חץ מדוייק מבית קשת: בית ספר ולדורף חדש בגליל התחתון [איגרת 31]

מכל הנתונים על חינוך ולדורף בישראל, ישנו פרט סטטיסטי אחד שמסמל את צמיחתו העקבית

והוא העובדה שבשש השנים האחרונות נפתחו בישראל 11 בתי ספר, ולפחות בית ספר אחד בכל שנה.

עבור מי שזה מקרוב בא נציין כי יזמות אלה הן עצמאיות בטבען. לחינוך האנתרופוסופי בישראל אין ארגון גג שמנווט ומנהל את צמיחתו; מדובר בתנועה שורשית (grassroot) ובתי החינוך הם כמעט תמיד יוזמה מקומית של הורים שרוצים המשכיות לגני הילדים האנתרופוסופיים שפעלו באזור מגוריהם.

במובן הזה, הסיפור של עמותת חץ וקשת, שמתעתדת לפתוח כתה א' בספטמבר 2013 בגליל התחתון, אינו שונה. אך הסיפור המיוחד שעומד מאחורי היזמה הזאת הוא האופן שבו היא השתלבה במרחב הפיסי, הקהילתי והאזורי שבו היא פועלת.

בשנת 2005 עמד קיבוץ בית קשת, אשר בגליל התחתון, בפני פרשת דרכים. אוכלוסיית הקיבוץ הזדקנה ומבני החינוך חינוך רבים עמדו שוממים. הקיבוץ עמד בפני תוכנית הרחבה, אך לא היה ברור מי ירצה להתגורר בישוב המרוחק. אל החלל הזה נכנסה קבוצת אנשים שאקולוגיה, קרבה לטבע ויחסי אדם-אדמה היו בראש מעיניהם. הם גם חיפשו חינוך אחר לילדיהם, והגיעו למסקנה שחינוך ולדורף הוא ההולם ביותר את ערכיהם. בפברואר 2006 הם הקימו את 'עמותת חץ וקשת', שהפכה אבן שואבת לאנשים שחיפשו אורח חיים אלטרנטיבי. כל המגרשים בתוכנית ההרחבה נמכרו בתוך ½ שנה. הגנים האנתרופוסופיים של העמותה אכלסו את מבני החינוך הריקים, ולאחר זמן מה הוכרו על ידי משרד החינוך כגני הקיבוץ. כעת נידונה פתיחת בית הספר כתה א' האנתרופוסופי בוועדת היגוי של משרד החינוך, בהשתתפות מפקחים, נציגי מועצה, נציגי העמותה ובתי הספר של גליל תחתון. את התהליך מלווה מקרוב ובאהדה גלויה ראש המועצה האזורית גליל תחתון, מר מוטי דותן.

תמונה יפה זו שמציירת עמותת חץ וקשת שונה במידה רבה מיזמות ולדורף אחרות בישראל, שלעתים קרובות חוות ניכור וחסר הבנה בסיסי בינם לבין סביבתם הקרובה. כדי להבין מה סוד הקסם שוחחנו עם גלית ארז, אחת מהפעילות הבולטות בעמותה.

גלית, מה סוד ההצלחה שלכם?

אני תמיד אומרת לכולם אצלנו בעמותה: הכול אישי, ומה שלא אישי – פרסונלי. מההתחלה שמנו על זה דגש, ויצרנו מרחב של הזדמנויות להכיר ברמה האישית ולבנות יחסי עבודה טובים עם הסובבים אותנו. במקביל, בקהילת בית קשת המתחדשת אשר כמעט כולה שולחת את ילדיה לגני ולדורף שבקבוץ, יש לנו הוקמה ועדת תרבות משולבת בין אנשי קיבוץ לאנשי ההרחבה, ויש לנו ועד מקומי משולב. אנחנו משקיעים המון בשילוב הקהילות, והוולדורף הוא חלק מהתמונה." חשוב לציין באיזו דרך כי העמותה הינה עמותה לקידום חינוך וולדורף בכל הגליל התחתון והסביבה (לא רק בית קשת) ובקרוב , עם פתיחת כיתה א', נצטרך להשקיע רבות בעבודת קרוב לבבות עם אוכלוסיית מרחב הגליל התחתון ועוד צפויים לנו אתגרים לא פשוטים סביב זה.

האם הכול הלך חלק מהתחלה?

ממש לא. בהתחלה יצאו החוצה כל השדים. כל הדיבורים על כת, גרמניה, אין טלוויזיה, אוכל אורגני, לבוש מוזר, תרבות אחרת. עם הזמן, כשהאוכלוסייה הוותיקה בקיבוץ ראתה את הילדים רצים בשבילים, ואיך החיים חוזרים לקיבוץ, אז גם הלבבות נפתחו. עדיין קיימת עבודה רבה להפיג את החשש והאיום מהחינוך "המוזר והזר" שהגיע לקבוץ" וכמו בכל קהילה יש עליות ומורדות במערכות היחסים.

עד כמה חשוב לכם להשתלב ולקבל הכרה מהממסד?

חשוב לנו להיות חלק מהמערכת, ממספר סיבות:

קודם כל, כי אנו חושבים שזאת זכות ההורים לבחור את החינוך לילדיהם.

דבר שני, הנושא התקציבי – בלי המימון של המדינה זה היה הופך ליקר ברמות שלא היינו יכולים לעמוד בהם.

אנו גם חושבים שחשוב לא להיות בתוך בועה, אלא להשפיע ולהיות מושפעים, עם כבוד לשונה.

מה עוד חסר לכם כדי להגיד 'שלום כיתה א''?

כיתה א' כבר נפתחה, זאת עובדה. עכשיו אנחנו מחפשים את המורה שייקח את כיתה א' הראשונה, ובונים סגל של מורים מקצועיים. מירית סופר היא מרכזת מנדט איתור אנשי חינוך, והמעוניינים מוזמנים ליצור עימה קשר בטלפון 050-7705469.

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

מתעניינים בחינוך אנתרופוסופי?

הירשמו וקבלו חינם גישה ל14 מאמרים נבחרים ממגזין אדם עולם!

העגלה שלך