לשטוף ידיים באומץ ואהבה: הקורונה מנקודת מבטה של הרפואה האנתרופוסופית

לשטוף ידיים באומץ ואהבה: הקורונה מנקודת מבטה של הרפואה האנתרופוסופית

הימים מבלבלים ומשונים, אנחנו מוצפים באינפורמציה ולא יודעים על מה אפשר עוד לסמוך. ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה וכתב הבריאות הוותיק של אדם עולם, כותב שאומץ ואהבה הם התרופה האמיתית למגפה, אך בינתיים, חשוב לשמור על הסגר ולשטוף ידיים

בימים אלו אנחנו חווים מגיפה שכמותה לא נראתה זמן רב. יש המשווים אותה לשפעת הספרדית שתקפה את האנושות לפני כ-100 שנה. מגפות בקנה מידה עולמי תקפו את האנושות לאורך ההיסטוריה, אך הקורונה מתייחדת בכך שהיא הגיעה בזמן שבה כולנו חשופים לזרם בלתי פוסק של אינפורמציה, המגיעה מעשרות מקורות, דבר שעשוי להביא לתחושת בלבול וחוסר אונים. בימים האחרונים ריכזנו שאלות של גולשים בעניין הקורונה, ולהלן נביא את הניסיון שלנו לענות על מרבית השאלות, ולהסביר את המחלה, ככל שביכולתנו, מנקודת מבט רוחנית-אנתרופוסופית.

נגיפים, חיידקים, ומה שביניהם

חיידק הוא יצור חד-תאי חי ואוטונומי, המסוגל לחיות בסביבה מגוונת. רק חלק קטן מאוד מעולם החיידקים נחשב פתוגני, כלומר, גורם מחלות לבני אדם.

וירוס (נגיף) הוא חומר גנטי כמעט חסר חיים, שכדי לשגשג ולהתרבות חייב לפלוש לתא חי, להשתלט עליו ולגרום לכך שהתא ייצר וירוסים על פי ההנחיות של החומר הגנטי של הווירוס הפולש. בזמן היותו מחוץ לתא חי, הווירוס נקרא ויריון והוא עטוף בסוג של מעטה או קליפה חלבונית הנקראת קפסיד. לעיתים הקפסיד מכוסה במעטפת שומנית, וכזה הוא המקרה עם וירוס הקורונה. חומר ממיס שומן כמו סבון מקלף את המעטפת ומחסל את הוירוס, ומכאן ברור מדוע שטיפת ידיים בסבון פשוט יעילה לא פחות משימוש במחטאים עוצמתיים.

הגישה המערבית למניעת מחלות זיהומיות, וההגבלות על תנועה

מאז שנתגלה הקשר בין מיקרואורגניזמים וזיהומים הרפואה התקדמה מאוד ביכולת שלה למנוע מחלות דרך סניטציה מתאימה והימנעות ממגע עם גורמי מחלות חיידקיים או נגיפיים. לגבי המגיפה הנוכחית, מה שהציל את הסינים המבוגרים והקשישים הייתה גישה בלתי מתפשרת של מניעת מפגש עם הווירוס באמצעות סגר על כל האוכלוסייה, לכן כנראה שאין מנוס בסופו של דבר מצמצום משמעותי של מפגשים. לא ניתן לבודד רק את אוכלוסיית הקשישים; מישהו צריך לדאוג להם ולטפל בהם. ההנחיות המקובלות למניעת הדבקה, אם הציבור ישמע להן, תמנענה התפשטות אדירה ובלתי מבוקרת שתכחיד את דור המבוגרים/קשישים – כמו שקורה כרגע בצפון איטליה וכפי שמסתמן גם בספרד.

מהי המשמעות של מחלה מנקודת מבט רוחנית?

בצורה מאוד פשטנית ניתן לומר כי מחלה הינה מצב של שיבוש אסטרלי, כלומר, היא מגיעה משדה הנפש. השיבוש יכול לבוא בשל הפרעה חיצונית כמו אורח חיים חסר ריתמוסים, חשיפה לרעלים, מזון קלוקל שבעצם נחשב לרעל בעצימות נמוכה, וקרינה מסוגים שונים: הכי נפוצה כיום זו הקרינה האלקטרומגנטית לסוגיה: מכשירים, מיקרוגל, וכמובן קרינה סלולרית הן מהמכשיר והן מהאנטנה. גם מצבים נפשיים מתמשכים כמו פחד או תסכול מקדמים מצבי מחלה. מצב של מחלה מנסה בעצם לתקן את ה"קילקול" ולסייע לגוף לחזור למצב מאוזן.

ומהי המשמעות של מגיפה מנקודת מבט רוחנית?

בהסתכלות האנתרופוסופית ניתן למצא מספר נקודות מבט, אחת מהן לקוחה ממחזור ההרצאות יסודות האזוטריות הרצאה 29 (GA93a):

״הבה נניח, למשל, שגזע או אומה מסוימת נתונים בתהליך של שקיעה, ונעים לקראת נפילתם. זה יוצר התנגדות. התנגדות זו לנפילה מהווה ביטוי רוחי של משהו שחי בגוף האסטרלי של האומה שבנדון. [...] הבה נניח שזה מגיע לידי קונפליקט עם אומה אחרת, משקיע אותה בפחד וחרדה ויוצר כך תגובה נגדית באומה האחרת. אז יש לנו סיטואציה דו-צדדית: יש לנו את האומה הסובלת משקיעה ואת מה שמתעורר מתוך הזרימה ההדדית של התסיסה של האומה הנלחמת כנגד שקיעתה, ומצד שני את הפחד והחרדה של האומה השנייה. זהו משהו שעקבותיו נשארים.

"הבה ניטול דוגמא פרטנית: ההסתערות המונגולית של ימי הביניים, כאשר המונגולים הגיעו לידי קונפליקט עם האירופאים, הם זרעו בקרבם פחד וחרדה. חרדה ופחד כזה נכחו אז בקרב האומות הללו. [...] אם הסתערות כזאת הייתה נפגשת באומץ ואהבה, אז הסובסטאנציה המרקיבה הייתה מתמוססת. אבל פחד, שנאה וחרדה משמרים צורות מרקיבות אלו וזה מספק מקור תזונה לישויות כמו החיידקים [...] בדרך זו נוצרה מחלת ימי הביניים, הצרעת.״ (תרגם: מוטי גולדנר)

מנקודות מבט נוספות, ניתן לומר כי ירידה באיכות של הסביבה האסטרלית שמקיפה אותנו כמו אוויר יוצרת מצב נוח להיווצרות מחלות או מגיפות. דוגמה לזיהום אסטרלי הוא הסבל שנגרם לבעלי חיים בעקבות גידולם בתנאים קשים עד מחפירים. מעבר לכך אדם שצורך בשר כזה מכניס לתוכו חולשה אשר יכולה להוות פתח למחלות.

כמקור נוסף לחולשה אסטרלית ניתן להצביע על חשיפה לתכנים נפשיים דוחים דרך אמצעי המדיה ומשחקי המחשב. כשבוחנים זאת במסות של בני אדם התופעה מחלישה את הסביבה האסטרלית שבה הם חיים. שקר ושנאה מהווים כר פורה לשיבוש אסטרלי. בעידן של הקצנת דעות ומוכנות לייצר שקרים ללא מחשבה תחילה ולהפיצם בעולם המדיה, נוצר קושי אסטרלי משמעותי.

איך המגפה קשורה למצב התודעתי שבו אנו נמצאים כאנושות?

באופן עקרוני מחלה היא תיקון לא מודע של תהליכים לא תקינים המקרינים מהגוף האסטרלי מטה אל הגוף האתרי ומשבשים את פעילותו. כנראה שהיה צורך בנגיף חדש כדי לשפר את בריאות האנושות. חשוב לזכור כי בסופו של דבר מחלה מייצרת מצב בריא יותר בסיומה לאחר תהליך ההחלמה וההתגברות עליה.

כיצד נשמור על פעילות מיטבית של מערכת החיסון?

חשוב לשמור על ריתמוסים תקינים, שינה מספקת, תזונה ראויה, מגוונת ולא מתועשת, ללא סוכר, חומרים משמרים, צבעי מאכל ומזון תעשייתי. למרות הקושי יש לשאוף לצמצום בשעות החשיפה למסכים, הרפיית מתחים באמצעות תרגול מדיטטיבי ופעילות גופנית. אמבטיית שמש של מספר דקות ביום מייצרת ויטמין די שמשפר את העמידות של מערכת החיסון ומגבירה את האור הפנימי באדם.

מי שמרגיש שאינו מספיק חזק יכול להיעזר בתכשירים הומאופתיים, תוספים כמו אבץ לתקופה קצרה או בצמחי מרפא כמו אכינציאה או אשווגנדה לזמן מוגבל. כדאי להוועץ עם איש מקצוע.

חשוב לציין שהרוב המוחלט של הנפגעים קשה מהקורונה היה חולה לפחות במחלה אחת כמו מחלות לב, ריאות וכו׳, או היה מעשן כבד. ישנן טענות כי הופר האיזון הדמוגרפי ויש יותר מדי זקנים על האדמה, ולכן הופיע וירוס הקורונה, אשר פוגע בעיקר בזקנים. איני מסכים עם טענה זו; לדעתי יש צורך שאנשים יחוו את נוכחותם כאן על האדמה יותר זמן מבעבר, על מנת שיאספו בחייהם יותר פירות אל העתיד. צריך להבדיל את זה מהשאיפה האהרימנית לחיי נצח על האדמה, שהיא כמובן לא נכונה להתפתחות האדם.

מה לדעתך השיעור שנגיף הקורונה בא ללמדנו?

ראשית, המרדף המטורף אחרי החומר נעצר ומכניס אנשים לתובנה שאפשר גם בלי. דור ההורים הנוכחי, בשל אילוצים שונים, מעולם לא זכה לכל כך הרבה ימי משפחה משותפים כמו מה שיקרה עד שהמגיפה תחלוף. זה ללא ספק ישנה את הגישה של ״קשה להיות בבית עם הילדים״.

המגפה מחדדת את תהליך האינדיבידואציה בכך שהיא כופה התבודדות והימנעות ממפגש עם האחר. אך מנקודת מבט אחרת היא מדגישה את הגורל המשותף של כלל האנושות כגוף אחד ללא הבדל דת, גזע ומין. הבדלים אלו מאבדים את משמעותם ומראים לנו בעוצמה כמה בני האדם דומים זה לזה. מצב זה אמור להעיר בתוכנו נבטים של אהבת האחר ושיש תבונה גבוהה שמנווטת את כל מה שקורה כאן. הביטחון בחוכמה הזו ישחרר אותנו מהיסטריה ודאגה קיצונית שרק מחמירים את התמונה. אהבה ואומץ מנטרלים את החומר האסטרלי "המקולקל", וזה הריפוי האמיתי.

מאבקים פוליטיים מקבלים את הפרופורציות המתאימות ונראים קטנוניים וחסרי משמעות ברמה הגלובלית. מעניין שיש ירידה בעוצמת הלחימה באזורים שונים כמו סוריה, לוב ועוד.

השקר יוצא מיד לאור ומדינות שניסו להסתיר את המגיפה התגלו במערומיהן, ראה את איראן וסין ובהמשך עוד מדינות.

אני מאחל לכל האנושות לצאת מהמשבר הזה עם הזיכרון והתמונה הפנימית של אחוות גורל וצמצום השנאה והפחד מהאחר.

זמן קורונה: דברים שאפשר לעשות מהבית בחינם

      • זווית ראיה אחרת על הקורונה: הרצאה של חן עתיד, מורה לאנתרופוסופיה (30 דקות). לצפיה בהרצאה
      • נשארים בבית: מדור חדש באתר אדם צעיר. תכנים לפעילות, סיפורים כתובים ומוקלטים, מקום לשתף, ועוד. למדור נשארים בבית
      • אוצר המשחקים: 24 משחקי חצר שניתן לשחק בבית. חוברת מתנה מרומם סרנגה. להורדת החוברת
      • לפתוח את הקופסא ביוטיוב: תאטרון המילה העלה את ההצגה הנפלאה ליוטיוב. חלק ראשון, חלק שני, חלק שלישי
      • מעלים את המורל עם הילדים: חצי שעה של לייב מוסיקאלי בפייסבוק של מוסיקה אורגנית, בימים א', ג', ו-ה' בשעה 11:30. לדף הפייסבוק של מוסיקה אורגנית

 

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

6 תגובות

  1. לדעתי חסרה התייחסות לנושא האני באדם.ככל שהאדם נמצא במצב שגופו הפיזי זר לו ,כך הוא רגיש יותר למגיפת הקורונה הנוכחית שהשפעתה קריטית ביותר בגיל מבוגר מאוד בו העצמות מתכווצות ומסת השרירים יורדת או במצב של מחלות כרוניות. קשה מאוד לטפל באוכלוסיית הקשישים ואנשים הסובלים מסכרת,מחלות לב או כלי דם המכונות מחלות קרות שברובם נמצאה הפרעה בריתמוס היומי של חום הגוף. על פי הרפואה האנתרופוסופית מחלות אלה קשורות בתופעה של שקיעת חומרים- התמצקות,הסתיידות,או התקררות במפרקים וכלי דם,או קשר לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית. מה שעוזר לאנשים להתגבר על המחלה הוא כל מה שעוזר להם טוב יותר לחמם את גופם.להיות מסוגלים להרגיש בבית, בגוף הפיזי ובמרחב הביתי. לכן אין זה מפתיע כי המחלה כמעט ואינה מסוכנת עבור ילדים.( החום הוא היסוד הפיזי העדין ביותר אשר חודר את שלושת היסודות האחרים. "האני " הרוחי של האדם משתמש בחום על מנת לחדור אל תוך האורגניזם האנושי עד למבנים המוצקים שבו- העצמות. אצל הילד הפעיל מטבעו, האני פועל באורגניזם לא רק בזמן מחלות חום אלא בכל יום, באמצעות החום הנוצר במערכת המטבולית ובזמן פעילות השרירים כאשר הילד רץ ומשחק.) לכן, ככל שהאני של האדם נוכח פחות בגופו, כך יכול הזיהום להתפשט בגוף ביתר קלות והתוצאות חמורות יותר.

    • משה בר-נס

      תודה גבע על תגובתך, וכמובן גם לדר מוטי לוי. חשיבות האני וחשיבות החום נידונה גם בסרטון של ד"ר נדיר בוטו אודות ההתגוננות מ נניף הקורונה. בנוסף לחשיבות חום הגוף, הוא גם מדבר על חום הסביבה. עם בוא האביב קל יותר לגוף לשמור על חום הגוף, ולכן מגיפות נעלמות כשהימים מתחממים.

  2. מאמר מרתק ופוקח עיניים. תודה רבה דר מוטי לוי

  3. רינת שטרום

    תודה רבה מוטי על המאמר. הודיה גדולה לך ולנועם ולכל מי שאיפשר לנו לקרוא. סוף כל סוף קול קורא לאהבת אחים במקום מה שהתקשורת כרגע מציפה (לפחות בתחושתי). לפחות הדברים קורים בחסד גדול. תודה!

  4. מיכל נוי זיו קרמר

    המאמר לא מחדש הרבה והחלקים הלקוחים מההרצאות לא לגמרי מרגישים קשורים ורלוונטים.
    היו שאלות שנשאלו שלא קבלנו עליהם תשובה.
    כנראה שיש מגבלות על רופא שנמצא בתוך המערכת ואני יכולה להבין את זה, אם כי זה מצער אותי.
    תודה.

    • מה שלדעתי חסר זאת התייחסות לקשר עם האני.ככל שהאדם נמצא במצב שגופו הפיזי זר לו ,כך הוא רגיש יותר למגיפת הקורונה הנוכחית שהשפעתה קריטית ביותר בגיל מבוגר מאוד בו העצמות מתכווצות ומסת השרירים יורדת או במצב של מחלות כרוניות. קשה מאוד לטפל באוכלוסיית הקשישים ואנשים הסובלים מסכרת,מחלות לב או כלי דם המכונות מחלות קרות שברובם נמצאה הפרעה בריתמוס היומי של חום הגוף. על פי הרפואה האנתרופוסופית מחלות אלה קשורות בתופעה של שקיעת חומרים- התמצקות,הסתיידות,או התקררות במפרקים וכלי דם,או קשר לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית. מה שעוזר לאנשים להתגבר על המחלה הוא כל מה שעוזר להם טוב יותר לחמם את גופם.להיות מסוגלים להרגיש בבית, בגוף הפיזי ובמרחב הביתי. לכן אין זה מפתיע כי המחלה כמעט ואינה מסוכנת עבור ילדים.( החום הוא היסוד הפיזי העדין ביותר אשר חודר את שלושת היסודות האחרים. "האני " הרוחי של האדם משתמש בחום על מנת לחדור אל תוך האורגניזם האנושי עד למבנים המוצקים שבו- העצמות. אצל הילד הפעיל מטבעו, האני פועל באורגניזם לא רק בזמן מחלות חום אלא בכל יום, באמצעות החום הנוצר במערכת המטבולית ובזמן פעילות השרירים כאשר הילד רץ ומשחק.) לכן, ככל שהאני של האדם נוכח פחות בגופו, כך יכול הזיהום להתפשט בגוף ביתר קלות והתוצאות חמורות יותר.

העגלה שלך