כאן עובדות בכיף: היוזמה לאם ולתינוק, עסק חברתי [איגרת 5]

כאן עובדות בכיף: היוזמה לאם ולתינוק, עסק חברתי [איגרת 5]

מחירי הפעוטונים מחד ותנאי השכר במשק מאידך יוצרים מצב שבו אמהות לפעוטות יוצאות לעבוד כדי לממן את הפעוטון. היוזמה לאם ולתינוק, שמאפשרת לאמהות לעבוד כשהתינוק נמצא איתן, משנה את המשוואה, ונותנת ערך מוסף של קהילה

בית המלאכה של חברת וואי-בודי, יצרנית קעקועי נצנצים עמידים במים, הוא מקום עליז: מסביב לשולחן עבודה גדול יושבות הפועלות ועוסקות במלאכת הרכבת ערכות הקעקועים; בחדר סמוך, המופרד מחדר המלאכה במחיצה אוורירית, נמצאים התינוקות שלהן, במעיין משפחתון. אחת מהאמהות, ביחד עם מטפלת ראשית, משגיחה עליהם. האמהות עובדות בקצב, מנסות להספיק כמה שיותר ערכות ביום העבודה בן חמש השעות; אך כשהתינוק בוכה, וזקוק לאמו, היא עוצרת הכול ומתפנה אליו. היא גם מניקה אותו כשצריך, ואם יש לה קושי או שאלה כלשהי הקשורה לאמהוּת – יש לה חמש נשים נוספות להתייעץ עימן. בסוף החודש היא תביא הביתה משכורת, ולא פחות משמעותי, תחסוך את הוצאות הפעוטון. אין זה פלא, אם כן, שבית המלאכה של חברת וואי-בודי הוא מקום עליז.

בית המלאכה הוא "היוזמה לאם ולתינוק", אשר פועלת בקריית טבעון מזה שישה חודשים. הכנת ערכות קעקועים היא כרגע המלאכה העיקרית של היוזמה, אך לא היחידה; היוזמה עוסקת במתן שירותי מיקור-חוץ (outsourcing) לעסקים. הוגיה הם שני ואלכס נועם, זוג צעיר והורים לנוה, בן שנה וחצי. אלכס הוא שותף בחברת וואי-בודי, שבסמוך למועד הקמת היוזמה החליטה להגדיל את כושר היצור שלה והייתה זקוקה לידיים עובדות; שני רצתה להקים יוזמה חברתית קהילתית, שיש לה גם הגיון כלכלי. החיבור של שני הרצונות הוליד את היוזמה לאם ולתינוק, שפועלת כרגע מסלון ביתם. "זהו למעשה עסק חברתי", אומרת שני. "מצד אחד, כולם מרוויחים: החברה שמקבלת שרותי מיקור חוץ, היוזמה שמארגנת עבור האמהות את העבודה, והאמהות שמתפרנסות. מצד אחר, הרווח פה הוא הרבה יותר מכספי. נוצרה כאן קהילה תומכת של אמהות, שבט מודרני, אחווה שהולכת איתן הרבה מעבר לשעות העבודה".

היוזמה היא פתרון אידיאלי עבור נשים אחרי לידה שלא רוצות עדיין להיפרד מהתינוק שלהן לפרקי זמן ארוכים, אך רוצות וצריכות לצאת לעבוד. מירב שליו קולא, אחת מהאמהות שעובדות ביוזמה, מספרת: "יש בחברה שלנו ציפייה, ולעתים קרובות צורך, שבשלב מסוים אחרי הלידה תצאי מהבית ותעזרי בפרנסת המשפחה. הצורך לצאת הוא גם פנימי, כי מתישהו נמאס לשבת בבדידות בבית, ויש רצון להיפגש עם נשים נוספות ולעשות משהו. היוזמה עונה על כל הצרכים האלה". נדמה שלא רק האמהות, אלא גם התינוקות מרוצים. "אני רואה שזה מאוד טוב לזוהר, בתי", ממשיכה מירב. "היא ממש רוצה להגיע לפה בכל בוקר. היא במקום הכי מוגן ובטוח שיש, כי אמא מופיעה כשהיא צריכה אותה".

מעבר למקום עבודה, הפכה היוזמה לקהילה ולמרכז תרבותי קטן. היוזמה מארגנת הרצאות וקורסים שמתקיימים בשעות הערב. בימי שישי נערכת קבלת שבת, לעתים קרובות בהשתתפות כל בני המשפחה. גם את החגים חוגגים ביחד, והשיא היה בחופש הגדול, שבו נתנה היוזמה פתרון לאמהות ואפשרה להן להביא לעבודה את ילדיהן הגדולים יותר. הגמישות של היוזמה מתבטאת גם בכך שהאמהות יכולות לקחת עבודה הביתה, במידה והן זקוקות להכנסה נוספת.

האופן שבו היוזמה עונה על כל כך הרבה צרכים מביא לכך שהביקוש לתעסוקה בה מצד האמהות גדול ממה שהיא יכולה להציע. כדי להיענות לדרישה, נמצאת היוזמה בחיפושים אחר בית חדש וגדול יותר שממנו היא תוכל לפעול, וכן אחר נשים שיהיו מעוניינות לפתוח סניפים נוספים של ברחבי הארץ. כן מעוניינת היוזמה להיפתח לעסקים נוספים ולהעניק להם שרותי מיקור חוץ. עוד על היוזמה ניתן לשמוע אצל שני בטלפון 7511677- 054 או באתר.

נועם שרון

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך