הקסם של סקם: רשמים מביקור ביהלום האנתרופוספי ממצרים

הקסם של סקם: רשמים מביקור ביהלום האנתרופוספי ממצרים

במשך עשרות שנים הייתה עבורנו חוות סקם האנתרופוסופית במצרים כמו העיר האסורה: כל כך קרובה, אך כל כך רחוקה ובלתי נגישה. כנס בינלאומי שהתקיים בסוף השבוע האחרון בחווה אפשר לשני ישראלים, גלעד אלון ונועם שרון, לבקר לראשונה בחווה ולהתרשם מהעבודה שנעשית שם. להלן דיווח ראשוני מהחווה. הדיווח המלא, הכולל ראיון עם חילמי אבו לייש (מייסד שותף של החווה), יתפרסם בגיליון אדם עולם הקרוב

בשנת 1975 לקח איברהים אבו-לייש, רוקח אוסטרי ממוצא מצרי, את משפחתו לטיול שורשים במצרים. המצב העגום אליו נחשף, ובמיוחד האתגרים הגדולים שזיהה כי מולדתו עומדת בפניהם, גרמו לו ולמשפחתו לעזוב את החיים הנוחים שהיו להם בגרץ. בשנת 1977 היגרה המשפחה למצרים. בזכות מכירת פטנט רפואי שהיה ברשותו הוא גייס סכום כסף התחלתי ורכש חלקת אדמה במדבר, שבעים קילומטרים צפון-מערבית לקהיר. על החלקה הזאת הוא בנה את ביתו והחל לגדל עשבי מרפא בשיטה ביודינמית. במקביל, הוא הקים בגרמניה אגודת ידידים שמימיה הראשונים של החווה דאגה לכספים וכוח אדם איכותי שיתמוך בפעולותיו. לחווה הוא קרא "סקם", מילה שבמצרית עתיקה פירושה "כוח חיים מהשמש".

חוות סקם, מצרים

פאסט-פארוורד 40 שנה קדימה: קבוצת סקם היא קונצרן כלכלי עם מחזור מכירות שנתי בגובה 445 מיליון לירות מצריות (כ-100 מיליון ₪). הפעילות החקלאית מקיפה  14 אלף דונם מעובדים, בחמש חוות שונות במצרים. היא מחזיקה במותג מזון אורגני בשם "איזיס" (ISIS), ומייצאת מזון ביודינמי לאירופה. מלבד מזון, מנהלת החווה חברת תרופות טבעיות (ATOS), חברת טקסטיל המייצרת בגדי ילדים ובובות מבד כותנה אורגני (NatureTex), וחברה לגידול תבלינים וצמחי מרפא (LOTUS). בכל המפעלים של חוות סקם מועסקים מידי יום 1,300 עובדים.

פועלים במתפרה, סקם

פועלים במתפרה של סקם

לצד הפעילות הכלכלית פועלת קרן חברתית אליה נתרמים רווחי התאגיד. הקרן מפעילה שורה של פרויקטים חברתיים לטובת פועלי החווה ותושבי הסביבה. בתחומי החווה פועלים שלושה בתי ספר: יסודי המלמד את תוכנית הלימודים המצרית בעטיפה ולדורפיסטית; בית ספר מקצועי המלמד תלמידים בגיל תיכון מקצועות כגון נגרות, מסגרות, מזכירות, טכנאות וכו'; ובית ספר לחינוך מיוחד. הקרן מפעילה גם תוכנית להקניית ידיעת קרוא וכתוב למבוגרים. לצד בתי הספר מפעילה החווה גני ילדים ותינוקיה. עוד בחווה מרכז רפואי המשרת את תושבי הסביבה, ואכסניה בה מתארחים המבקרים הרבים של החווה.

האכסניה בסקם

האכסניה בסקם

הפרויקט החדש והמשמעותי ביותר של סקם הוא אוניברסיטת הליופוליס לפיתוח מקיים (Heliopolis University for Sustainable Development) בקהיר, אשר הוקמה בשנת 2012 (לאחר האביב הערבי, ודווקא בימי השלטון של האחים המוסלמים). הלימודים באוניברסיטה מתקיימים בשפה האנגלית, וכיום לומדים בה 1,700 סטודנטים בחמש פקולטות: מנהל עסקים וכלכלה, פרמקולוגיה, הנדסה, פיזיותראפיה וחקלאות אורגנית. כל הסטודנטים באוניברסיטה נדרשים ללמוד אמנויות: תנועה, משחק, מוזיקה ואמנות פלסטית.

בית הספר לחינוך מיוחד בסקם

בית הספר לחינוך מיוחד בסקם

מטרת העל של פרויקט סקם היא פיתוח וגילוי הפוטנציאל האנושי, באשר הוא. היא טבעה מוטו של "כלכלת אהבה", שפרושו פעילות כלכלית שוקחת על ארבעת הרבדים של החיים: הכלכלי, החברתי, התרבותי והאקולוגי. מתוך כך, מדווחת החברה בדוחותיה גם על שעות הלימוד שניתנו לעובדיה, או על מאזן פליטת הפחמן שלה. בסוף השבוע האחרון נערך באוניברסיטת הליופוליס כנס בינלאומי אותו ארגן פורום היזמות החברתית (SIF) של החברה האנתרופוסופית העולמית בגתאנום. עשרות פעילים אנתרופוסופים ממגוון ארצות הגיעו לארבעה ימים של הרצאות וסדנאות במגוון נושאים הקשורים להתפתחות אישית, חברתית ואמנותית, רובם בהשראת האנתרופוסופיה. לצידם השתתפו בכנס עשרות סטודנטים מצריים צעירים.

חילמי אבו לייש

חילמי אבו לייש

על הכנס שמעתי לראשונה מגלעד אלון, ולהזמנתו להצטרף אליו לא יכולתי לסרב. במשך שנים חלמתי להגיע לסקם, אך נמנעתי כיוון שהדיבור בישראל אמר שמנהלי החווה המצריים מעדיפים שישראלים לא יגיעו. ביקורי בחווה הוכיח לי שזה אינו נכון. קבלת הפנים שקיבלנו הייתה חמה, וחילמי אבו לייש, בנו של איברהים ושותפו לייסוד החווה, הבהיר לי שהם מקבלים בברכה כל אורח מכל ארץ. הודעתי לו שבעתיד הקרוב אארגן קבוצה ישראלית שתבקר בחווה כבסיס למסע בעקבות מצריים העתיקה (מידע מגובש יותר אפרסם כשיהיה. מי שמעוניין בפרטים מוזמן לפנות אלי בפרטי). בגיליון הקרוב של אדם עולם, בנושא "זמן", אכתוב בהרחבה על ביקורי בחווה, כולל ראיון מקיף שקיימתי עם חילמי אבו לייש.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

תגובה אחת

  1. דורין רבין

    נעם, מאד מרגש ומעורר השראה

העגלה שלך