הפולמוס על יחסו של רודולף שטיינר ליהודים [איגרת 42]

הצצה למאחורי הקלעים של המאמר המרכזי בגיליון הקרוב של אדם עולם

"אז למה לפרסם אותו?" נשאלתי מספר פעמים בשבועות האחרונים בהתייחס לכוונתי לפרסם את מאמרו של ד"ר ישראל קורן, "הפולמוס על יחסו של רודולף שטיינר ליהודים". כל פעם שעניתי על השאלה הזאת גיליתי עוד סיבה טובה להביא אותו אל קוראי מגזין אדם עולם.

מערכת היחסים בין היהדות והאנתרופוסופיה חיה בלבו של כל מי שרואה את השניים כמרכזיים בחייו. מערכת היחסים הזו חיה גם בשאלות, האשמות וטענות מצד גורמים אשר מתבוננים מבחוץ ומבקשים להגיע להכרעה ברורה בשאלות כגון 'האם רודולף שטיינר היה אנטישמי?' 'האם האנתרופוסופיה מכילה בתוכה מרכיבים אשר מפלים על בסיס גזעי או דתי?'

לסוגיה הזו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במרחב הציבורי, יש היסטוריה מעניינת. אחד הביטויים המוכרים להתבוננות מבחוץ אשר מבקשת להכריע בשאלת היהדות והאנתרופוסופיה הוא באופן שבו ארגון "יד לאחים" טיפל בנושא. כתגובה לדברים של "יד לאחים" פרסם גלעד גולדשמידט בגיליון השני של "אדם עולם", מאמר אשר מבקש להתמודד עם ההאשמות ששטח הארגון.

באירופה, שאלת יחס האנתרופוסופיה ליהדות כבר יצא מזמן משדה השיח התקשורתי ועבר לשדה הרגולטורי, ממשלתי. דוגמא למצב הזה ניתן לראות בוועדת חקירה שקמה ב-1998 בעקבות דרישה ציבורית, בכדי לבחון (ולשלול) את האפשרות כי התורה האנתרופוסופית מכילה מרכיבים גזעניים ואנטישמיים.

ישראל קורן מטפל בשאלת יחסו של שטיינר ליהדות באופן ראוי. הוא ניגש אליה בצורה מכובדת ומבקש להציג את העדויות מפי של שטיינר עצמו באופן רהוט ברור ובעיקר כזה שלא מתלהם וקופץ למסקנות, ובאופן שמזמין דיון. גישתו של קורן ראויה לא רק את התייחסות ותגובה, אלא קודם התבוננות עמוקה.

לצידו של קורן נענה לכתוב גיא פז, מחנך ולדורף וממקימי "תיכון אדם" בירושלים. המעניין הוא שפז לא מנסה לעמוד אל מול קורן ולענות לטענותיו; הוא משוחח איתו ומציג גישה מעניינת בהתמודדות עם עצם השאלה שבבסיסה הניסיון להכריע אם יכולים השניים לדור יחדיו, יהדות ואנתרופוסופיה.

גיליון האביב של "אדם עולם", אשר יגיע למנויים בתחילת מאי, יביא לפתחם (בין היתר) את שאלת יחסו של שטיינר והאנתרופוסופיה ליהדות. הוא יזמין אתכם להיענות, באומץ ובאהבה "לאתגר של רודולף שטיינר".

נמרוד סמילנסקי פרידמן

מעוניינים לקרוא את המגזין החדש של אדם עולם?

הזמינו מנוי או גיליון התרשמות

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך