול העולם. זה השלב שבו עשויים להכשיל אותנו הפחדים שאנחנו מביאים מהבית. מה שיכול לעזור לנו הוא לזכור שמכירה היא שירות. כאשר אדם מחליט לעזוב את המקום שבו הוא היה ולצאת לדרך עצמאית כיזם וכבעל עסק, הופכת היוזמה לדמותו החדשה המשתקפת במראת-העולם. הביטו ביוזמה ... קרא עוד »

למען חינוך ספיראלי

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

הורים השולחים את ילדהם לחינוך ולדורף עומדים לא מעט מול לחצי הסביבה הדורשת קריאה בגיל צעיר והתנסויות טכנולוגיות בגיל הרך למען מוכנות לעולם האמיתי. באחד מאתרי הפייסבוק נכתב: "מאמות יקרות, זקוקה בדחיפות לקורס מוכנות לכיתה א' לבת שלי. מישהי מכירה קורס כזה"? 78תגובות- בכולן כתובות והמלצות לקורסים ותכניות כאלה ואחרות להכנה לכיתה א'. בחלקן אפילו נזיפה: "הבן שלי התחיל קורס ... קרא עוד »

חגיגה של שקט

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

כל קטע מוזיקלי הוא שיחה בין הקולות הבודדים, המייצגים את בני האדם. אם לאחד הקולות אין דבר טעם שיוכל להשמיעו, מן הראוי שישתוק לזמן מה עד שישותף שוב באופן טבעי בשיחה. י.ס.באך לאמנות חינוך שצומחת לתוך משימות התקופה, כפי שנעשה בחינוך ולדורף, יש משמעות רבה לא רק לאקטיביות הלימודית והאומנותית בזמן השיעור, אלא גם למעברים בין הפעילויות השונות. ההקפדה על ... קרא עוד »

החינוך הרוחני, ב – ה' הידיעה

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

בתחילת אפריל של השנה קיבלתי את לידי מאמר שנכתב על ידי גלעד גולדשמיט. המאמר מציג את חינוך ולדורף כחינוך רוחני, כדרך חינוכית אשר מפתחת את האספקטים הרוחניים של הילד כיישות אנושית מתפתחת. אין כאן כל חדש למי שמכיר את חינוך ולדורף, אפילו להדיוט כמוני; עם זאת, משהו במאמר של גולדשמיט הצליח לזקק דברים שעד עכשיו היו בין השורות, עד כדי ... קרא עוד »