מדע

שער גליון מדע

גליון 45 | ינואר-פברואר 2017

מהם הכוחות הרוחיים שיצרו את התופעות הפיזיות הנתפסות בחושים האנושיים שלנו ועדיין פועלים עליהם, ומהם יחסי הגומלין בין הרוח והחומר. זוהי מהותה של האנתרופוסופיה: מחקר רוחי הפועל — בד בבד ולצד המחקר החומרי — להבין את העולם במורכבותו.

רשימת כתבות

5 שאלות עם גיא פז

גיא פז

גיא פז, נשוי לשירה, מורה בבי"ס אדם ואב לחמישה ילדים.גדלתי ברמת השרון, ובתיכון ובצבא עסקתי בעיקר בקולנוע. אחרי הצבא התחלתי ללמוד אנתרופוסופיה במסגרות שונות: כפר רפאל, שנת יסוד בדורנאך, ולאחר מכן הכשרת אוריתמיה. במקביל, מתוך התכוונות להוראה בתיכון, למדתי היסטוריה ודתות באוניברסיטה העברית. קרא עוד »

לחבק את מגדל השן

האם האנתרופוסופיה והממסד האקדמי יכולים לדור בכפיפה אחת? האם ייתכנו שיתופי פעולה ביניהם? ומדוע עד כה מתעלמת האקדמיה מן הידע האנתרופוסופי כמעט לחלוטין? שיחה עם יוסט שירן, הפרופסור הראשון בעולם לחינוך וולדורף קרא עוד »

המדע המערבי כשער לעולם הנפש והרוח

התפתחותו של המדע המערבי מאז המאה ה-15 הביאה להבנה חסרת תקדים של האנושות בעולם החומר, ולפיתוח מואץ של הטכנולוגיה. גלי אדר טוענת כי מי שיעמיק בהבנת החומר – באמצעות הכלים המדעיים – יוכל להבין בצורה טובה יותר גם את הנפש ואת הרוח קרא עוד »

"העין חייבת את קיומה לאור" – מחקר הצבעים של גתה

יוהאן וולפגנג פון גתה זכה לפרסומו כמשורר דגול, אך היה גם מדען שהעמיק לחקור את תורת הצבעים, ואף פיתח תיאוריה חלופית לזו של ניוטון. מחקרו היה הוליסטי: פיזיקלי וכימי, אך גם פסיכולוגי ומוסרי. כל-כולו נועד להבין את "תופעת הבראשית" של הצבע בעולם קרא עוד »

הוראת המדעים וחינוך וולדורף – לאן?

מה נדרש בכדי לחדש את הוראת המדעים בחינוך ולדורף? ראשית יש להבין שהוראת המדעים בימינו דורשת יצירת חיבור נכון ורציף בין הילד לטבע, בין האקולוגיה ותפישת הקיימות למדע הגתאני. כל זאת בהקשר של התפתחות הילד במציאות של משבר סביבתי, חברתי וכלכלי קרא עוד »

קרית אונו — ניו דלהי: תחילתה של ידידות מופלאה

ההיי-טק ניישן מייצאת לעולם לא רק ידע מדעי, טכנולוגי או חקלאי. אסתר שחם, מורה למלאכות יד מבית הספר "בראשית" בקרית אונו, יצאה לשבוע בניו-דלהי, ללמד מן הידע המצטבר כאן, וללמוד שניתן להקים יוזמה חדשה בשלווה גדולה קרא עוד »