ארכיון התגיות: בית ספר וולדורף

הקולגיום

מאמר זה מציע תפיסה כללית לבניית ישיבות צוות. במונח "צוות" ניתן לכלול מחלקה, ענף וגם את כלל העובדים של ארגון לא גדול, עד 70-60 משתתפים. הדוגמה וההשראה מתבססות על ישיבות הצוות של בתי ספר וולדורף, כלומר הקולגיום, כפי שנוסחו על ידי כריסטוף וייכרט.[1] ואולם לדעתי אפשר להשתמש ברעיונות אלה בכל ישיבת צוות ובכל ארגון. הקולגיום הוא המפגש השבועי של כל ... קרא עוד »

על פדגוגיה עמלנית בבית הספר "עודד"

"כשהיד והמוח לומדים לשוחח זה עם זה באינטימיות ובהרמוניה, משהו מן הנשגב באדם, אותו אנו מכנים 'אוטונומיה', מתחיל להתעצב." ד"ר פרנק וילסון, 1998 האם אנחנו נותנים מענה לצורכיהם של הילדים? מי שעובד עם ילדים מגיע לשאלה הזו בהכרח. ולא פעם אחת כי אם שוב ושוב, בניסוחים שונים, בהקשרים משתנים ומכיוונים שונים. בבית הספר "עודד" החלטנו לענות על שאלה זו לא ... קרא עוד »

התבוננות על ילדים

מדור מזון לנפש-יוצק משמעות

גישת חינוך וולדורף רואה בישות הילד שלמות שבה צדדים וגוונים מרובים. לפיכך ההתבוננות של המורים על התלמידים והתלמידות לאורך השנים היא בחינה מעמיקה המקיפה מישורים רבים, גם כאלה שאינם שכיחים בהתבוננות מקובלת. מעשית, זוכים התלמידים בבית ספר וולדורף שיראו וירגישו אותם באופן מיוחד בכל שלב של התפתחותם, ובעיקר בזמנים של התמודדות עם אתגרים אישיים, מבחוץ ומבפנים. בזמנים כאלה מתכנסים כל ... קרא עוד »

רק רצינו להשיב מעט אביב לתל אביב

בית חינוך אביב נושא עמו את אחד מסיפורי הלידה הסבוכים ביותר של בית ספר ולדורף שהוקם בישראל עד כה. אורנה שם טוב הובילה אותו לאורך השבעון הראשון להתפתחותו. ריאיון סיכום תקופה. בבוקר סתווי בהיר ושטוף שמש אני פוגש את אורנה שם טוב, נינוחה כפי שמזמן לא פגשתי אותה, ועם זאת דרוכה לקראת הרגע שבו תוכל לגולל את סיפורה. שבעון שלם ... קרא עוד »

ועד עמותה וצוות נושא: אתגרים וכיוונים לפתרונות בבית ספר ולדורף

ועד העמותה הקים את הגנים ובית הספר, אך כמו הורה טוב, מגיע השלב שבו הוא צריך לסגת ולתת לילד את המרחב העצמאי להתפתחות. מתי נכון לעשות זאת ומהם תפקידי ועד העמותה לאחר מכן? >>> לקריאה  קרא עוד »

להיטבל בפגאניות: שבוע השבט כמבוא למונותאיזם

בהרצאותיו אודות החינוך הציע רודולף שטיינר לסיים את הפרק הראשון בחינוכם היסודי של הילדים, בכיתות אל"ף ובי"ת, ב"תקופה שבטית". בתקופה זו אמור להסתיים תהליך בניית "ישות הכיתה" — ישות שנועדה לשאת את הפעילות החברתית, וכן את הפעילות האינדיבידואלית של כל אחד מן הילדים, גם בשש השנים שלאחריה. וכשמה, "התקופה השבטית", אמורה לדמות חיי שבט בטבע. העשייה השבטית המשותפת, הכוללת מלאכות-שטח, בישול בטבע, נגינה, שירה ותנועה שבטית, טיולים ופעילויות רבות נוספות, הופכות את ... קרא עוד »

עלייה לצורך

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

בית הספר עליה בשכונת בת גלים בחיפה יפתח את דלתותיו בשנה"ל הקרובה כבית ספר ולדורף. כל התלמידים הלומדים בו יעברו בבת אחת ממתכונת הלימודים אליה הורגלו עד כה לחינוך מבית מדרשו של שטיינר. שינוי דרמטי לילדים ולהוריהם ובמקביל פיילוט ראשון מסוגו שמעלה שאלות גדולות >>> לקריאה קרא עוד »

הראש כנבוט

אדם עולם - אנתרופוסופיה בישראל

או - אחת עשרה סיבות טובות להוציא את משחק הכדורגל מבתי הספר היסודיים כדורגל, ללא ספק המשחק הפופולארי בעולם, אינו אהוד בקרב מחנכי ולדורף, שלעתים אף אוסרים על משחקו בין כתלי בית הספר. מדוע? יפתח שילוני, מחנך בביה"ס, פותח לנו צוהר לדיון >>> לקריאה קרא עוד »

על מורים ומורים פחות

מחקר כמותי שערכתי מעלה כי בבתי ספר וולדורף קיים הבדל משמעותי בתחושת המסוגלות בין מורים במשרה מלאה למורים במשרה חלקית. מנין נובע הפער ומה ניתן לעשות בנידון? מדור חדש בנושא ניהול מוסדות חינוך. >>> לקריאה קרא עוד »