חזקים יותר ביחד: התארגנות חדשה של קהילת המטפלים באמנות האנתרופוסופיים

חזקים יותר ביחד: התארגנות חדשה של קהילת המטפלים באמנות האנתרופוסופיים

אחרי הפורום הארצי לחינוך ולדורף ופורום הגננות, מגמת ההתאגדות מגיעה גם תחום התראפיה באמנות. בסוף דצמבר ייערך מפגש ראשון מסוגו של קהילת המטפלים באמנות הפועלים מתוך האנתרופוסופיה, במטרה לחזק אחד את השני. שוחחנו עם מובילי היזמה, דוד בנימין וארנה שם טוב

בסוף נובמבר ביקר בישראל ד"ר מתיאס גירקה, ראש המחלקה הרפואית בגתאנום וחבר הנהלת החברה האנתרופוסופית הבינלאומית. בין הרצאה לסמינר, זכיתי לבלות אתו חצי יום בו טיילנו ברחובות העיר עכו, ושוחחנו על נושאים הקשורים להתפתחות האנתרופוסופיה בעולם. כמו תמיד עם אורחים המגיעים מהמרכז באירופה, השיחה הגיעה לשאלת החברה האנתרופוסופית בישראל. שיתפתי את גירקה בהתרשמותי מביקורי בגרמניה והולנד, שם נתפסת החברה האנתרופוסופית כגורם שמרני שמעכב את התקדמות האנתרופוסופיה, ותהיתי עמו בקול מדוע עלינו לחקות מודל ארגוני מקרטע בישראל המשגשגת מבחינה אנתרופוסופית. תשובתו הייתה שחברה לא צריך לבנות כדי ליצור מבנים חברתיים כובלים, אלא כדי להנות מכוחה של הקהילה. ושהדבר החשוב הוא להקים צוותי עבודה קונקרטיים, סביב נושא ספציפי, שבו האנתרופוסופים יעמיקו וישאפו לתת לעולם את פרי עבודתם.

והנה, כאילו הוא שמע את דבריו של גירקה, עדכן אותי לאחרונה דוד בנימין, מטפל באמנות ומנהל בית הספר לטיפול באמנות "שער לנפש", על התארגנות חדשה המבקשת לתת קורת גג ארגונית לכל המטפלים באמנות הפועלים מתוך האנתרופוסופיה. מפגש הייסוד של ההתארגנות ייערך ב- 29.12, בבית דרור שבקיבוץ עינת. ניצלתי את ההזדמנות לשוחח עמו ועם אורנה שם טוב, יזמית ותיקה בתחום האנתרופוסופיה בישראל (הייתה ממייסדי בית חינוך אביב, ומנהלתו), אשר שותפה ליוזמתו של דוד.

לשאלה מדוע הוחלט לארגן את המפגש, הם עונים כי "הצורך בהתפתחותה של קהילת התרפיסטים באמנות הולך ומתעצם כתוצאה ממספר מגמות המתרחבות עם השנים. האחת – גידול במספר בתי הספר והגנים השייכים לחינוך ולדורף המהווים שדה טבעי להשתלבות התרפיות האנתרופוסופיות; השנייה – גידול במספר התרפיסטים שעברו הכשרה בתרפיה באמנות בגישה האנתרופוסופית; והשלישית – ייצוג הולך וגדל של תרפיות אנתרופוסופיות בארץ. מגמות אלו מתרחשות בעולם שבו הצורך בטיפול ותמיכה ריגשית הולך ומתרחב והמודעות לאיכותה של התרפיה באמנות הולכת ומעמיקה בקרב הורים, אנשי חינוך ואנשי טיפול."

האם המטרה היא להקים איגוד מקצועי?

"אנו מעדיפים לדבר על קהילה. המפגש של התרפיסטים לאמנות עם התהליכים בחינוך ולדורף ובחברה כולה מעלה את הצורך בצמיחתה של קהילה שתעסוק בגיבוש הזהות המקצועית, תהווה מסגרת להתפתחות ותמיכה מקצועיים, תפתח אתיקה מקצועית, תזמן מפגש עם תרפיסטים קונבנציונליים, תקדם תהליכי הכרה, תחזק את מעמדה של התרפיה באמנות במוסדות חינוך ולדורף ותגביר את הנגישות והתרומה של התרפיה באמנות בגישה האנתרופוסופית לחברה כולה."

מדוע האימפולס להתארגנות מגיע עכשיו?

"אנו חיים בתקופה שבה עולה קריאה לצאת לעולם, להעז להוריד חומות מגן ולהתנהל יחד עם כלל החברה, להיות קשובים לצרכים השונים ולזהות את היכולות שלנו לתרום. עבורנו, זו קריאה שמקורה הבסיסי הוא חברתי-מוסרי. כדי להיענות לקריאה זו יש צורך בחוזק פנימי, בזהות ברורה שרק בהתקיימותן מתפתחת גם גמישות ויצירה חופשית. הראשונים לעשות זאת היו בתי הספר בחבירה שלהם לחינוך הממלכתי. זהו תהליך חדש שמביא אתו אתגרים רבים, חלקם התקבצו לשולחן המשותף של בתי הספר והתרפיסטים הפועלים בגישה האנתרופוסופית. אנחנו רואה במהלך של בתי הספר סוג של קטליזטור הקורא לתרפיסטים/ות לקחת חלק פעיל בעיצוב דרך חדשה."

ולשם כך צריך את הכוח של הביחד.

"תהליך של התפתחות מהסוג הזה יכול להתקיים רק בתוך קהילה. קהילה מביאה איתה מפגש, שותפות, שאיפות, אמירה בהירה בעולם, יצירה, התחדשות ולפני הכל שייכות. הקהילה שבאופן מסורתי תרפיסטים/ות ראו עצמם שייכים אליה היו קהילות בתי הספר. הדיאלוג עם הצוותים החינוכיים היה ועדיין מוקד מרכזי להנכחת התרפיסטים באומנות ועבודתם במרחב שבו הם פעלו. זהו תהליך חשוב המצוי בליבת העשייה של עבודת התרפיות בשדה החינוכי. יחד עם זאת, האתגרים איתם מתמודדים בתי הספר דווקא מדגישים את הצורך בהתפתחותה של קהילה מקצועית, שבה ההשתייכות מקורה בזהות המקצועית. קיומה של קהילה זו תאפשר לתרפיסטים/ות באומנות לחיות את הדילמות המקצועיות, לחיות את הקשר שלהם לעולם, לברר מה העולם דורש מהם. קיומה של קהילת תרפיסטי/ות יאפשר לצאת מחדר התרפיות, יחידת החיים הגרעינית של התרפיסטים/ות, להתבוננות החוצה. התבוננות זו יכולה להיעשות תוך הישענות על כוחותיה הפנימיים של קהילה."

כנס קהילת התראפיסטים באומנות ייערך בשלהי חג החנוכה, ביום א' ה-29.12 בקיבוץ עינת. "אנו מזמינים את התרפיסטים/ות והסטודנטים/ות לתרפיה באומנות בגישה האנתרופוסופית למפגש עם האור הפנימי שבתוכם", מכריזים דוד ואורנה. "עם האור אותה מביאה התרפיה באמנות לעולם ובעיקר עם הפוטנציאל להגדיל את האור יחד. אנו מקווים שהכנס בחנוכה יזרע את הזרעים הראשונים לצמיחתה של קהילה. מוזמנות ומוזמנים לקחת חלק."

לפרטים והרשמה: דוד בנימין 050-6706354

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך