אנתרופוסופיה בקוריאה: הצצה מעיניה של תראפיסטית במוסיקה

אנתרופוסופיה בקוריאה: הצצה מעיניה של תראפיסטית במוסיקה

דרום קוריאה וישראל חולקות הרבה מן המשותף, ומסתבר שגם את האהדה לחינוך וולדורף והאנתרופוסופיה. יעל ברק, תראפיסטית במוסיקה מקיבוץ הרדוף, הוזמנה להרצות במדינה וחזרה כדי לחלק איתנו את חוויותיה ורשמיה

באיגרת של השבוע שעבר כתבתי על בן מורג, שהגשים את הפנטזיה להגיע למקום יפיפה בארץ אקזוטית ולעבוד שם תקופה משמעותית. היום מתארחת באיגרת יעל ברק, תראפיסטית במוסיקה מקיבוץ הרדוף, אשר הגשימה פנטזיה עוד יותר שווה: להיות מוזמנת לארץ אקזוטית כדי ללמד אותם אנתרופוסופיה.

האנתרופוסופיה פעילה בדרום קוריאה החל מסוף שנות התשעים, והגיעה, כמו ברוב המקרים בעולם, דרך האימפולס של חינוך וולדורף. לפי אתר "ידידי חינוך וולדורף", כיום פועלים במדינה מעל ל-100 גני ילדים ו-11 בתי ספר, רובם ממוקמים באזור סיאול הבירה (נתון זה אינו כולל את בתי הספר שאינם מוכרים על ידי הארגון, כך שהמספר בפועל עשוי להיות גבוה אף יותר). חינוך, בתרבות הקוראנית, הוא ערך מרכזי והיווה אבן יסוד בצמיחה הכלכלית האדירה שחוותה המדינה בעשורים האחרונים. התלמיד הדרום-קוראני הממוצע עומד תחת לחץ גדול מצד בית הספר ומשפחתו להגיע להישגים גבוהים, וביצועיו נמדדים במבחנים מלחיצים. חינוך וולדורף בדרום קוריאה מתפתח על רקע וכתגובת נגד למציאות זו, והוא צומח במהירות מסחררת.

בית ספר ולדורף בסיאול. צילום באדיבות ידידי חינוך ולדורף

בית ספר ולדורף בסיאול. צילום באדיבות ידידי חינוך ולדורף

אחרי חינוך וולדורף מגיעות לרוב התראפיות, וזה מה שהביא לדרום קוריאה את יעל ברק.

"בסוף יולי הוזמנתי לדבר בפני הורים, מורים ותרפיסטים על הגישה האנתרופוסופית בתרפיה במוסיקה", היא מספרת. "מי שהזמינה אותי, כרגע עושה דוקטוראט על הצורך בטיפול במוסיקה בגישה האנתרופוסופית בדרום קוריאה. היא משוכנעת שאנשי עמה זקוקים לתחום הזה על מנת להצליח להתקדם בנקודת הזמן המיוחדת הזו."

מדוע התראפיה במוסיקה כל כך חשובה בדרום קוריאה?

"אפשר לחוות את אנשי דרום קוריאה בעידן של שינוי ובלבול. התרבות המסורתית, שכללה גישה חינוכית, רפואית ומחשבתית, נעלמת. מחליפה אותה מודרניזציה שמצטיינת בווירטואליות והתמכרות למסכים. דרום קוריאה חווה הצלחה כלכלית אדירה – פועלות שם חברות ענקיות כגון SAMSUNG, LG, יונדאי ואחרות. את המחיר משלמים הילדים, שמתמכרים לטכנולוגיה וניזוקים ממנה."

סדנת לימוד על תראפיה במוסיקה בהנחיית יעל ברק בבית ספר אנתרופוסופי בסיאול

סדנת לימוד על תראפיה במוסיקה בהנחיית יעל ברק בבית ספר אנתרופוסופי בסיאול

 ופה באה לעזר התראפיה במוסיקה?

"מתוך נסיון עבודתי, ישנו קשר משמעותי בין החינוך והסביבה של הילד בגיל הרך לבין תחלואה, ובעיקר בסרטן בגיל המבוגר. העבודה העדינה עם המוסיקה ואימון החושים באופן בריא, מאפשרת ביסוס של ריתמוסים ותמיכה בכוחות החיים של הילד המתפתח."

מה בדיוק עשית שם?

"הרצתי בארבעה כנסים בנושא טיפול במוסיקה, פגשתי למעלה ממאה ועשרים אנשי חינוך והורים. הם האזינו בפתיחות רבה, השתתפו בהתנסויות והתעניינו מאד. נתתי להם את תמונת האדם האנתרופוסופית וחשפתי אותם לאפשרויות הטיפול במוסיקה בהפרעות ויסות חושי, אי שקט והיפר אקטיביות בילדים. זאת הייתה התחלה, ונפתח פתח חדש ללימוד נוסף."

יעל ברק (מימין) בהרצאה על טיפול במוסיקה בפני אנשי חינוך בבית ספר וולדורף בסיאול

יעל ברק (מימין) בהרצאה על טיפול במוסיקה בפני אנשי חינוך בבית ספר וולדורף בסיאול

 איך התגברת על קשיי השפה?

"למרות הקושי בשפה – הם חששו לשוחח ישירות באנגלית ורובם נזקקו לתרגום – היה חיבור שמעבר לשפה דרך המוסיקה, שהיא שפה כלל-אנושית."

 מה לגבי העתיד?

"במאי תגיע לכאן קבוצת מחנכות, בעיקר לגיל הרך, שמתעניינת להרחיב את הידע ואפשרויות היישום של חינוך וולדורף במדינתם.

לתחושתי הן זקוקות לתמיכה רבה והשראה. רבים מהן חווית קשר לישראל – לא רק הנוצריות, מתוך הקשר למקומות הקדושים בהם נולד וגדל ישוע, אלא גם בגורל המדינה הקטנה, המבודדת והנרדפת.

מעבר לעניין שלהן בחינוך והיפתחות לחיפוש רוחני מתחדש, אני בטוחה שכיוונים טיפוליים ואומנותיים מעניינים אותן מאד. אנחנו מתכוונים לארח אותן בטל חמה במאי הקרוב, והן גם תגענה לירושלים. אם ישנן משפחות הרוצות לארח אותן – אשמח להיות בקשר."

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

תגובה אחת

  1. בורכנו בחווית ההעצמה העדינה והמאזנת הזו. יעל הנהדרת ליוותה את בתי במפגשי תרפיה מוזיקליים. מורה רבת ידע, וחשוב מכך – ישות מרפאת.

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך