דילמת הסופגניות: על קורותיו של סופרמרקט חברתי חדש בקריית טבעון [איגרת 126]

חברותא, סופרמרקט חברתי בקריית טבעון, מנסה ליצור כלכלה מבוססת אחווה

המחאה החברתית של קיץ 2011 העירה מתרדמתו מודל ארגוני נשכח – הקואופרטיב. אותה צורת התארגנות, הקרויה בארץ "אגודה  שיתופית", השתתפה באופן פעיל בהקמת המדינה – החל ממושבים שיתופיים, דרך קואופרטיבים של תחבורה ועד קואופרטיביים חקלאיים שעד היום שולטים בנתח נכבד מהתוצר החקלאי בישראל. בשנות השמונים והתשעים, עם הפיכת המשק הישראלי לקפיטליסטי, נעלמו הקואופרטיבים, אך מאז שנות האלפיים, עוד לפני המחאה החברתית ובמיוחד לאחריה, ישנה התעוררות והקמה של התארגנויות משותפות של אנשים הרוצים להשיג ביחד מטרות חברתיות בעלות מרכיב כלכלי. חלקם של הקואופרטיבים הם צרכניים – התארגנות של קונים במטרה להשיג לעצמם מחירים זולים יותר, כמו בקואופרטיבים אורגניים, וחלקם הם מצד אנשי מקצוע, העוזרים זה לזה לשווק את תוצרתם או עסקים הנמצאים בבעלות העובדים. יש גם התארגנויות קואופרטיביות כמו קבוצות אוהדים (הפועל קטמון והפועל תל אביב בכדורסל, למשל), ויש אפילו יוזמה להקמת בנק קואופרטיבי.

לאחרונה נוסד בקריית טבעון עסק חברתי חדש. הוא לא קואופרטיב בהגדרתו, אם כי הוא נועד מראש לשרת קהילה מקומית, ורואה את עצמו שייך לה – וזה למרות שההשקעה הראשונית ביוזמה הגיע מכיוון של אדם פרטי. מדובר בסופרמרקט "חברותא", הממוקם בקצה רחוב אלכסנדר זייד בקריית עמל. לפי חזון היוזמה, "חברותא הנה פעילות קואופרטיבית בבעלות הקהילה שמטרתה הספקת מוצרי מזון ומצרכים לבית באיכות ומחירים הוגנים תוך כדי שיתוף הפעילים בפירות היוזמה, פיתוח יוזמות נוספות והעברת הרווחים הצנועים לפעילות התומכת ביוזמות כלכליות חינוכיות וחברתיות". לדברי טל גלעד, אחד ממובילי היוזמה, הרצון שעומד בבסיסה הוא לחיות בסביבה שבה הכלכלה מבוססת אחווה. "הגינות, שקיפות, אחריות חברתית – כל אלה הם ערכים שכל אחד רוצה לראות בעולם שלו, וכלקוחות היינו רוצים לראות אותם בעסקים שמהם אנו קונים. בחברותא באמת חשוב לנו קודם כל לעזור ללקוח, ולמכור לו רק את מה שהוא צריך. אם אני כבעל עסק נוהג ככה – יש סיכוי שאני אתחיל לראות את זה בעוד מקומות, כי העולם מגיב למה שאני עושה".

ניהול יוזמה כלכלית מתוך נקודת מוצא כזאת מעמיד את הפעילים בפני דילמות רבות. שלמה מנדלוביץ', גם הוא ממיסדי היוזמה, מספר: עכשיו חנוכה, והתחלנו למכור סופגניות. ראינו שיש ביקוש, אז הבאנו עוד, ואפילו שמנו ליד הקופה. לבסוף הקופאית ממש הציעה את הסופגניות ללקוחות. ואז תפסנו את עצמנו ושאלנו: האם זה נכון לעודד את הלקוחות לצרוך סופגניות? האם אנחנו מעודדים צריכה של סופגניות? ואותו אופן עם המבצעים של 'שניים בעשר' או 'קנה 2 קבל את ה-3 חינם'. מבחינה שיווקית זה הולך – זה מעודד מכירות. אבל מבחינה מוסרית, האם אנחנו מעודדים קניה מיותרת? אם אני יכול למכור שניים בעשר, האם אני לא יכול למכור אחד בחמש?". לצד הדילמות הללו, מתמודדים היזמים עם מציאות שבה הקהל, המתמודד עם יוקר המחיה, מחפש את הזול ביותר, ומתעניין במחיר עוד לפני שהוא מתעניין בערכים החברתיים של היוזמה. האתגר של היזמים אם כן הוא כפול: להיות רלוונטים ותחרותיים מול רשתות השיווק שמקבלות הנחות גדולות יותר מהיצרנים, אך להרוויח מספיק כדי להחזיק את עצמם כלכלית ואף להרחיב את הפעילות.

לצד הפעילות המסחרית, שואפת היוזמה להפוך למרכז קהילתי שממנו יצאו יוזמות חברתיות התנדבותיות שונות למען הקהילה, למשל "המברגיה" – מיזם משותף עם תלמידי בתי הספר התיכונים בעיר למתן שרותי אחזקה לבתי נזקקים ביישוב, או  "התבשיליה" – מטבח המכין ארוחות בריאות טעימות וזולות לחלוקה ולמכירה בתשלום קטן. במקום כבר פועלת ספריית השאלה של ספרי תזונה, ובקרוב יפתח בית קפה קטן. על פעילות היוזמה ניתן להתעדכן בדף הפייסבוק שלה.

כדי להצדיק את הפעילות ולקיים אותה צריכה היוזמה, כמו כל עסק, לעמוד ביעדים כלכליים, ובחברותא מבקשים להגיע להקפי פעילות גבוהים יותר מהמצב כרגע. ב"איגרת" אנו נרתמים לא פעם לעזרת פרויקטים של מימון המון, וכעת אנו מוצאים לנכון לקרוא לקוראינו בקריית טבעון וסביבתה לצאת ולתמוך ביוזמה באמצעות קנייה בה. בנוסף, מזמינה היוזמה פעילים ופותחת את "מעגל היוזמה", שמטרתו לתמוך ביוזמה, לחבר בינה לבין הקהילות שאותן היא משרתת, וללמוד על חברה וקהילה. המפגש הקרוב יתקיים ביום ב' הזה, 1.12, בשעה 20:30 בחברותא, רחוב אלכסנדר זייד 36.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך