אז מה לעשות? מלאכות! [איגרת 136]

כנס ראשון מסוגו בישראל שם את הזרקור על מלאכות היד וחשיבותם בחינוך "אם החינוך לא יכלול מלאכות, יצטרכו לשים את הילדים על תרופות על מנת שילמדו" (איוואן איליץ')

ילידי שנות השבעים ואחורה ודאי עוד זוכרים את טעמם של שיעורי כלכלת הבית, המלאכה והזמרה. מגע העץ בשיעורי הנגרות, טעמם של העוגיות שנאפו בשיעור כלכלת הבית – כל מי שלקח בזה חלק לא ישכח את תחושת הגאווה שנלוותה לחזרה הביתה כשבאמתחתך דבר-מה – צעצוע, רהיט – פרי מעשה ידיך.

בשנות התשעים נעלמו המלאכות מתוכנית הלימודים ואת מקומם תפסו לימודים טכנולוגיים. במקביל, שיעור הפרעות הקשב והריכוז בקרב תלמידי ישראל (ובעולם) עלה בצורה ניכרת. איל בלוך, יזם חינוכי רב פעלים, מצטט באופן חופשי את ההוגה החינוכי איוואן איליץ' שבשנות השבעים אמר: "אם החינוך לא יכלול מלאכות, יצטרכו לשים את הילדים על תרופות על מנת שילמדו".

ביום חמישי הקרוב יערך במכללת דוד ילין כנס שהוא אולי ראשון מסוגו, המוקדש לחידוש הוראת מלאכות הכפיים בבתי הספר. הכנס ישפוך אור על נושא זה ויבחן את תפקידן של מלאכות הכפיים בהתפתחות הבריאה של הילד. "הנזק שנעשה למערכת החינוך מהעדר מלאכות הכפיים הוא אדיר – בכוחות הרצון, בתחושת המסוגלות, ובכל האינטליגנציות שאינן אקדמיות", אומר בלוך. "כולם יודעים את זה, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון, ברמה המערכתית". בהעדר יוזמה מערכתית, מציג הכנס את הפעילות של כמה אנשי חינוך שמתעקשים ללמד את תלמידיהם דרך הידיים. מורים אלה יעבירו בכנס (שהכניסה אליו חופשית) סדנאות מעשיות, וכך ניתן למצוא סדנא שנקראת "מהסמארטפון דרך הידיים" (יואב סגל ואורנה בוטח), "להוציא את האור שבעור" (נדב עמיקם) ו"ממשטח לשרפרף" (דני פרדקין). מידע נוסף על הכנס ניתן למצוא כאן, ועל הסדנאות כאן. בנוסף על הסדנאות תתקיים בכנס תערוכת מלאכות יד של סטודנטים לחינוך ולדורף ממכללת דוד ילין (בחינוך ולדורף מלאכות היד תופסות מקום מרכזי ביותר).

כדי להמחיש את החשיבות של מלאכות היד מספר בלוך סיפור על מעבורת החלל דיסקאברי, שבאחת מטיסותיה גילו האסטרונאוטם בעיה באחד האריחים המצפים את המעבורת (בעיה דומה גרמה להתפוצצות המעבורת קולומביה). הפתרון היה לנסר את האריח, בעזרת מסורית פשוטה. "גם חללית של מיליארדים צריכה לפעמים מסור של דולר ומיומנות ניסור כדי לנחות בשלום", הוא אומר. לדבריו, ככל שהוא נחשף יותר לנושא לימוד המלאכות בבתי ספר, הוא רואה כמה דור המחשבים צמא לעבודה עם הידיים כמו למים במדבר".

ואפרופו מים במדבר, איל מנצל את שיחתנו להזכיר כי בשבוע הבא יגיע לישראל ברנד מולר, מומחה עולמי לתחום המים. מולר הוא מי שבתוך 5 שנים הפך את קהילת תמרה בפורטוגל מאזור יבש הסובל ממחסור במים למקום שופע וירוק. מולר ירצה בהרדוף, תל אביב וירושלים.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך