תגית: מחקר

רשימת כתבות

תרומתן של הפילוסופיה והאנתרופוסופיה של רודולף שטיינר לפסיכואנליזה ולתפיסת הטיפול הנפשי

אדם עולם מחקרים

מאמר זה יתאר את קוויה העיקריים של תכנית למחקר ראשון מסוגו, הן בארץ והן בעולם, המציע את הגותו של שטיינר כתשתית פילוסופית לתורה הפסיכואנליטית קרא עוד »

השפעת הלימודים בבתי ספר ולדורף על מצב הבריאות בבגרות: מחקר חתך רב-מרכזי

אדם עולם מחקרים

תקציר: רקע-  משערים שאנשים שלמדו בבתי ספר וולדורף, שעקרונותיהם הפדגוגיים כוללים תמיכה בהתפתחות נפשית וגופנית בריאה, עשויים ליהנות מיתרונות בריאותיים לטווח הארוך. במחקר בדקנו אם היו הבדלים במצב הבריאות בין אנשים שלמדו כילדים בבתי ספר וולדורף בגרמניה לבין מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית. בדקנו גם גורמים שעשויים להסביר הבדלים אלה. שיטות:במחקר נכללו אנשים שלמדו בארבעה בתי ספר וולדורף – בברלין, הנובר, נירנברג ושטוטגרט – לבין קבוצת בקרה שהמשתתפים בה נבחרו באופן אקראי.באמצעות שאלון לדיווח עצמי בחנו נתונים סוציו-דמוגרפיים וכן סגנון חיים ומצב בריאות בילדות ובהווה. התוצאות התבססו על דיווחים-עצמיים ביחס ל-16 מחלות: אסתמה של העור (אטופיקדרמטיטיס), נזלת אלרגית, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הפרעת קצב, אי-ספיקת לב, תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס), טרשת עורקים, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס), שיגרון, סרטן, סוכרת, דיכאון וטרשת נפוצה. כמו כן, המשתתפים דירגו את נטל התסמינים בשל תסמינים של כאבי גב, הצטננות, כאבי ראש, נדודי שינה, כאבי מפרקים, תסמינים של מערכת העיכול וחוסר איזון. לגבי כל תוצאה חושבו יחסי סיכויים (OR)מותאמים ולא מותאמים. מסקנות: לא נמצא הבדל לגבי רוב המחלות שנבדקו בין אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף לבין האוכלוסייה הכללית, לאחר התאמה למשתנים חברתיים-כלכליים, מאפייני סגנון חיים בילדות ובהווה, אך דווח על רמה נמוכה יותר של נטל תסמינים בקשר לתלונות בריאותיות מסוימות בהווה בקרב אנשים שלמדו בבתי-ספר וולדורף. את הממצאים יש לפרש בזהירות לאור אופיו הניסיוני של ניתוח הנתונים. קרא עוד »

אוריתמיה לתפוחים: תוצאות של מחקר רב שנתי

אדם עולם מחקרים

תקציר: מחקר רב שנתי שנערך באוניברסיטת ברן בשני העשורים האחרונים מצביע על השפעתן של תנועות אוריתמיות על תכונותיהם של צמחים. תנועות אלה נעשו במחוות צלילים שונות, במרחקים שונים מן הצמחים ולאורך פרקי זמן שונים. ניסויי המעבדה הראו שינויים מובהקים בגודלם וברוחבם של עלי הצמחים. ניסויים נוספים, שנעשו במטעי תפוחים, גילו שינויים בפרמטרים דוגמת תכולת הסוכר וקשיות הפירות. קרא עוד »

לחבק את מגדל השן

האם האנתרופוסופיה והממסד האקדמי יכולים לדור בכפיפה אחת? האם ייתכנו שיתופי פעולה ביניהם? ומדוע עד כה מתעלמת האקדמיה מן הידע האנתרופוסופי כמעט לחלוטין? שיחה עם יוסט שירן, הפרופסור הראשון בעולם לחינוך וולדורף קרא עוד »

מדע המוח של חינוך ולדורף

ממצאים שנתגלו ב 20- השנים האחרונות בתחום הנוירולוגיה מאששים את הנחות היסוד שעליהן מבוסס חינוך ולדורף. ד”ר ריגלנה “רג’י” מלרוז, מרצה וסופרת בתחום מדעי המוח, מסבירה מדוע חינוך ולדורף עובד. לקריאה לחצו >> גיליון 14 מדע המוח של חינוך ולדורף ד”ר ריגלנה מלרוז קרא עוד »

בוגרי חינוך ולדורף בישראל תחת המיקרוסקופ

איזה משמעות נותנים בוגרי חינוך ולדורף לתקופת בית הספר? איך הם תופסים את דרך הלימוד? מה הם חושבים על השתתפותם בהצגות? על שאלות אלה ועוד מנסה לענות מחקר חדש. לקריאה לחצו >> גיליון 23 בוגרי חינוך ולדורף בישראל תחת המיקרוסקופ גלעד גולשמידט קרא עוד »