האיגרת

כתבות האיגרת (ממסופרות)

ילדות קוראות את המרחב [איגרת 212]

תמונה: תמרור דרכים, מקור: פייסבוק

מאת יעל מעיין, מתוך מגזין אדם עולם | להצטרפות מאיה (בת 9) מקלפת את הסוכרייה על מקל בטעם תות שלה וזורקת את העטיפה על המדרכה. יסמין (בת 9 וחצי): "מאיה, למה את זורקת את העטיפה? יש כאן פחים!" חבורת בנות יוצאת בפטפוט עליז מהחוג לדרמה במתנ"ס המקומי. אני בעקבותיהן, מקשיבה. מאיה (עונה ליסמין): "יסמין, את רואה מה כתוב על הפחים? כתוב: ... קרא עוד »

גישת פיקלר לטיפול בתינוקות: השלמה מצוינת לחינוך ולדורף [איגרת 211]

בתמונה: תינוקות ועזרי התפתחות שפיתחה אפי פינקלר

 מאת מירי מתתיה. המאמר המלא מתפרסם בגיליון 41 של מגזין אדם עולם להצטרפות לכנס הגננות העולמי השנתי שהתקיים בדורנך, הגיעה גברת מקסימה, בת כשמונים. היא לא אנתרופוסופית ואף לא מחנכת ולדורף, אבל בכל זאת כאשר סיימה לדבר, קם הקהל ומחא לה כפיים במשך זמן רב. הגברת הזו היא אנה טרדוש, הונגרייה, אשר בהרצאתה בכנס סיפרה על גישתה החינוכית-בריאותית  של רופאת הילדים ... קרא עוד »

איך אפשר להשתמש בכדורגל לשיפור הזכרון? [איגרת 210]

מאת רן מזר מתוך מגזין אדם עולם, גיליון 41 | להצטרפות ונעבור לשידור ישיר מהמגרש: החמורים הלבנים משחקים במגרשם של החמורים השחורים, הקהל של השחורים מריע בהתלהבות בזמן שהקהל ביציע ממול מנסה להפריע. החלוץ הלבן פוגע במגן השחור, השופט מתריע, שריקה לעבירה משמיע וגורם לקהל הלבן להזיע. הקפטן של החמורים השחורים לבעיטה חופשית מגיע, מאגף ימין החלוץ מפתיע, מקבל מסירה ובקלות מבקיע. נראה שהחמורים השחורים יחזרו הביתה עם הגביע. לפני שאתם מזדעזעים מהתוכן המשוקץ הזה, הבה ... קרא עוד »

להיות או לא להיות מורה ולדורף? [איגרת 209]

בצילום: סטודנטים מסמינר זומר בהופעת אוריתמיה

השנה, יותר משנים קודמות, אני חווה מחסור גדול במורי ולדורף ברחבי הארץ. מדוע זה כך? שאלתי את עצמי ואת חבריי המורים וההורים. אולי בשל פתיחתם של הרבה מאוד בתי ספר לחינוך ולדורף בארץ, אמרו. ואולי הסמינרים המעטים לא יכולים לספק את הביקוש. ואולי אין מספיק סטודנטים. אבל רק בוגר צעיר אחד הפנה את תשומת ליבי לאמת הנוקבת: "אני פשוט מפחד! זו ... קרא עוד »

מה הקשר בין הזיכרון האנושי לחגי ישראל [איגרת 208]

צילום: pinterest

הקיץ הגיע, תמו החגים במעגל השנה היהודי, והימים ארוכים ומלאים באור וחום. אם נצא לרגע אל מחוץ למעגל השנה ונתבונן על האירועים בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי שיצרו את החגים, אפשר שתעלה בנו המחשבה הבאה: האם היו או לא היו כל האירועים שעיצבו את החגים?   אך אפשר גם לשאול: האם זה באמת חשוב כל כך, אם היו או לא ... קרא עוד »

חינוך ולדורף מגיע לחיפה – בפיילוט שמעורר שאלות גדולות [איגרת 207]

בצילום: שכונת בת גלים

מאת סימונה חנוך, מתוך מגזין אדם עולם בית הספר היסודי "עליה" בבת-גלים הוא בית ספר ותיק בשכונה שעוברת בשנים האחרונות שינויים דמוגרפיים משמעותיים שמשפיעים גם עליו באופן ישיר. בשנים האחרונות הלך בית הספר והצטמק עד למצב בו כרגע לומדים שם בכיתה א' תשעה ילדים, ולשנה הבאה רשומים רק שמונה. במהלך חסר תקדים החליט משרד החינוך להמיר את בית הספר כולו ... קרא עוד »

על רות, יתרו ומתן תורה: מחשבות על חג השבועות [איגרת 206]

בצילום: הר סיני. מקור: ויקיפדיה

חג השבועות מסיים ומסכם את תהליך ספירת העומר ובא לציין מאורע משמעותי במעגל החיים שלנו: השלמת תהליך יציאת מצרים הרוחנית, אותה השלמנו במהלך ימי ספירת העומר. מהיכן יצאנו? יצאנו מהאגו התובע עבדות, יצאנו מהרצון לקבל בלבד, והגענו אל ההכנות לקראת מתן תורה לרגלי הר סיני. שימו לב: לא קבלת-תורה, כי אם מתן-תורה. הכוח הרוחני נותן לנו כל העת. האם אנו ... קרא עוד »

להשאיר מאחור את תרבות הצריכה: חופשת קיץ בוולדורף קאמפ בקרואטיה [איגרת 205]

לפני כשנתיים, בחופש הגדול, נסענו כל המשפחה לוולדורף-קאמפ בהונגריה. החוויה הייתה כל-כך מוצלחת שהחלטנו לחפש ולדורף קמפס נוספים בעולם. שוטטנו באינטרנט ומצאנו אחד בקרואטיה. ככל שהעמקנו לקרוא ולראות תמונות, כך גברה התלהבותנו. דיברנו עם עוד שתי משפחות שפגשנו שנה קודם בקאמפ בהונגריה, והחלטנו לנסוע. הפעם, בניגוד להונגריה, לא היו חברים שהמליצו או אנשים מישראל שהיו שם לפנינו. למרות ששאלנו המון ... קרא עוד »

המתנה היקרה ביותר שביכולתך להעניק לזולתך [איגרת 204]

הסופר הצ'כי מילן קונדרה כתב כי "כל חייו של אדם הם מלחמה על כיבוש אוזנם של אחרים", ואכן, הקשבה מלאה היא המתנה היקרה ביותר שביכולתך להעניק לזולת בדיאלוג או שיחה. תשומת לב מלאה היא מצרך נדיר בתקופה שבה אנו עסוקים בכמה משימות בו זמנית, דבר המפצל את המיקוד ומחליש את יכולתנו להבחין ברגשות ובצרכים של אנשים אחרים. בשביל לפתח את יכולת תשומת הלב, רצוי ... קרא עוד »

האודיסאה לפסיכוסופיה: המסע של יהודה תגר [איגרת 203]

תקציר מתוך הראיון המלא עם יהודה תגר, המתפרסם בגיליון 40 של אדם עולם "כשהייתי בן 11 נפטרה אמי ומשפחתנו עברה לקיבוץ גבעת חיים מאוחד, שם השלמתי את ילדותי ונעוריי. בקבוצת הגיל שלי בקיבוץ התקבצו כמה מהאינדיבידואלים שהפכו מאוחר יותר להיות הגרעינים האנתרופוסופיים הצברים הראשונים בישראל: קיבוץ הרדוף וכפר רפאל. כשהיינו בני 16, צבי דביר גילה את נחמן בר שלום ואת הספר ... קרא עוד »