גליון 7

מה זה תיאטרון חינוכי? | נקודת אמצע בהתפתחות האנושית | הילדים החדשים | ארבע פנים של אהבה | מורה ולדורף בחינוך הממלכתי | הגישה האנטרופוסופית לעבודת צוות | פעילויות יצירתיות עם הילדים לתקופת הקיץ והחגים

ננָה וגד ונוּנוּ הגמד פרק שני

בפרק הקודם הכרנו את נָנָה, ילדה בגל הגן, ואת גד, אחיה הגדול, בן כיתה א'. ננה וגד יצאו מן הואדי הסמוך לביתם, בבוקר קסום, על-גב סוסם המכונף, אל עבר ארץ רחוקה, לבקתתו שביער של ידידם הזקן נוּנוּ הגמד. לקריאה לחצו  >> גיליון 7 אמנות ההורות מיכל זיו קרמר   קרא עוד »

ארץ-ישראל – ארץ האדם?

אחת הדרכים המעניינות להתבונן בדבר-מה הוא להשוותו לבן-אדם. אמיר גלר, מחנך בבית-ספר ולדורף "אדם" בירושלים, מספר לנו כיצד הוא לימד בצורה הזו את הגאוגרפיה של ארץ-ישראל. לקריאה לחצו >> גיליון 7 אמנות החינוך אמיר גלר קרא עוד »

מה זה תיאטרון חינוכי? – ראיון עם יונתן לוי, במאי ההצגה "קֹרבן"

כיתת "המסלול" בתיכון ולדורף הרדוף צעדה בשלוש השנים האחרונות במסלול לימודים ייחודי שהגיע לשיאו בחודש מאי האחרון עם העלאת מופע הסיום "קרבן" בבימויו של יונתן לוי. המופע עלה שלוש פעמים, לראשונה ב"האנגר אדמה" אשר במצפה רמון ופעמיים נוספות בהרדוף. המופע, שנחווה כפרובוקטיבי על-ידי חלק גדול מהצופים, עורר סערה וחשף תהום אידיאולוגית בקרב קהילת בית-הספר. בגליון הנוכחי של אדם עולם אנו ... קרא עוד »

ארבע פָּנִים של אהבה

מוקדש באהבה לבית-אורי, במלאת 40 להיווסדו כיצד נוכל לזהות את פעולת הגורל אצל הילדים ואצל העובדים שבינינו? כיצד נוכל להפוך את עצמנו לכלי-שרת שיניח להם ויאפשר למלא את ייעודם באופן חיובי וטוב? על השאלות האלה נוכל לענות אם נתבונן בנושא מזוויות מבט שונות. לקריאה לחצו >> גיליון 7 ארבע פנים של האהבה אנליס ברוהל תרגום ליאת ינגר קרא עוד »

בתי היקרה, מה את רוצה?

לפי גישת חינוך ולדורף מומלץ שלא להעמיד את הילד הרך בפני אפשרויות בחירה רבות, כדי שה"אני" שלו לא יתעורר טרם-זמנו. אולם גישות חינוכיות אחרות דוגלות בשיטה ההפוכה. מה עושים כשתפיסות עולם מתנגשות בארוחת יום-שישי ? לקריאה לחצו >> גיליון 7 בנימה אישית מיכל שי לי אנתרופוסופיה בעברית קרא עוד »

גיליון 7 – דבר המערכת

לָלֶכֶת מְפֻיָּס לְִי פַּחַד, לְִי שֶׁשְּׁמוּרָה בַּלֵּב טִינָה עַל אֱהִים, לְִי בּוּשָׁה נוֹקֶבֶת כְּלַפֵּי הַשֶּׁמֶשׁ, לְִי מְרִירוּת פְּתָנִים כְּלַפֵּי קְרוֹבִים שֶׁבִּקְרוֹבִים. לָלֶכֶת מְפֻיָּס בִּנְשִׁיקַת עֵינַיִם מִכָּל צוּרָה בִנְשִׁיקַת נֶפֶשׁ מִכָּל רֶגֶשׁ, לַעֲבֹר בְּנַחַת מֵהֵיכָל לְהֵיכָל, שְֶׁהַיָּד הַזְּקֵנָה נוֹגַעַת בִּזְהִירוּת, בְּרֹך, קְִירוֹת הָעוֹלָם הַזֶּה, בְּצִיּוּרָיו. (מתוך: מהיכל להיכל מאת זלדה) כאשר חרב ההיכל פנו הקדמונים לאלוהיהם בתחינה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כקֶדֶם (מגילת ... קרא עוד »

ההבל החם העולה מנשמת חינוך-ולדורף

בראיון לגיליון 6 של אדם עולם אומר כריסטוף ויכרט, ראש מחלקת החינוך בגתאנום: "אני משוכנע שחינוך ראוי, יותר משהוא תלוי במערכת החינוך או בשיטה, תלוי באיכויות שמוציא מתוכו המחנך." לפי טענה זו, יכול מורה-ולדורף להוציא מתוכו חינוך ראוי גם בתוך מערכת שערכיה אינם הולמים את חינוך-ולדורף. יעקב שבט, מורה-ולדורף שבשנה האחרונה לימד בתיכון ממלכתי, חולק איתנו את החוויות וההבנות שלו ... קרא עוד »

עבודה ב"מנדטים" כלי להתפתחות אינדיבידואלית וצוותית

עבודה במנדטים היא גישה ניהולית הרווחת במוסדות חינוך-ולדורף לפיה אחראיות ביצועיות והחלטות מסוימות הן "מנדט" של אדם או צוות. גישת העבודה במנדטים מתייחסת לשני נושאים בסיסיים בכל מערכת יחסים: לקיחת אחריות ומתן אמון. אולם כדי שהגישה תהפוך לשיטת עבודה יעילה שגם משאירה מרחב להתפתחות אנשי הצוות, כדאי לשים לב לכמה דגשים. רונן האן, יועץ ארגוני הפועל לפי הידע האנתרופוסופי, מפנה ... קרא עוד »

שיחה עם בת-ציון פידלר על גורל, אחריות, והילדים החדשים

"מאחורי הצמח זהו פרפר כבול לאדמה מאחורי הפרפר זהו צמח שנגאל על-ידי הקוסמוס" רודולף שטיינר הילד ס. בחר להסגר אל העולם ופיתח קשיי-תקשורת. אך לאמתו של דבר, בעיות אלו הן תמונה הפוכה ליכולתו הפנימית; ס. יודע לקבל כל אדם באשר הוא, ולחבר בין אנשים. חולשתם של הילדים, מסתבר, היא גם חזקם – במידה ועובדים עם האינדיבידואלית שכל ילד מביא, ומזהים ... קרא עוד »

לבריאות

תזונת האדם והקשר שלה לבריאותו הם מהתחומים המרתקים ביותר כאשר אנו משלבים בין הידע המדעי הפיזי שצברה האנושות במהלך השנים לבין הידע של מדע-הרוח. בסדרת מאמרים המתחילה במאמר הזה ננסה להקיף את הנושא ככל שניתן, ולהפוך אותו נהיר ונגיש לקוראים. לקריאה לחצו >> גיליון 7 לבריאות דר מוטי לוי קרא עוד »