הפנים המורכבות של תודעת תשעה באב

הפנים המורכבות של תודעת תשעה באב

תשעה באב הוא תאריך המתקשר לרבים מהאסונות שפקדו את עם ישראל, לפי המסורת זהו גם התאריך שבו יוולד המשיח. מהם הפנים המורכבות של המועד הזה, ומה הרלוונטיות שלו למתרחש כאן ועכשיו?

"אנו מחפשים את הניצוץ האלוהי בטוב, במתיקות ובאור. ברציונאלי, בנבון ובאחראי" אומר לנו הפילוסוף הגרמני, רודולף אוטו. אכן, המסורת היהודית תופסת את אלוהים כנמצא בכל המקומות האלה. ועם זאת, יש מעמד שונה לחלוטין שבו אנו מוצאים את אלוהים, יתכן שבעוצמה גדולה הרבה יותר – במעמד של סבל, משבר וחורבן. אחד מהמעמדים הללו הוא תשעה באב, שחול ביום ראשון. בתודעה של ימינו אפשר לפרש את היום הזה כרגע של התעוררות מהצד הפרטי והכללי כאחד.

צד אחד להבנת תודעת תשעה באב היא הטענה היהודית המוזרה לכאורה שהמשיח יוולד בתשעה באב. מוזרה, שהרי מדובר ביום של חורבן. שני בתי המקדש נחרבו ביום זה, או בסמוך לו. האומה היהודית אבֵלה, אבל מתוך החורבן המשיח נולד. באופן פרדוקסאלי אלוהים נמצא ונגיש ברגעים של חורבן, בדרך שבה אין הוא נגיש לנו בימים רגילים.

אנו קוראים בספר בראשית שהאדם נברא בצלם אלוהים – אל בורא כל יכול. הטקסט אומר שאלוהים עומד על פי החשכה ואומר "יהי אור". בדיוק כפי שאלוהים בורא עולמות, אומרים חז"ל, כך אנו יכולים לברוא עולמות. הרי נולדנו בצלמו. בדיוק כשם שאלוהים התייצב מעל החושך ואמר 'יהי אור', כך אנו מסוגלים להתייצב מול התהום ולברוא את האור. כולנו ראינו את התהום לרגע חטוף או לזמן ממושך יותר,אבל דווקא ברגעים אלו יש לנו את היכולת להתייצב מול החושך ולהתגבר. אמנם, זהו קושי בלתי רגיל לקום ולברוא משהו חדש, אך זה אפשרי כי רק ממצב של חוסר אונים יצמחו בתוכנו כוחות שלא הכרנו. זאת, אם נתפוס את המונח "משיח" כמשהו שנמצא בתוכנו. זהו האני הגבוה והנצחי שלנו שאיתו ננהל שיח כאשר הוא מתגלה אלינו מתוך התשעה באב האישי שלנו.

מצד שני, אפשר לפרש בימנו את תשעה באב גם מהצד הציבורי. בלוח השנה היהודי הועמד יום אבל זה במרוצת הדורות בסימנה של הדמעה, הקינה והצום. המסורת היהודית העמיסה על יום זה – בדיוק היסטורי חלקי בלבד – רבים מאסונותיו של העם היהודי במרוצת הדורות. עומס הצרות העניק ליום זה את מעמדו וחיבר בין דמעותיו של דור אחד לדמעות הדורות שקדמו לו. ולכן, דרך היום הזה אפשר להבין במידה מסוימת את סודו של העם היהודי שנשען על זיכרון. היכולת לזכור ולהתחבר לאירועים שאירעו לפני אלפי שנים, ולתת להם ביטוי עכשווי.

"יש החושבים שניטל טעמו של תשעה באב ברגע שהוקמה מדינת ישראל", אומר לנו הרב הרפורמי גלעד קריב, "אך לטעמי הוא הפך רלוונטי יותר בימנו כי עניינו המרכזי אינו האבל על האסונות שקרו בעבר, אלא קבלת האחריות האישית והציבורית בכדי למנוע כישלון וחורבן עתידיים, באמצעות השילוב העדין בין עצמה לבין חוסן מוסרי."

באגדה יפה מספרים חז"ל על האירוע הכואב הראשון שקרה בחודש אב בימים שבהם נדדו בני ישראל במדבר. באגדה מסופר שבחודש אב חזרו המרגלים שנשלחו לתור את הארץ והוציאו את דיבתה רעה. העם ששמע את הסיפורים המפחידים מקבל את דבריהם, ואף מביע חוסר אמון במנהיגים יהושע וכלב בן יפונה שחושבים אחרת אך לא מצליחים להפגין מנהיגות ולשכנע את העם. בעקבות זאת, דור המדבר נענש שלא להכנס לארץ המובטחת. וכך בכל שנה בחודש אב היו מספר אנשים מן המחנה שומעים קולות, שהיו מכוונים רק לאוזניים שלהם. מי ששמע את הקול, הגיעה שעתו לעבור מן העולם. כך היה בכל שנה, עד שבשנה מסוימת, באמצע חודש אב, מת כל דור האבות ששמע לעצת המרגלים.                    הפגם של חודש אב התחיל בשמיעה לעצת המרגלים שטענו שאנחנו קטנים מדי עבור המשימה. המרגלים מנסים לשכנע את העם בחוסר הערך שלו, הם משרים תחושה של אין אונות. האירוע הזה יכול בימנו לשמש כמודל המפנה את הזרקור פנימה - אל איכות המנהיגות שלנו ואל הנכונות של אנשים ערכיים ואיכותיים לרתום את עצמם לעשייה הציבורית. זאת השעה בה אנו צריכים להיות מוטרדים מאיכות ההנהגה שלנו. יחד עם זאת, מטרידה ההשתלטות של שיח קיצוני מתלהם ואלים על הזירות הציבוריות והניסיון המתמשך של המנהיגות לקרוץ לשוליים ולהתיישר לפיהם – תהליכים המזכירים את המציאות המעוותת של טרום חורבן בית ראשון ושני. למרבה הצער, השאלות המהותיות של תשעה באב – עבודה זרה, שפיכות דמים, שנאת חינם וקנאות פוליטית ודתית, אקטואליות היום יותר מאי פעם. די לנו להביט בכיכר העיר החדשה – הרשת החברתית, ולשמוע את הקולות הקשים והשנאה היוקדת שעולים משם.

החורבן ההיסטורי של חודש אב כבר לא דרוש לנו להמשך הדרך, אבל הוא מזמין אותנו להקשיב לזרע הפנימי הממתין בתוכנו לשעת הכושר שבה יוכל לבקוע כשחר חדש בתוכנו ומחוץ לנו. הבכי אמנם מתקשר בתודעה לאובדן, שכול ומשבר, אך זהו גם מעשהו הראשון של התינוק עם היוולדו – קולם של חיים חדשים.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך