רשמים מביקור שר החינוך, הרב שי פירון, בבית ספר ולדורף שקד [איגרת 99]

ביקור ראשון (כנראה) של שר חינוך בבית ספר ולדורף בישראל הוא בעיקר הצהרה על הכרתו בנחיצותו של זרם חינוך זה

בסוף שנת 2013 געשה הקהילה האנתרופוסופית ורעשה סביב הרעיון שחינוך ולדורף ישתלב בתוך מערכת החינוך הממלכתית, יהפוך לחלק ממנו ויוזיל בצורה משמעותית את העלויות הכרוכות בו (ראו סיקור באיגרת כאןכאן וכאן). כמעט חצי שנה אחרי, ועדיין איננו יכולים לדווח על התקדמות בגזרה זו. ככל שידוע לנו, נציגי משרד החינוך טרם הגיעו להבנות סופיות עם נציגי החינוך הדמוקרטי על שילובם בתוך המערכת הממלכתית, והמו"מ עם נציגי החינוך האנתרופוסופי יחל רק לאחר שהתהליך עם הדמוקרטי יסתיים. כך שבינתיים, מה שהיה הוא שישנו: בתי ספר לא מוכרים ולא רשמיים נאבקים על הכרת משרד החינוך ועל קיומם, בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים נאבקים על מעמד "רשמי", ובתי ספר חדשים ממשיכים להיפתח על ידי יוזמות עצמאיות של הורים (למשל, בזיכרון יעקב).

וגם שר החינוך, הרב שי פירון, ממשיך בשלו: כמו פרפר הוא מעופף מרפורמה לרפורמה, חלקן מעוררות השראה (כמו הקמת מועצה לאומית לחינוך, שעשויה להפחית את רמת הפוליטיזציה של מערכת החינוך), וחלקן מעוררות שאלות (כמו הכנסת לימודי שואה לגן הילדים). באופן טיפוסי, לאחר שמחליט השר על רפורמה כזו או אחרת, נותרת מלאכת ההשלמה בידי עוזריו ולפקידי משרד החינוך; אז היא פוגשת את קרקע המציאות, ולעתים נתקלת בקשיים להתממש. מה יעלה בגורל הרפורמה של החינוך האלטרנטיבי? ימים יגידו.

אלה שמחפשים סיבה להיות אופטימיים, ימצאו אותה בביקורו של השר פירון בבית הספר האנתרופוסופי שקד בשבוע שעבר. זהו ככל הנראה ביקור ראשון של שר חינוך בבית ספר אנתרופוסופי (ואם כבר היו ביקורים כאלה, נשמח לשמוע על כך). הביקור הוא פרי של הקשר האישי החם שנוצר בין השר לבין מנהל בית ספר שקד, אלון ירושלמי. אלון אומר כי מאז המפגש שהתקיים בלשכת השר והראיון הטלוויזיוני ביניהם, הם שומרים על קשר דרך המיילים ושמפעם לפעם הוא דאג להזמין אותו להגיע לבית הספר. לאחרונה הודיע השר כי במסגרת סיור בצפון הוא יגיע לבית הספר, וההכנות לביקור מיד החלו.

בביקור, שארך כשעה, הספיק השר לחזות בהופעת שירה ונגינה של תלמידי כיתה ד', לצפות בתערוכת עבודות של תלמידים מכיתות א' עד י"ב, לחזות בהופעה נוספת, הפעם של תלמידי כיתה ז' (ששרו שיר מתקופת הרנסאנס ואת "עמוד האש", ביצוע שהביא את השר לידי דמעות), ולשוחח על מורים, הורים ובוגרי התיכון. השר התעניין בחיבור של התלמידים אל מוריהם, וגם אל המדינה, היהדות וצה"ל.

לאחר הביקור, שלח השר מייל לאלון ובו הוא כתב: "כמו תמיד הביקור היה מעורר השראה, העדינות והחן שנסוכים על פני הילדים מעוררים רוח ותקוות גדולות". ובדף הפייסבוק שלו כתב השר על הביקור: "בית הספר, כולו, משרה אוירה של צמיחה. יושב עם נציגי תלמידים לשיחה, הם אוהבי עם וארץ ואוהבי אדם. הם לומדים לשאול שאלות ולהיות שלווים, הם לומדים לתרום לחברה ולבנות את עצמם.

'בארץ אהבתי, השקד פורח'. "

לסיכום הביקור, אומר אלון, כי השר לא נתן הבטחות גדולות באשר לשילוב בתי הספר האנתרופוסופיים בתוך הזרם הממלכתי, אך בעצם ההגעה שלו יש אמירה חשובה על כך שראוי לזרם הזה להתקיים.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך