גליון 57

רודולף שטיינר כינה את האנתרופוסופיה בשם "מדע הרוח", כביטוי לאופן שבו הושגו ידיעותיו: מחקר מדעי אובייקטיבי במרחב שאינו ניתן לתפיסה על ידי החושים הרגילים.
בישראל ובעולם קיימים אלפי אנשים שחווים את האנתרופוסופיה באופן מחקרי, ומראים שעבודתו של שטיינר היא רק נקודת ההתחלה.הם עושים זאת באקדמיה, בשדה האמנות ובחדרי המדיטאציה. חוברת מדע הרוח של מגזין אדם עולם נותנת להם במה בעברית.

האקדמיזציה של האנתרופוסופיה – דבר העורכים- מדע הרוח (כרך מיוחד)

דבר העורך מגזין אדם עולם

האקדמיזציה של האנתרופוסופיה רודולף שטיינר, מייסד האנתרופוסופיה, היה מדען ודוקטור לפילוסופיה. אך כבר בתקופתו, וגם הרבה זמן אחריו, נלמדה האנתרופוסופיה במקומות מרוחקים ביותר ממגדל השן האקדמי. נדמה שהדחייה הייתה הדדית: האנתרופוסופים ראו באקדמיה מוסד מטריאליסטי, שמתעלם מהמרכיב הרוחני של האדם והעולם, ולכן בלתי כשיר לחקור ולהבין אותם; והאקדמיה מצידה פשוט התעלמה מהאנתרופוסופיה, מאותה סיבה ממש, רק הפוך. בשנים האחרונות אנו ... קרא עוד »

עד כמה חופשי המורה בחינוך ולדורף?

אם נסכים שמטרת-העל של חינוך ולדורף היא חופש ושמורי ולדורף אמורים מעצם תפקידם להוות מודל חי לאידיאל הזה, עלינו לשאול את עצמנו איך ייתכן יישום מלא של חופש בתוך מערכת כללים כה מובנית וסדורה. מחקר זה יצא לעמת מורי ולדורף עם השאלה וחזר עם תשובות, ושאלות נוספות קרא עוד »

האם הכשרות חינוך ולדורף מייצרות מורים יותר אמפתיים?

מחקר זה שנערך בגרמניה בדק שני קריטריונים רגשיים: היכולת לשאת אי-ודאות והיכולת לחוש אמפתיה. ההשוואה נערכה בין סטודנטים להוראת ולדורף שנחשפו לאמנויות במהלך הכשרתם לסטודנטים להוראת שיטות שאינן ולדורף שכמעט שלא עסקו באמנות בלימודיהם. התוצאות מדברות בעד עצמן קרא עוד »

אבן, נייר ומספריים: על חומריות בתיאטרון בובות לילדים

האם החומר משפיע על התוכן? האם צורה משנה את המהות? אפרת אנגרס אוולד בדקה שלוש הצגות תיאטרון בובות, העשויות כל אחת מחומר אחד בלבד: צמר, נייר ובוץ, וגילתה את הקשרים בין טוויית צמר לטוויית עלילה, בין קיפולי נייר לרב-שכבתיות של הסיפור ובין המשחק בבוץ לקיומנו האנושי על פני האדמה קרא עוד »

השבת הנפש לנוף והשבת הנוף אל הנפש: תהליכים ליצירת קשר אימגינטיבי עם הטבע

המאמר שלהלן הינו תקציר מסכם של פרויקט מחקר שערכתי כחלק מן הלימוד לתואר שלישי בתחום הפיסול החברתי. המחקר, שנערך בין השנים 2018-2013, הוגש לאוניברסיטת אוקספורד ברוקס, בריטניה. הוא נובע מן ההבנה שהמשבר האקולוגי של תקופתנו יוצר הזדמנות לשינוי מעמיק, הן בתפיסת העולם המטריאליסטית-מדעית, השולטת ביחסנו לטבע, והן באופן שבו אנו תופסים את כל צורות החיים כמשאבים טבעיים. המחקר מבוסס על התמחותי רבת השנים כפסל סביבתי וכמנחה ללימודי טבע במתודה הגתאנית, ומטרותיו לברר את הרלוונטיות של הגישה הגתאנית ביחס לשינוי מערכות ערכים ותבניות חשיבה וליצור תשתית להרחבת המתודולוגיה שיצר גתה, כדי שניתן יהיה ליישמה גם בספֵרה החברתית. קרא עוד »

זו לא התורה כולה: חינוך ולדורף ויהדות

שטיינר דיבר על רליגיוזיות כרגש עמוק של הכרת תודה, וממשיכיו בחינוך ולדורף התייחסו ללאומיות כבסיס לתחושת שייכות. כיצד משלבים יהדות וציונות בלימודי ולדורף בישראל? הרב החילונית-הומניסטית אילה שני נכנסת בעובי הקורה ויוצאת עם עץ חיים קרא עוד »