תגית: בית ספר אנתרופוסופי

רשימת כתבות

השפעת הלימודים בבתי ספר ולדורף על מצב הבריאות בבגרות: מחקר חתך רב-מרכזי

אדם עולם מחקרים

תקציר: רקע-  משערים שאנשים שלמדו בבתי ספר וולדורף, שעקרונותיהם הפדגוגיים כוללים תמיכה בהתפתחות נפשית וגופנית בריאה, עשויים ליהנות מיתרונות בריאותיים לטווח הארוך. במחקר בדקנו אם היו הבדלים במצב הבריאות בין אנשים שלמדו כילדים בבתי ספר וולדורף בגרמניה לבין מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית. בדקנו גם גורמים שעשויים להסביר הבדלים אלה. שיטות:במחקר נכללו אנשים שלמדו בארבעה בתי ספר וולדורף – בברלין, הנובר, נירנברג ושטוטגרט – לבין קבוצת בקרה שהמשתתפים בה נבחרו באופן אקראי.באמצעות שאלון לדיווח עצמי בחנו נתונים סוציו-דמוגרפיים וכן סגנון חיים ומצב בריאות בילדות ובהווה. התוצאות התבססו על דיווחים-עצמיים ביחס ל-16 מחלות: אסתמה של העור (אטופיקדרמטיטיס), נזלת אלרגית, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הפרעת קצב, אי-ספיקת לב, תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס), טרשת עורקים, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס), שיגרון, סרטן, סוכרת, דיכאון וטרשת נפוצה. כמו כן, המשתתפים דירגו את נטל התסמינים בשל תסמינים של כאבי גב, הצטננות, כאבי ראש, נדודי שינה, כאבי מפרקים, תסמינים של מערכת העיכול וחוסר איזון. לגבי כל תוצאה חושבו יחסי סיכויים (OR)מותאמים ולא מותאמים. מסקנות: לא נמצא הבדל לגבי רוב המחלות שנבדקו בין אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף לבין האוכלוסייה הכללית, לאחר התאמה למשתנים חברתיים-כלכליים, מאפייני סגנון חיים בילדות ובהווה, אך דווח על רמה נמוכה יותר של נטל תסמינים בקשר לתלונות בריאותיות מסוימות בהווה בקרב אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף. את הממצאים יש לפרש בזהירות לאור אופיו הניסיוני של ניתוח הנתונים. קרא עוד »

שני פרויקטים מדליקים וחשובים לתמוך בהם הקיץ [איגרת 265]

מימון המון הפך לכלי משמעותי לקידום פרויקטים אמנותיים וחברתיים. היום אתם יכולים לתמוך במוסיקה אורגנית שנמצאת בהריון עם רביעייה, ובבית ספר וולדורף בניו דלהי מוסיקה אורגנית מסכמת עשור של פעילות בפרץ של יצירתיות קרא עוד »

חדשות בארץ

מדור מזון לנפש-יוזמה

סוף מסלול מחזור בוגרים ראשון במסלול ולדורף בבית הספר "אשל הנשיא" בשעה טובה מסיים בימים אלה מחזור בוגרים ראשון את כיתה י"ב בבאר שבע. מדובר במחזור של 13 תלמידים, אשר התחנכו מאז כיתה א', תחילה בבית החינוך "יאנוש קורצ'אק" בבאר שבע ואחר-כך במסלול וולדורף בבית הספר האזורי "אשל הנשיא". השותפות עם "אשל הנשיא" ייחודית מאוד: מסלול הוולדורף אינו אורח, אלא ... קרא עוד »

פעם שלישית – מקווה. בית חינוך אביב מצא בית חדש ומיוחד (איגרת 260)

דווקא אחרי הניצחון המשפטי על עיריית תל אביב, החליטו הורי בית חינוך אביב להוריד הילוך במאבק ולהתמקם במקווה ישראל, שם מוקמת בימים אלה קרייה חינוכית פלורליסטית. בקיץ הקרוב יעבור בית חינוך אביב למשכן חדש – השלישי מאז הקמתו— והפעם לשטח בית הספר החקלאי "מקוה ישראל" בחולון. המעבר בא על רקע ערעורה של עירית תל אביב לפסיקת בית המשפט לעניינים מנהליים ... קרא עוד »

על שאלת השואה בחינוך ובהוראה

במערכת החינוך הישראלית כמעט ואין נושא מורכב יותר לעיסוק מאשר הוראת השואה. זו מציבה למחנכים אתגרים רגשיים מן הרמה האישית ועד הרמה הלאומית. גלעד גולדשמידט בוחן כיצד ניתן לחשוף את הילדים לשאלות הרוע המוחלט באופן הנכון לגילם קרא עוד »

קרית אונו — ניו דלהי: תחילתה של ידידות מופלאה

ההיי-טק ניישן מייצאת לעולם לא רק ידע מדעי, טכנולוגי או חקלאי. אסתר שחם, מורה למלאכות יד מבית הספר "בראשית" בקרית אונו, יצאה לשבוע בניו-דלהי, ללמד מן הידע המצטבר כאן, וללמוד שניתן להקים יוזמה חדשה בשלווה גדולה קרא עוד »

הוראת המדעים וחינוך וולדורף – לאן?

מה נדרש בכדי לחדש את הוראת המדעים בחינוך ולדורף? ראשית יש להבין שהוראת המדעים בימינו דורשת יצירת חיבור נכון ורציף בין הילד לטבע, בין האקולוגיה ותפישת הקיימות למדע הגתאני. כל זאת בהקשר של התפתחות הילד במציאות של משבר סביבתי, חברתי וכלכלי קרא עוד »

העגלה שלך