תגית: ערבית

רשימת כתבות

האסתטיקה של הכתב הערבי

מתמיד עלו בי רגשות מיוחדים מול הכתב הערבי. הוא נראה זר ומיוחד. האותיות המחוברות מצטיירות כסימנים הקרובים מאוד זה לזה, ודומה שפענוחם דורש מאמצים רבים. נדמה לי שישראלים רבים רואים כך את הכתב הערבי, ונראה שזו אחת הסיבות לכך שרבים מדוברי העברית הפונים ללימוד הערבית מתרכזים בערבית המדוברת, ולומדים אותה באותיות עבריות בלבד. לקריאה לחצו >> גיליון 22 רגע של ... קרא עוד »

דלת הלב

כמעט כל סגנון חינוכי נוכל להצדיק באומרנו שאנו מקשיבים לצרכים העמוקים, הגבוהים, הבלתי נראים בעין בלתי מזוינת ובמבט בלתי מיומן, של הילד. ובכן, האם אנחנו באמת מקשיבים לו? האם אנחנו באמת נותנים לילד את זכות הדיבור? על מעגל הקשבה אינדיאני בכיתה א' דו-לשונית. לקריאה לחצו >> גיליון 22 דעת יחיד אמיר שלומיאן קרא עוד »

קול הערבית נשמע בוולדורף

"אם רודולף שטיינר היה יודע ערבית, הוא היה אומר שכל רישום הצורות בא מהכתב הערבי", אומרת לנא בחוס נסראללה, המורה המייסדת של בית הספר האנתרופוסופי "תמרת אל- זייתון" (פרי עץ הזית) אשר בשפרעם. לקריאה לחצו >> גיליון 16 קול הערבית נשמע בוולדורף אפי בת אילן קרא עוד »

ולדורף דו לשוני

חבל של אור | מרליז מאורר, גילה צופים ויעל ברק | הוצאת הרדוף | 106 עמודים | ₪ 85 "למוסיקה השפעה מעצבת על הילד כאדם מתפתח וכבן התרבות אליה נולד" (עמ' 7). מנקודת מוצא זו, עמלו המחבְּרות להביא אסופת שירים המתאימה לילדים מינְקוּת ועד גיל תשע בערך. הספר כולל מלים ותווים ומעוטר בציוריה העדינים של הלה פז, תלמידת כתה ט' ... קרא עוד »

אינסיגַ'ם – סיפור אישי על הֶכרוּת עם נשים ערביות

ברצוני לספר על חוויות שאני חווה זה שנים מספר בעבודתי עם נשים ערביות. לא פעם אני מוצאת את עצמי חשה דבר טמיר שקשה להסבירו, בעקבות שהות בצוותא עם הנשים שאני מלמדת. אני אומרת בלבי: למה בני-אדם נוסעים לחו"ל לפגוש תרבויות אחרות, כאשר יש לנו כאן, מעברו האחר של ההר, עולם שלם מלא ועשיר, שורשי ואותנטי, שיש לו הרבה מה להציע ... קרא עוד »

על פדגוגיה של שלום

דיווחי ההורים והמורים מעין בוסתן ממחישים שהמפגש בין שתי תרבויות אינו קל. מעניין לעקוב אחר ניסיונותיהם של חברי עין בוסתן למצוא פתרונות לסוגיות כגון דרך ציון השבת היהודית ויום השישי המוסלמי וכיצד להתמודד עם שתי שפות, עם שירים ועם תפילות. כיצד בוחרים איזה חג לציין? לקריאה לחצו >> גיליון 5 על פדגוגיה של שלום קורניליוס בוגרד תרגום רחל גוטליב קרא עוד »

מה הסיפור של גונדישפור? תגובה למאמר "החכמה החדשה – אנתרופוסופיה, ערביות ואסלאם"

בגיליון ספטמבר אוקטובר של אדם עולם התפרסם מאמר מאת פרופ' אילן פפה: "החכמה החדשה: אנתרופוסופיה, ערביות ואיסלאם". ברצוני להתייחס למאמר ואף להעיר כמה הערות הנוגעות לטענות מרכזיות אשר הופיעו בו. לקריאה לחצו >> גיליון 4 תרבות האדם אבישי גרשוני קרא עוד »

"החכמה החדשה": אנתרופוסופיה, ערביות ואיסלַם

במקומות לא מעטים במשנתו התייחס רודולף שטיינר למקומן של הדתות המונותאיסטיות, היהדות והאיסלַם, בהתפתחות האנושית והתרבותית. קריאה אדוקה של אמירות אלו על האיסלַם והערביות אינה מובילה בהכרח להצלחת המפעל האנתרופוסופי בחברות ערביות ואיסלמיות. המשנה השטיינרית על האיסלַם, ובייחוד על מה שהוא כינה בשם "ערביות," סבוכה ולא ברורה. היא קשורה לעולם מושגים של סוף המאה התשע-עשרה ומוזנת בידי תפיסות שהאינטלקטואל המנוח ... קרא עוד »

כנס אדם עולם – אמין סוואד

“הרבה אנשים אומרים שבישראל יש 'ישראלים’ ו’ערבים’” אמין סוואד: איך נוכל עכשיו לעמוד ולדבר על חינוך בחברה הישראלית ולהתחיל מנקודה מוטעית, שהערבים אינם ישראלים? אם אעבור עכשיו לדבר בערבית, כמה אנשים מהקהל יבינו? לכן, כדי לעסוק בחינוך, אנחנו המבוגרים שמעזים לחנך צריכים קודם כול להתחנך בעצמנו. אם אנו מצפים מהילדים לחופש אחראי, אז גם אנחנו צריכים להיות אחראים בחופש שלנו. ... קרא עוד »