חינוך וולדורף – השאלות הנפוצות ביותר – חלק ב'

המשך למאמר שמנסה לענות על השאלות הפופולאריות ביותר בקרב אנשים המתעניינים בחינוך וולדורף.

לקריאת החלק הראשון של המאמר לחצו כאן>>

11. מה מיוחד בגן ברוח וולדורף?

גן הפועל ברוח חינוך ולדורף מכוון את הילדים קודם כול לתנועה, לפעילות חושית מגוונת, למשחק חופשי מלא דמיון, לפעילויות יצירתיות בתחומים שונים, לחוויות טבע ולכל הקשור בטיפוח הגופניות הבריאה וההרמונית של הילד.

בשנות הגן מחקים הילדים באופן טבעי ובריא את מעשי המבוגרים. הפעילות שאותה רואים וחווים הילדים הופכת כך לפעילות ולחיים פנימיים. בגן שואף הצוות החינוכי ליצור סביבה בריאה ככל שניתן, כך שהילדים יחוו אותה ויהפכו אותה לשלהם. זהו הגיל התנועתי ביותר בביוגרפיה האנושית; הילדים באופן טבעי עושים, פועלים, עובדים ומשחקים. הם חווים בכל חושיהם את העולם סביב עם יחסית מעט תודעה. בגן ילדים ברוח חינוך ולדורף יש דגש על אווירה תנועתית, חושית ופעלתנית זו, על אווירה ומרחב בהם יוכלו הילדים להיות פעילים ככל האפשר.

לדוגמה, הצעצועים בגן עשויים מחומרים טבעיים והם גולמיים ככל האפשר, זאת כדי לאפשר לילדים ליצור בתוכם, באמצעות כוחות הדמיון, את הדבר שאתו הם מעוניינים לשחק כרגע. כמו כן אין בגן אמצעי מדיה, משום שאלו מונעים פעילות ועשייה פנימית וחיצונית ויוצרים עבור הילד את מה שהוא עצמו, מתוכו, כדאי שייצור.

מושג ההכנה לכיתה א שונה אף הוא מהמקובל. ההכנה הטובה ביותר לבית הספר מבחינה התפתחותית היא לעבוד באינטנסיביות על הכשרים שאותם יכול הילד בגיל הגן לחזק: פעילות גופנית, משחק חופשי מלא דמיון, יצירה אמנותית חופשית, חוויות חושיות עזות ורב תחומיות וכדומה. פעילות מחשבתית מודרכת ומכוונת לעבר ידע מופשט ובוגר עלולה רק להפריע ולעכב את התפתחות הילד, ובכך לפגוע במה שעליו לעשות בשנות בית הספר ולאחריו.

12. מדוע יש בבית ספר וולדורף חשיבות כה רבה לתחומי האמנות השונים?

האמנות מאפשרת ביטוי אישי לכל ילדה וילד, מעצם טבעה אין בה "נכון" או "לא נכון". במישוריה השונים יכול כל ילד (ואדם) למצוא לעצמו דרך של ביטוי והתנסות משמעותית. היא מפתחת את היצירתיות הטבעית שבה ניחנים הילדים, פונה אל כוחות הרגש והחוויה ומאפשרת עיבוד, מודעות והעמקה שלהם. האמנות עומדת כביכול בתווך בין תהליכים מחשבתיים ובין כוחות של פעולה ומעשה, ביכולתה ליצור תנועה נכונה בין שני קטבים אלו ובכך לטפחם באופן עקיף.

בבית הספר היסודי ברוח חינוך ולדורף, האמנות על פניה השונים, קרי: ציור, רישום, מוזיקה, שירה, פיסול, עיצוב, תנועה, מחול וכיו"ב היא אחת ממתודות ההוראה העיקריות. למעשה עוברים הילדים בכיתות הראשונות תהליך אמנותי מתמשך במהלך יום הלימודים ודרכו הם מתוודעים לתחומי הידע ולמיומנויות היסוד. בגיל זה מהווה החוויה הרגשית שער שדרכו ניתן להגיע לילד ולעבוד עמו בטבעיות ובאופן הרמוני.

בבית ספר התיכון מעמיקים ומתמקצעים בני הנוער בתהליכים אמנותיים שונים באופן אינדיווידואלי יותר. תהליכים אמנותיים כמו הצגות, מופעים, פרויקטים ותערוכות יש בהם משום כלי רב עוצמה לעבודה על כישורים קבוצתיים וחברתיים. נוסף על כך משמשת האומנות כלי ללימוד אינטגרטיבי רב-ממדי של תחומי ידע שונים. מבחינתנו, כל ילד הוא אמן ובעל כוחות יצירה, ולכן מוטלת עלינו המשימה לעזור לו לגלות את התחומים שבהם כוחות אלו יכולים לבוא לידי ביטוי.

13. האם בית ספר וולדורף מקבל רק ילדים עם כשרון אמנותי? מה עושים בו ילדים ללא נטייה אמנותית?

לדעתנו, אין ילדים ואנשים בוגרים ללא כישרון אמנותי. הכישורים האמנותיים חבויים בכל ישות אנושית מעצם טבעה. לצערנו, יש אנשים שלא פיתחו את הפן האמנותי שחבוי בהם. אחת ממטרותיו של חינוך ולדורף היא לאפשר לכל ילד להגיע למעיין היצירתי והאמנותי החבוי בו ולפתח אותו בהתאם לטבעו המיוחד.

עם זאת לכל ילד יש יכולת ורצון לבטא את כישרונותיו האמנותיים באופן זה או אחר  המתאים לו עצמו. במהלך הדרך החינוכית מהגן ועד לסוף כיתה י"ב מכוון בית ספר ולדורף את חניכיו להתנסות רב תחומית במישורים אמנותיים שונים ומגוונים כדי שיוכלו להכיר את עצמם ואת המדיום האמנותי של כל תחום ותחום. בכיתות בית הספר היסודי, ההתנסות האמנותית מודרכת ומכוונת יותר על ידי המורים, כך שהילדים מכירים את התחום ורוכשים בו בסיס נכון ומקצועי לעבודה אישית. בכיתות התיכון עוברת העבודה האמנותית ליצירה אישית בכיוונים שאותם בוחר הילד עצמו.

דווקא ילדים שבשנות הגן ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי נראים כאילו אינם מתעניינים באמנות ובתהליכים יצירתיים, הם לעתים אלו שצריכים יותר מכול התנסות אמנותית מלאת חיים. זו יכולה לתת להם איזון לכוחות החשיבה ולבסס בקרבם תשתית אנושית ויצירתית לכישרונותיהם האחרים.

14. האם בית ספר ולדורף אינו מיועד בעצם לילדים עם בעיות התפתחות ועם צרכים מיוחדים?

חינוך ולדורף מיועד לכל הילדים ללא קשר ליכולותיהם בתחומים השונים ולקצב התפתחותם. הרוח החינוכית כמו גם מתודות ההוראה והלימוד מכוונות לפן האנושי של כל ילדה וילד, ולכן כל אחת ואחד יכולים למצוא את עצמם במסגרת חינוכית זו. עם זאת הגישה האנושית, היחס האישי, הדגש על יצירה אמנותית וההימנעות מציונים ומבחנים בבית הספר היסודי מאפשרים לבתי ספר ולדורף לקבל ילדים בעלי צרכים מיוחדים לכיתות רגילות ולעבוד עמם פעמים רבות כחלק חשוב מהגוף החברתי של הכיתה. דבר זה יצר במקומות שונים את הרושם כי מדובר בבית ספר שמיועדים בעיקר לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רושם שאינו נכון.

למעשה אנו רואים בכל ילד אדם בעל צרכים מיוחדים. לעתים דווקא הילדים שמתפתחים מהר בתחומים אלו או אחרים ושנחשבים למשל למחוננים הם אלו שזקוקים יותר מכול לאווירה האמנותית, החמה והאטית יותר של בית ספר ולדורף.

בתי ספר ולדורף מיועדים אפוא לכל הילדים. הם חממה חינוכית ואנושית במקומות שונים בארץ ובעולם, בעיקר לילדים עם התפתחות בריאה. עם זאת מקבלים בתי ספר ולדורף בברכה גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. השילוב של ילדים אלו צריך להיעשות לאחר מחשבה ולהיות נכון ומתאים הן לילד עצמו והן לכיתה ולקהילת בית הספר. פעמים רבות השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים עשוי לתרום רבות גם לקהילת הכיתה וליחסים החברתיים במסגרתה וגם לאווירה החינוכית של קהילת בית הספר.

15. האם בית ספר וולדורף מתאים לילדים בעלי כישרון מיוחד בתחום זה או אחר?

ניסיון של שנים רבות הראה כי ילדים בעלי כישרונות יוצאי דופן בתחום זה או אחר מוצאים בחינוך ולדורף דרך התפתחותית שיכולה לתמוך בהם הן באופן כללי והן בטיפוח כישרונם המיוחד. ילדים בעלי יכולת גבוהה וכישרון יוצא דופן (כמו נגינה בכלי, ספורט, אמנות, חשיבה מופשטת, מדעי הטבע וכיו"ב) עשויים לקבל בבית ספר ולדורף את האיזון המתאים לטיפוח חד צדדי של כישרון מסוים, זאת באמצעות פעילות יצירתית במגוון תחומי האמנות, העשייה והעבודה בסדנאות והלימוד המעמיק. אלה מרחיבים את תחומי העניין ועשויים להעניק מעין מסגרת להעמקה בתחום מסוים.

אין כל מניעה מבחינת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של חינוך ולדורף לטפח כישרון של ילד זה או אחר, אבל צריך לעשות זאת בגיל המתאים לילד ולתחום הנדון. ממסגרות של חינוך ולדורף, גם בארץ וגם בעולם, יצאו מוזיקאים, אנשי מדע, ספורטאים, שחקנים, אנשי היי-טק, בנאים, חקלאים ועוד, חלקם טיפחו את כישרונם המיוחד כבר מגיל צעיר, זאת במקביל למה שינקו בבית הספר.

ראו למשל:

https://www.waldorfschoolofbaltimore.org/about-waldorf/alumni

https://www.youtube.com/watch?v=js_8EfdPpp0

יש לזכור כי הגישה של חינוך ולדורף רואה בכל ילד אדם בעל כישורים ויכולות רבות, שפעמים רבות מתגלים בגיל מאוחר יחסית או עוברות שינוי לתחומים אחרים כבר במהלך  הילדות. בהקשר זה תפקיד החינוך הבית ספרי הוא להעניק לילד את הביטחון בעצמו וביכולותיו ולהציע לו מגוון התנסויות רחב ומגוון, כך שיוכל להכיר צדדים רבים של ישותו ולטפח את הבסיס הגופני, הרגשי, והשכלי שעליו יוכלו כישרונותיו ויכולותיו להתפתח באופן הרמוני ומעמיק ביותר.

16. האם זה נכון שבבית ספר וולדורף אין ציונים ואין הערכות?

תהליכי ההערכה בבית ספר ולדורף מושתתים מצד אחד על גישה אנושית ורב תחומית לילד, ומן הצד האחר על ניסיון להתאימם להתפתחותו של הילד. בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי נובעים תהליכי ההערכה מהקשר החם בין המורים לילדים, מתהליכי אמנות במגוון רחב של מישורים ומשיחות בין כל השותפים בחינוכו של הילד. אין בכיתות אלה מבחני ידע ולא ציונים מספריים אלא הערכות אמנותיות, בשיר, בסיפור, בציור או בשיחה בעל פה, בסיומן של תקופות לימוד ובסיום כל שנת לימודים. ילדים בבית ספר ולדורף לומדים לרוב מרצונם, מתוך עניין וסקרנות טבעיים ואינם זקוקים להנעה חיצונית ולאווירה תחרותית כדי לקחת חלק בתהליכי למידה ולרצות לדעת עוד על העולם סביבם.

מכיתות ז-ח ובבית הספר התיכון עושים לעתים שימוש במבחנים כהערכות אובייקטיביות יותר, אבל תמיד כחלק מתהליך לימודי רב-תחומי ומתהליכי הערכה נוספים כמו הופעות, הצגות, תערוכות של עבודות אמנות, תוצרים של עבודה בסדנאות (נפחות, קליעת סלים, צורפות, כלים מחמר ועוד), פרויקטים משותפים בתחומי חברה ותרבות וכדומה. ההערכה בכיתות התיכון כוללת גם הערכה עצמית של התלמיד את עצמו ולעתים גם הערכת עמיתים.

17. מה זה שיעור תקופה?

בבתי ספר ולדורף מקובלת חלוקה שונה של יום הלימודים ושל תחומי הידע הנלמדים. הכוונה היא שהתלמידים יתרכזו בתקופה מסוימת בתחום לימודי אחד ויחוו אותו באינטנסיביות ובצורה רב צדדית במשך תקופה ממושכת. הדבר נעשה במה שמכונה "שיעור תקופה" או "שיעור ראשי". במהלך שלושה עד ארבעה שבועות נלמד תחום ידע אחד, כל יום, במשך כשעה וחצי עד שעתיים: כלומר תקופת לימודים מרוכזת במקצוע מסוים. זו מאפשרת העמקה, למידה אינטגרטיבית, חיבור אינטנסיבי יותר עם התחום ולימוד ממוקד. תחומי הלימוד מתחלפים כך כל מספר שבועות.

בבית הספר היסודי נלמד "שיעור התקופה" בשעות הבוקר המוקדמות ולאחריו נלמדים שיעורים שדורשים תרגול שבועי מסודר כמו שפות זרות, חינוך גופני, תנועה, מוזיקה, מלאכת יד ובכיתות גבוהות יותר גם שיעורי תרגול שבועיים בלשון ובמתמטיקה. בבית ספר התיכון לומדים הנערות והנערים שני תחומי ידע במהלך תקופה מוגדרת, כך שהם מעמיקים בכל יום לימודים, בשני תחומים עיקריים. המשך היום מוקדש לתרגול של שפות זרות, למתמטיקה, לעבודה בסדנאות המלאכה, לאמנות ועוד.

תחום ידע בעל משקל כמו שפת אם או מתמטיקה נלמד במהלכה של כל שנת לימודים במספר תקופות לימוד מרוכזות. הניסיון מלמד כי תלמידים שלומדים בדרך זו אינם שוכחים את הנלמד בין שתי תקופות לימוד. הלימוד בצורה של העמקה ואז הרפיה מספר פעמים בשנה יוצר תהליך לימודי משמעותי ומדבר עם הריתמוסים הטבעיים של הילד.

18. האם זה נכון שבבית ספר יסודי וולדורף מלווה מחנך הכיתה את כיתתו במשך שמונה שנים?

הקשר בין המחנך לילד יוצר את לבו של כל תהליך חינוכי. קשר טוב ותומך, שמבוסס על הכרת הילד ויכולותיו כמו גם מאבקיו ואתגריו יוצר גם את הבסיס לתהליכי לימוד משמעותיים, בכל גיל, ובעיקר בגילאי בית הספר היסודי. כדי לחזק קשר זה ולתמוך בו נהוג בבתי ספר ולדורף שמחנך הכיתה ילווה את כיתתו מספר רב של שנים. אין חובה שליווי זה יימשך כל תקופת בית הספר היסודי, מכיתה א עד כיתה ח, אבל זאת אפשרות בבתי ספר רבים.

ליווי אותה קבוצת ילדים מספר שנים רב יוצר אפשרות להעמקת הקשרים, להיכרות אינטימית עם הילד ומשפחתו ולתמיכה בהתפתחותו גם מעבר לנעשה בבית הספר. במחקרים שנעשו על בוגרי בתי ספר ולדורף בארץ ובעולם נמצאו לגבי רוב הבוגרים התייחסויות חמות וחיוביות מאוד בנוגע לקשר ארוך השנים עם המחנך בזמן בית ספר יסודי.

חלק חשוב בהכשרת המחנכים במסגרות של לימודי חינוך ולדורף עוסק בשאלות ובאתגרים שמציבה תקופה ליווי ארוכה זו.

19. האם מעבר לבית ספר וולדורף מבית ספר אחר וההפך אפשרי?

ניתן להעביר ילדים ממסגרות חינוך אחרות לגנים ולבתי ספר ולדורף בכל שלב וכיתה. יש אומנם חשיבות לדרך החינוכית השלמה ולכך שילדים יתחילו בדרך זו מוקדם ככל האפשר, עם זאת הניסיון מוכיח כי ילדים שמצטרפים בכיתות שונות, גם בכיתות בית הספר התיכון, מצליחים לרוב להשתלב היטב במעשה החינוכי. אופי ההשתלבות והצלחתה תלויים בגישה של ההורים ובנכונותם להתמסר לאופייה המיוחד של גישת חינוך ולדורף בגילים הצעירים של בית הספר היסודי ובגישה של הילדים עצמם בכיתות הגבוהות יותר של בית הספר היסודי ובבית ספר התיכון. לדעתנו, בית ספר ולדורף מתאים לכל ילדה וילד שמעוניינים בתהליכי לימוד משמעותיים, בהכרת הצדדים היצירתיים של עצמם ובטיפוח הקשרים החברתיים עם חבריהם ועם אנשים מבוגרים סביבם.

ילדים יכולים גם לעבור מגן ומבית ספר ולדורף לכל מסגרת חינוכית אחרת ללא כל בעיה מיוחדת. לעתים, בכיתות מסוימות, יכול להיווצר אמנם פער לימודי מסוים בין תלמידי בית ספר ולדורף לתלמידי בית ספר רגיל, לשני הכיוונים, אך אין בעיה לסגור פער זה ולהשתלב בעבודת כל כיתה ובית ספר ובהישגיהם. כאמור, תלמידי חינוך ולדורף לומדים למעשה את אותה תכנית לימודים של משרד החינוך ואת אותם תחומי לימוד, אבל השוני העיקרי הוא בדרכי הלמידה, באווירה הלימודית ובגישה לילד.

20. מה הגישה של בתי ספר וולדורף למקצועות מדעיים ולמתמטיקה והאם הם נלמדים ברצינות?

המתמטיקה ומקצועות מדעי הטבע נלמדים באופן רציני ומתודי בבתי ספר ולדורף לכל אורך השנים. בהתייחס לפסיכולוגיה ההתפתחותית שעומדת בבסיס חינוך ולדורף אנו מנסים לפנות לצד החווייתי והרגשי בהוראת המדעים בבית הספר היסודי ולשים פחות דגש על חשיבה מופשטת ותיאוריות כלליות. מכיתה ו והלאה פוגש התלמיד לראשונה תופעות מדעיות כמו מגנטיות, אקוסטיקה ואור המעוררות בו פליאה ורצון עז לחקור. העיקרון המנחה הוא מפגש בלתי אמצעי עם התופעות עצמן, ללא ספרי לימוד המציגים מושגים ותיאוריות מוגמרות. אנו שמים דגש על פיתוח יכולת ההתבוננות, ההקשבה והסבלנות הדרושים לצורך חקר של תופעות טבע, בתחילה באופן איכותי ואחר כך גם בעזרת מדידות.

התבוננות ואיסוף רשמֵי חושים קודמת להסקת מסקנות, המביאה לידי עריכת שיפוטים הגיוניים ולבסוף לפיתוח של מושגים שאותם ניתן ליישם בהקשרים רבים בחיים. כל תלמיד עורך לו ספר משלו על התופעות שהוא חוקר, בלוויית ציורים אמנותיים ומדעיים כאחד במגוון נושאים מדעיים, מבוטניקה ועד לפיזיקה וכימיה. אנו נזהרים שלא להקדים ולהגיש מן המוכן מושגים תיאורטיים מדי כמו תורת החלקיקים האטומית המוצגת רק בתיכון.

21. כיצד מתנהל בית ספר וולדורף והאם גם בתחום הארגוני יש לו חזון מיוחד?

אכן, גם בתחום הארגוני יש לבתי ספר ולדורף חזון. אנו מאמינים שהאווירה הנוצרת בין המבוגרים ויחסי העבודה ביניהם משפיעים במובנים עמוקים ביותר על התלמידים. המורה ניצב בדרך חינוכית זו במקום חשוב ביותר והכוונה לתת לו את מרב החופש והמרחב כדי שיוכל לממש את עצמו, את יכולותיו וכישרונותיו, וכך להביא את עצמו במלוא אנושיותו בפני תלמידיו. הוראה משמעותית ומלאת חיים נובעת ממורים בעלי יוזמה, אחריות וחופש.

מסיבות אלו מנוהל בית ספר ולדורף באופן משותף על ידי אותם מורים שרוצים לקחת חלק בניהול ולתרום מיכולתם וזמנם לקהילת בית הספר. אין בחינוך זה ניהול היררכי אלא שיחה פתוחה וכנה בין המורים, שיחה שמשמשת כלי לעיצוב דרכו של בית הספר ולהתמודדות עם אתגריו. כל מורה שמעוניין בכך מוזמן לקחת חלק בקבוצת הניהול לאחר שנתיים של עבודה. מעבר לשיח הקבוצתי ולתהליכים בין המורים יש לכל מורה שנמצא בקבוצת הניהול תחום אחריות מסוים בחיי בית הספר, ובו הוא משמש למעשה מנהל. הניהול המשותף עשוי ליצור אווירה חינוכית ואנושית שתומכת באקלים בית הספר, גם אם תהליכי קבלת החלטות נעשים לעתים לאט יותר ומחייבים דיונים ופגישות.

22. מה זה אוריתמיה?

אוריתמיה היא אמנות תנועה שפותחה על ידי שטיינר בתחילת המאה העשרים. יש לאוריתמיה היבט אמנותי - מופיעים איתה על במות כביטוי תנועתי של מוזיקה או דיבור (שירה, ליריקה, סיפורים וכדומה) והיבט חינוכי – היא משמשת לטיפוח הגופניות והתנועתיות של ילדים. בגנים ובבתי ספר שעובדים ברוח חינוך ולדורף מתרגלים הילדים בגן, בבית ספר יסודי ולעתים גם בכיתות התיכון אמנות תנועה זו לרוב בשיעורים שבועיים שניתנים נוסף על שיעורי חינוך גופני, משחקים, טיולים בטבע ועבודה על מיומנויות גופניות בפתיחת הבוקר בכיתות בית הספר היסודי.

לאמנות האוריתמיה ערך רב בעיצוב הגופניות של הילד ובתרגול של ריתמוסים, מקצבים, תנועות ומחוות שמעודדים את הקואורדינציה וכוחות גופניים ונפשיים. כמו כן עובדת האוריתמיה על היחסים החברתיים בקבוצה, על הקשבה, כבוד וסבלנות.

לכל המאמרים שפורסמו באדם עולם בנושא חינוך וולדורף>>

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

2 תגובות

  1. שלום רב,

    אשמח לדעת אם אוכל לקרוא על תהליך לימוד החשבון בכיתה א'.

    תודה

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך