התנועה לשינוי מוניטרי: הפילוסופיה של החירות הכלכלית [איגרת 28]

כשאין בנמצא שערוריות פוליטיות או משפטיות, הבחירות בישראל נסובות במידה רבה סביב שאלות כלכליות וחברתיות. אולי אלה הדי המחאה החברתית של קיץ 2011, או שמא הייאוש מהקיפאון המדיני, אך עם המציאות קשה להתווכח: המצב הכלכלי מעניין היום את הישראלי הרבה יותר מהמצב המדיני.

שיקוף להלך רוח זה ניתן למצוא בין היתר בתנועה חוץ פרלמנטארית חדשה שקמה בישראל: התנועה לשינוי מוניטרי – מקדמים כלכלה מקיימת. אך בניגוד למפלגת העבודה או יאיר לפיד, שמחפשים פתרונות בתוך מסגרת החשיבה המקובלת, מציעה התנועה לשינוי מוניטרי, כיאה למייסדה אריה בן דוד, חשיבה מקורית וחדשה על כסף, הניזונה ממקורות אנתרופוסופיים.

"במחאה החברתית אנשים התעוררו לכך שמשהו בסיסי לא עובד בשיטה", אומר בן דוד, "אבל עדיין לא היה ברור מה לא בסדר. מאז, רשת האינטרנט התמלאה במידע על השיטה הכלכלית, וכבר היה קשה להסתיר אותה מהציבור. נוצרו קורסים לכלכלה אחרת, למשל במרכז השל, וכשהודיעו על הקדמת הבחירות הרגשתי שזה הזמן ליצור תנופה גדולה יותר, וכך הוקמה התנועה לשינוי מוניטרי, שמטרתה היא לעזור לעולם להחליף את הכלכלה הישנה בכלכלה חדשה".

לפי דף הפייסבוק של התנועה, מטרותיה הם "לשנות את תהליכי יצירת הכסף, קביעת כמות הכסף והכוונתו, על מנת להפוך אותו לכלי שישמש להעצמת אנשים וקהילות ליצירת שיתופי פעולה ולבניית כלכלת ערבות עם חברה משגשגת וסביבה בת קיימא." בשלב הזה, מתמקדת התנועה ביצירת דעת קהל לנושא השינוי המוניטרי, אם באמצעות כנסים, יציאה לתקשורת ההמונים, ופגישות עם אנשים מהדרג הפוליטי. כרגע מארחת התנועה את בן דייסון, מייסד קבוצת המחקר הבריטית "כסף חיובי", ועמו מקיימת התנועה מספר אירועים, האחרונים שבהם בתל אביב וקיבוץ הרדוף, והבא ביום רביעי הקרוב במכללת תל חי.

אריה בן דוד הוא אחד מהיזמים המוכרים והבולטים בקהילה האנתרופוסופית בישראל, וחתום בין היתר על הכנסת החוג ללימודי אנתרופוסופיה וחינוך ולדורף בירושלים לתוך המכללה לחינוך על שם דוד ילין. חוט השני ביוזמותיו של בן דוד הוא הניסיון להביא את ידע האדם האנתרופוסופי למימוש בתוך פעילות שנועדה לשרת את הציבור הרחב, והיוזמה החדשה אינה שונה במובן זה.

"מנקודת ראות אנתרופוסופית", אומר בן דוד, "ניתן לקחת את אמירתו של שטיינר על כך שכסף, או הון, הוא המרכיב הרוחני של חיי הכלכלה. אם הכלכלה שלנו היא כלכלת חוב, זה מעיד גם על החוב הרוחני והמוסרי שאנו נמצאים בו.

"כסף הוא אנרגיה שעוברת בין אנשים, ולמעשה הוא הדרך שלנו להגיד 'תודה' על שירות שאנו מקבלים. שירות קטן – תודה קטנה; שירות גדול – תודה גדולה. במצב היום, יצרנו עולם שבו ממרבית האנשים נמנעה היכולת להגיד תודה, או לקבל תודה, כיוון שרובנו נמצאים בחוב. ככה אנשים מנועים מלממש את הפוטנציאל האנושי שלהם, והם אינם תורמים את תרומתם לעולם. למעשה, הם אינם אנשים חופשיים."

ומה אפשר לעשות בעניין הזה?

"לפתח כלכלה אלטרנטיבית, שתוריד את התלות שלנו בכסף ואת המונופול שלו על תחלופת האנרגיה בין אנשים. מיזם הכוורת, שבימים אלה הולך ונשלם, מאפשר לכל קבוצה של אנשים ליצור כלי של שיתופי פעולה, חילופי משאבים ויכולות לא כספיים. מערכת כזאת תפחית את התלות שלנו בכסף."

למידע נוסף:

>>> דף הפייסבוק של שינוי מוניטארי בישראל

>>> אתר "הכלכלה האמיתית"

>>> כסף חיובי – positive money

>>> אתר הכוורת

ילדה בת 12 חושפת את מערומיה של השיטה הכלכלית [6:44 דקות]

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך