גשר מעל מים סוערים: 3 עקרונות ליצירת גשרים מעל מחלוקות מהותיות

ביום שלישי שעבר אירחנו את פרופ' הארי סלמן ההולנדי לשיחה ראשונה בסדרת ההרצאות הבינלאומית שלנו - "אדם מהעולם". בין התיאוריה, הפילוסופיה והרוח היה גם המון "כאן ועכשיו" כולל כמה הצעות פרקטיות להתנהלות במרחב החברתי

השיחה עם פרופ' סלמן בשבוע שעבר עסקה במציאות העולמית החדשה שהביאה הקורונה, על שלל אתגריה, איומיה וגם ההזדמנויות הגדולות שהיא מביאה איתה. בימים אלה, שבהם הפיצול שנוצר בין בני אדם על רקע שאלת החיסונים והבידודים הולך ומתעצם, ביקשנו לשמוע מהארי תשובות קונקרטיות וישימות לשאלה כיצד ניתן לבנות גשרים מעל חילוקי דעות בין אנשים. את תשובתו מעוררת ההשראה, אשר מחולקת לשלושה חלקים, תוכלו לקרוא כאן בקצרה.

  1. להפוך את האמת האישית לדעה. אנחנו נוטים לתפוס את העמדות והדעות שלנו כאמיתות מוחלטות. במקביל, גם מי שחושב הפוך מאתנו בטוח שהוא צודק במאת האחוזים. אם נפנים שמה שאנחנו חושבים כאמת הוא בסך הכול העמדה או הדעה שלנו, ואם נדע להציג את העמדות שלנו כדעות בלבד, אז אנחנו ניצור מרחב לדיון. במרחב הזה תהיה נכונות לדון באמת שלנו, וכבוד כלפי האמת של האחרים.
    גם אם אנחנו משוכנעים לגמרי בעמדותינו, הרי שבמציאות כולנו רואים רק חלק מהתמונה השלמה ומהאמת המוחלטת. את ואתה יכולים לצדוק ברמה מסוימת ולטעות לחלוטין ברמה אחרת. יש לפתח מודעות לכך שיצירת שיפוט היא תהליך מורכב מאוד, ושטיעונים רציונליים אינם מספיקים. כדי ליצור שיפוט אמיתי, אנו זקוקים לאינטואיציה, לדמיון, לאמפתיה, ובסופו של דבר, אנו זקוקים לחוכמה. טיעונים רציונליים יכולים לפתור בעיות מדעיות, אבל הם אינם יכולים לפתור חילוקי דעות בין אנשים. לשם כך, אנו זקוקים לחוכמה.
  2. לגלות אמפתיה. נסו להבין למה האדם האחר מחזיק בדעה מסוימת. שאלו את עצמכם, על בסיס אילו עובדות או מניעים פסיכולוגיים האדם שמולי גיבש את עמדותיו? עניין אמיתי באופן שבו נוצרו דעותיהם של אנשים אחרים מביא אותם להביע עניין במניעים שמאחורי דעותיך שלך. זהו כלי טוב מאוד ליצירת דיון ברמה עמוקה יותר בין אנשים.
  3. לעשות עבודה רוחנית. בקבוצה אחת שבה שוחחתי על בניית גשרים, אישה אחת, שהייתה בייאוש גדול כיוון שלא יכלה לראות את ילדיה, אמרה שפתאום היא קלטה שיש ישויות רוחיות שיכולות לעזור להם. אם יש לה מלאך שומר משלה, גם לילדים שלה יש מלאכים שומרים משלהם, מדריכים רוחניים משלהם. היא החלה לפנות אליהם בבקשה לעזרה בקונפליקט שנוצר. לדברי האישה, בתוך שבוע האווירה השתנתה לגמרי. לא היה צורך לריב יותר, כי משהו השתנה; הם הפסיקו להרגיש שהם צריכים לשכנע אחד את השני.
    הספרה הרוחנית נוכחת והיא שמחה לעזור, אם פונים אליה. אפשר להתפלל למלאך השומר שלנו או של האחר. כשהולכים לישון, לפני שנרדמים, אפשר להעלות בתוכנו תמונה פנימית של הקשיים של האנשים שסביב. אפשר לנסות לדמיין, להבין - למה הם קשים כל כך. ואולי אני הוא זה שקשה כל כך?!

מנויים? לצפיה בהקלטת המפגש ולקריאת התמלול בעברית  הקליקו כאן

 

לרכישת ההקלטה ותמלול המפגש בעברית

 

מנויי אדם עולם נהנים מגישה חופשית להרצאה ועוד

 

פרטים נוספים על תכנית המנויים

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך