כל מה שלמדתי – למדתי בגן המשחקים [איגרת 164]

גני השעשועים של היום הם יפים, אוריניים ובטיחותים יותר, אך לטענת יערה בשן חכם, מומחית לתכנון גני שעשועים, הם לא מספיק תומכים בתנועה מגוונת, ופוגעים בהתפתחות הילד. ספר חדש, אליו היא מגייסת ממון, עומד לגלות מחדש להורים ולאנשי חינוך את גני השעשועים שלא עולים כסף - אבל שווים זהב

אל גני השעשועים רובנו חוזרים כהורים המלווים לשם את ילדיהם הצעירים. בעלי הזיכרון וכושר האבחנה שבינינו, ודאי שמו לב שבשנות הדור שחלפו מאז השתנה דבר או שניים במראה של אותם גני משחקים: את החול הזהוב החליף במקומות רבים משטח גומי שחור; את מתקני הברזל והעץ החליפו קונסטרוקציות מתכת ופלסטיק צבעוני הנראות למרחוק; ומתקני התליה – כל אותן קשתות, סולמות ומוטות הנמתחים באוויר ומאתגרים את הילדים לעבור אותם ללא מגע בקרקע – כמעט ונעלמו מהעין.

יש שיברכו על השינויים. גני השעשועים הפכו בשנים האחרונות ליפים יותר, צבעוניים יותר, אינטראקטיביים יותר, אוריניים יותר ובעיקר – בטיחותיים יותר. יערה בשן חכם, מעצבת תעשייתית המתמחה בתכנון גני שעשועים, חקרה את גני השעשועים בישראל במסגרת לימודיה בטכניון ובדקה אילו מתקנים קיימים בגני שעשועים ולאילו צרכים של הילד הם עונים. התברר שישנם המון מתקנים להתנדנדות, טיפוס וגלישה, אבל קיים מחסור חמור במתקנים לפעילויות כמו זחילה, היתלות, הסתובבות, שיווי משקל ומשחקים סוציו-דרמטיים. לדבריה, מנקודת המבט של התפתחות הילד, הנגזרת מאפשרויות התנועה שמעניקים גני השעשועים לילדים, עולה כי גני השעשועים של היום  תומכים בהתפתחות הילד פחות מבעבר.

גן שעשועים מודרני. יותר צבעוני, יותר בטיחותי, פחות התפתחותי

גן שעשועים מודרני. יותר צבעוני, יותר בטיחותי, פחות התפתחותי

מאז אותו מחקר, הפכה יערה את תכנון גני השעשועים למקצוע, ואת תכנונם כך שיתמכו בהתפתחות הילד – לשליחות. היא פיתחה את שיטת "הגן החכם", ומייעצת לעיריות, מוסדות חינוכיים וגופים פרטיים כיצד להקים גן שעשועים שמעניק לילדים מגוון של התנסויות המפתחות כישורים בתחום המוטורי, החברתי, הרגשי והקוגנטיבי. לדבריה, בגני השעשועים אפשר ללמוד הרבה יותר ממה שנדמה לרוב ההורים. "אפשר לדבר על התנועה, המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה שמתפתחת, אבל זו רק ההתחלה", היא אומרת. "בגן המשחקים אפשר ללמוד גם מתמטיקה וגאומטריה בצורה חוויתית, ויש עוד המון יכולות שמתפתחות בגן השעשועים. למעשה, אפשר ללמוד שם הכל".

מה למשל?

"כל מה שקשור לכישורי חיים, תכונות הנדרשות מאיתנו כמבוגרים, הכל נמצא באופן ראשוני כבר בגן השעשועים. לנו המבוגרים נדמה שהילד רק משחק, אבל עבורו, המשחק הוא רציני, ולמעשה, הוא החיים עצמם. בגן השעשועים הילד כל הזמן עסוק בקבלת החלטות. אני יכולה לחשוב על עשרות תכונות חשובות למבוגר שמתפתחות בגן השעשועים: סקרנות, התמודדות עם תסכולים, סובלנות וסבלנות, נחישות והתמדה, ניהול משאבים, בחירת שותפים, תקשורת, עצמאות, חשיבה לאורך זמן ותכנון – כל אלה נמצאים שם. גם ההורים יכולים ללמוד המון על ילדיהם דרך האופן שבו הם משחקים – מה המתקנים האהובים עליהם ועל איזה הם מעדיפים לוותר, איך הם מתמודדים עם סיטואציות מאתגרות, איך הם מתקשרים עם ילדים אחרים... גן המשחקים הוא בעצם מעבדה גדולה".

מדבריה של יערה עולה כי מליוני הורים בישראל ובעולם, הלוקחים מידי אחה"צ את ילדיהם לגני השעשועים, יכולים להוציא הרבה יותר מהבילוי המשותף שלהם שם. כעת עובדת יערה על פרסום ספר ראשון מסוגו בעולם שיעסוק בנושא גני הילדים, והוא מיועד להורים ואנשי חינוך הרוצים להבין טוב יותר את משמעות הבילוי בגן השעשועים. לצורך מימון הספר (שייקרא "האוצר שמתחת לנדנדה"), שהפקתו יקרה יחסית מכיוון שמדובר באלבום מעוצב וצבעוני בכריכה קשה, פתחה יערה בפרויקט מימון המון בהד-סטארט. למרבה הצער, נראה שכרגע לא מספיק אנשים מבינים את החשיבות של הנושא והספר. "זה מצחיק שהורים נורא בקלות מוציאים סכומים גדולים על ריפוי בעיסוק או על מורים פרטיים, אבל קשה להם להוציא פחות ממאה שקלים על ספר שיכול לשפר כל כך את החוויה של כל המשפחה בגני השעשועים, שגם הם בחינם", אומרת יערה ומתקשה להסתיר את תסכולה. פחות משבועיים נותרו לגיוס 30,000 השקלים שנותרו, אך יערה לא תאמר נואש עד הרגע האחרון. לקוראי האיגרת, שאמורים להעריך את מאמציה של יערה, יש הזדמנות לתמוך ולשים את ידם על העותקים הראשונים של הספר החשוב הזה.

לדף הפרויקט – האוצר שמתחת לנדנדה

נועם שרון


 - הבהרה -

בכתבה שהתפרסמה בשבוע שעבר על הקיר בגן הבוטאני במכללת אורנים נפלו מספר אי-דיוקים. ראשית, לא הובהרה מספיק העובדה שהפרויקט הוא מיזם משותף של בית הספר האנתרופוסופי עם הנהלת הגן הבוטאני ומכללת אורנים, שהשקיעו בו סכומי כסף משמעותיים. כן יובהר כי מטרת הקיר אינה רק מחאה נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה, וכי הוא בא לעורר את התודעה הציבורית ביחס לבעיות אקולוגיות רבות באזור מפרץ חיפה, קריית טבעון והכרמל. אנו מתנצלים בפני מי שנפגע מאי הדיוקים בכתבה.  

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך