להפוך את הדפקט לאפקט: כנס האביב של מעגל הגנים חצה את סף הזום

באיסרו חג פסח יחול כנס האביב של מעגל הגנים לחינוך (ולדורף) לגיל הרך, כנס שכבר הפך למוסד רב ערך מבחינה מקצועית וקהילתית. לקראת ההתרחשות הזו, פניתי לנשים שיוזמות את הכנס כדי להכיר מקרוב את העשייה שלהן ולספר עליה לקוראינו

הכל כל כך השתנה בשנתיים האחרונות, מרגיש כאילו צריך ליצור קשרי נוירונים וקהילות מחדש, להתחבר בחזרה עם ההתרחשות שעד לפני הקורונה היתה כמעט מובנת מאליה. כנס האביב של המעגל הוא אמנם עוגן בלוח השנה, אך אין זה מובן מאליו שהוא הצליח להתקיים אפילו במהלך הסגרים (בזום), תחת מגבלות ההתכנסות. השנה, לובש הכנס צורה חדשה ומנסה להתאים את עצמו לצרכיי המשתתפים, תוך חיבור לחזון חדשני ומדויק יותר, ברוח היזמות המאפיינת את הנשים שמאחוריו. לאור המודל החדשני של הכנס, שוחחתי עם שתי מארגנותיו, סטפני אלון ומי-טל גולדברג, ששיתפו אותי בתוכניותיהן לגבי הכנס. אך לפני כן, קצת הסטוריה. 

"הכנס הראשון התקיים בסוף שנות התשעים אחרי שכבר נוסדו כמה גני ולדורף ברחבי הארץ", מספרת סטפני אלון, מגננות הוולדורף הראשונות בארץ, שפרשה מעבודתה כגננת לפני שנים וממשיכה להכשיר אנשי צוות לחינוך הגיל הרך. "בתחילה התקיימו הכנסים בגנים אבל בהמשך מספר הגנים בארץ גדל כך שהכנסים החלו לנדוד לבתי ספר עם חללים יותר גדולים. בשלב כלשהו גם זה לא הספיק, מספר המשתתפים והמשתתפות עלה אל מעל 300, אז עברנו לאודיטוריום בכפר הירוק." 

מי מארגן את הכנסים?

סטפני: "עמותת מעגל הגנים לחינוך ולדורף נוסדה ביולי 2017 על ידי קבוצת נשים ממעגל שכבר שנים רבות נפגשה ופעלה למען תנועת הגני ולדורף בארץ. הבנו שאנחנו זקוקות למסגרת ציבורית שתפעל למען מטרה מרכזית: חיבור ותקשורת בין כל גני הילדים הרבים שקמו בכל רחבי הארץ." 

מה עושים בכנסי המעגל? 

מיטל: "הכנסים נועדו לאפשר מפגש, שיחה, לימוד משותף וחוויה כתנועה ארצית. כל כנס נבנה מסביב לנושא מסוים והוא כולל הרצאה מרכזית (מטעם מרצים מהארץ ומחוץ-לארץ), פעילויות אומנותיות וסדנאות וכמובן זמן למפגש חברתי בין הגננות והגננים." 

סטפני: "הכנסים באים לחזק את הקשר בינינו, להעשיר ולמלא את כוחותינו. זה יישום של אחת המטרות המרכזיות של עמותת המעגל: לתמוך בפעילות החינוכית של מסגרות ולדורף לגיל הרך.  להעמיק ולהרחיב את הידע המקצועי של הצוותים בחינוך ולדורף בגיל הרך ולעודד שיתופי פעולה בין העוסקים בחינוך ולדורף לגיל הרך בכל רחבי הארץ."

מתי נערכים הכנסים? מי מגיע אליהם?

מיטל: "כנסי המעגל נערכים פעמיים בשנה בסתיו ובאביב, תמיד באסרו חג (סוכות ופסח), כשאנשי ונשות הצוות פנויים מעבודה.

חברי המעגל הינם אנשי ונשות חינוך ולדורף לגיל הרך (גננות, גננים בהווה ובעבר, אנשי ניהול עמותות, מלוות גנים וכל מי שעוסק בחינוך ולדורף לגיל הרך) אשר פועלים בהתנדבות ומתוך רצון כן לחבר ולתמוך בעוסקים בחינוך לגיל הרך ובמסגרות השונות. הכנסים פתוחים לאנשי צוות מגנים ומשפחתונים בכל רחבי הארץ ואנו שמחות מדי שנה לראות פרצופים חדשים ולהרחיב את הקהילה שלנו." 

מה הולך לקרות השנה בכנס האביב ב- 23.4.22? 

סטפני: "מיטל ואני הרגשנו שאחרי שנתיים בזום, הגיע הזמן שוב למפגש ישיר וחי. פנינו לאנשי חינוך במקומות שונים בארץ בשאלה אם הם מוכנים להשתתף ביצירת הכנס המשותף הראשון. ההיענות הייתה מדהימה ונוצר קונספט חדש ומזמין!  

בכנס הקרוב יתקיימו עשרה מפגשים במקביל, בו-זמנית, ברחבי הארץ. בכל עשרת המוקדים נוצרה קבוצה מארגנת שלוקחת על עצמה למצוא חלל מתאים להקשבה וצפיה משותפת בהרצאת זום של ד"ר קונסטנזה קאליקס, ראשת מחלקת הפדגוגיה בגתאנום בשווייץ. לאחר מכן, כל רכז איזור ינחה שיחה משותפת שתערך בעקבות ההרצאה. לסיום, תהיה פעילות אומנותית שנבחרה על ידי רכזי האיזור עבור המשתתפות והמשתתפים.

איך הגננות הגיבו לקונספט החדש? 

סטפני: "הוא עורר יצירתיות רבה, מפעילות משחקית מרתקת בבית קשת ועד אוריתמיה מרפאת בפרדס חנה ורחובות. בירושלים תהיה שירה משותפת ובערבה טיול מדורה, ואלה רק קומץ דוגמאות. אנחנו חוות שההכנה המקומית מזמינה יצירתיות וזה מאוד משמח את כולנו.  

העובדה שרבים מאנשי ונשות הגיל הרך ברחבי הארץ הופכים לאקטיביים ופועלים בכזו מסירות והתנדבות למען מפגש חברתי, לימוד משותף ותמיכה בעבודה החינוכית מעוררת השראה והרבה שמחה, ומחזק את ההחלטה על לקיחת הצעד הזה. אנחנו מלאות תקווה שבכל הארץ גננות וגננים יידבקו בחיידק ההתלהבות ויגיעו!"   

מיטל: "הפורמט הזה מאפשר גם מפגש אינטימי וגם הקלה על נסיעות ארוכות. חלק מהרעיון הוא לחזק את המפגש והפעילות המקומית, להכיר את הגנים הפועלים כל אחת ואחד בסביבתו, ולחזק את הקשר בין כל המעגלים הפועלים בסביבת כל גן. גם ד"ר קונסטנזה קאליקס התחברה מיד לרעיון ולמסר הנובע ממהותו, ועל כך היא תרחיב בהרצאתה: נתינת אמון ועבודה משותפת מחזקים את כוחות החיים בתוכנו." 

סטפני: "רודולף שטיינר הוא המורה שלנו והוא לימד אותנו כמחנכות ומחנכים לפתח דימיון, לקחת אחריות, ליזום במעשים קטנים וגדולים, לא להתבייש אלא לפתח שמחה והומור! ניסינו לעשות צעד קטן ואנחנו מזמינות את כל הגננות והגננים לעשות איתנו עוד הרבה צעדים, קטנים וגדולים, למען העתיד של ילדינו, למען הבריאות החברתית ולמען הקהילה שלנו. בואו השתתפו בכנסים בכל רחבי הארץ!" 

פרטים נוספים באתר המעגל אתר המעגל >>> הקליקו כאן

לרישום לכנס >>> הקליקו כאן

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך