האם בוגרי חינוך ולדורף בריאים יותר מבוגרי מערכות חינוך אחרות? [איגרת 101]
צילום: טל גליק

האם בוגרי חינוך ולדורף בריאים יותר מבוגרי מערכות חינוך אחרות? [איגרת 101]

האם בוגרי חינוך ולדורף בריאים יותר?

מחקר גרמני ראשון מסוגו מצביע על האפשרות שבוגרי חינוך ולדורף נהנים מבריאות טובה יותר ביחס לאוכלוסיה. המאמר המלא מתפרסם בגיליון 29 של אדם עולם

אחת מהטענות המהפכניות ביותר של ד"ר רודולף שטיינר, מייסד חינוך ולדורף, היא שיש קשר הדוק בין חינוך לבריאות. לדבריו, לאופן גידול הילד בעשור הראשון והשני לחייו יש השפעות ארוכות טווח על בריאותו החל משנות הארבעים לחייו. בחינוך האנתרופוסופי ראה שטיינר לא רק כאמצעי לפיתוח כישורי התלמידים והכנתם למשימות החיים, אלא כמערכת חינוכית השואפת להוציא אנשים בריאים ומאוזנים בגופם ובנפשם. שטיינר זיהה קשר בין עידוד תהליכי חשיבה מדעית מופשטת לפני גיל 12 לבין בעיות בריאותיות, במיוחד מחלות ניווניות. מסיבה זו חינוך ולדורף לפני גיל 12 מעודד פעילות גופנית ואמנותית המטפחת דמיון ויצירתיות, לפני שהוא פונה לחינוך שכלתני יותר בחטיבת הביניים והתיכון.  אולם עד כה טענותיו של שטיינר לא הוכחו מלבד בתחושתיהן הפנימיות של המעורבים בחינוך האנתרופוסופי. מחקר שנערך לאחרונה בגרמניה ניסה לראשונה להוכיח את דבריו של שטיינר. צוות חוקרים ממכון מחקר בברלין אסף נתונים מ-1136 בוגרי חינוך ולדורף, מארבע בתי ספר שונים בגרמניה, בגילים 20 עד 80. הבוגרים נדרשו לענות על קשת רחבה של שאלות הנוגעות לבריאותם, השכלתם, מעמדם החברתי והחינוך שקיבלו בבית. שאלון דומה מולא על ידי קבוצת ביקורת של בוגרי בתי ספר אחרים מאותם ערים, מאותו אזור ומחתך סוציו-אקונומי דומה.  מתוצאות המחקר עולה, כי בוגרי בית ספר ולדורף סובלים פחות ממספר מחלות לעומת בוגרים של בתי ספר אחרים. מחלת הסוכרת, שנחשבת היום מגיפה בריאותית בעולם המערבי, שכיחה ב-60% פחות אצל בוגרי חינוך ולדורף. להלן פירוט המחלות שבהן נמצא הבדל.

אינפוגרפיקה: יעל רון. מתוך גיליון אדם עולם.

ד"ר גלעד גולדשמידט, שסקר את המאמר עבור מגזין אדם עולם, מוסיף כי יש להתייחס אל תוצאות המחקר בזהירות מכיוון שהוא סובל מבעיות מתודולוגיות רבות. לדבריו, המחקר מתייחס למדגם קטן מידי, וכי יש יותר מידי גורמים או משתנים המתערבים בתוצאות ולכן קשה לדעת אם ההבדלים הם תוצאה של חינוך ולדורף, או גורמים כמו תזונה, השכלת הורים, הרגלי חיים ועוד.

החוקרים, שהיו מודעים לבעיות המתודולוגיות, ניסו בשלב השני של המחקר לבודד את המשתנים השונים ולהשאיר רק את סוגיית בית הספר כגורם מבדיל בין הקבוצות השונות. בשלב הזה, בחלק מהמחלות לא נתגלו הבדלים מובהקים סטטיסטית, ובחלק מהמחלות כן. אלה הן דלקת פרקים, בעיות עיכול וקיבה, בעיות שינה, בעיות שיווי משקל, כאבי פרקים וכאבי גב. במסקנות המחקר מציינים החוקרים שקיימת אפשרות שבוגרי חינוך ולדורף בריאים יותר, אך אין להסיק זאת חד-משמעית ממחקר יחיד וכי יש להמשיך לחקור בנושא. לסיכום הסקירה כותב גלעד כי מנקודת מבט אנתרופוסופית, המחלות שבהן התגלו הבדלים מובהקים לטובת חינוך ולדורף שייכות לאיברי התנועה ומערכת חילוף החומרים - תחומים שעל פיתוחם ניתן דגש בחינוך ולדורף עד גיל 12.

למידע נוסף על המחקר

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך