מכים שורשים: דיווח מכנס החורף של החקלאות הביודינמית בישראל [איגרת 242]
צילום: נלי גלוזמן

מכים שורשים: דיווח מכנס החורף של החקלאות הביודינמית בישראל [איגרת 242]

כנס החורף של החקלאות הביודינמית בישראל

ביום שישי הקרוב נציין את חג האילנות, בנטיעות ופעולות למען איכות הסביבה. מי שעבורו כל יום הוא ט"ו בשבט הוא לירון ישראלי, חוקר ויועץ ביודינמי מהררית, שבשלוש השנים האחרונות פועל במרץ לביסוס תחום החקלאות הביודינמית בישראל.

למי ששומע על החקלאות הביודינמית לראשונה, קצת רקע: מדובר ביישום של האנתרופוסופיה לחקלאות, והוא מבוסס על סדרת הרצאות שרודולף שטיינר נתן לחקלאים בשנת 1924, וכן על ידע מחקרי ומעשי שהצטבר בלמעלה מתשעים השנים שעברו מאז. בפשטנות ניתן לומר כי החקלאות הביודינמית רואה את המשק כאורגניזם חי איתו החלקאי עובד ובפועלותיה הגישה כוללת בתוכה את המאפיינים של החקלאות האורגנית, ומוסיפה עליה אלמנט של תכנון הפעולות החקלאיות ביחס לגרמי השמים (במיוחד השמש והירח) ועבודה עם תכשירים מיוחדים שמעשירים ומחזקים את הצמח והאדמה. מחקר שהשווה בין חקלאות קונבנציונאלית, אורגנית וביודינמית הראה שלאחר 21 שנה, רמת הפחמן האורגני באדמה חקלאית ירד ב-7% בחקלאות קונבנציונלית, ב-9% בחקלאות אורגנית ואילו בחקלאות ביודינמית רמת הפחמן האורגני נשארה זהה. (כל הכתבות על חקלאות ביודינמית באתר אדם עולם).

מפגש לימוד והעמקה. כנס חורף ראשון של החקלאות הביודינמית בישראל. צילום: נלי גלוזמן

באחד מימי שישי האחרונים התקיים בקריית טבעון מפגש של קבוצות הלמידה הביודינמית, אותן מרכז ישראלי. 21 המשתתפים שהגיעו היו חקלאים, אנשי חינוך ומתעניינים כלליים. לדברי ישראלי, "מפגש חורף שכזה הוא מסורת של חקלאים ביודינמיים ברחבי העולם, ומטרתו – מעבר למפגש עצמו – היא לימוד והעמקה בסוגיה נבחרת. נושא המפגש הפעם היה 'הכוחות המעצבים התומכים בתהליכי החיים', וביצענו התבוננות בה חקרנו את שאלת כוחות החיים בייחורים והרכבות. בנוסף, סקרנו מחקר חדש שיצא לאחרונה מהמרכז לחקלאות בגתאנום והשווה בין ארבע מקומות שונים בעולם שהשתמשו באותם תכשירים ביודינמיים, והתוצאות של השימוש באותם תכשירים. משם המשיך היום לפעילות אוריתמיה, בה בעזרת הגוף המשתתפים התאמנו בפיתוח רגישות לכוחות החיים הפועלים בנו ובצמחים. היום הסתיים בסיור היכרות עם הגינה החינוכית של בית ספר שקד והכנה משותפת של תכשיר קומפוסט מרוכז וגם החלפת זרעים ספונטנית".

אחד ממשתתפי המפגש הוא יובל ארליך, כורם מיקב חרשים, יקב צפוני שבדומה לכמה מהיקבים המובילים בצרפת נמצא בתהליך הסבה לביודינמי. "הגעתי למפגש מתוך רצון להכיר עוד אנשים שעוסקים במלאכה, לקבל השראה וליצור קהילה של שיתוף מידע. המפגש עם חקלאים ישראליים, וקבלת נקודת המבט על הנעשה בחו"ל, נתן מוטיבציה להעמיק את העשייה וליישם דברים חדשים בעשייה היומיומית שלי".

לוח שתילות וזריעות ביודינמי מעודכן לשנת 2017. ניתן להורדה חינם באתר אדמה חיה http://www.adama-biodynamics.com/

טליה מינסטר, תלמידה במחזור השלישי בקורס יסודות החקלאות הביודינמית במרכז אדמה חיה, אמרה: "עבורי היה חשוב לחוות את העשייה בפועל. לפגוש את קולגות וליצור עוד חיבורים. לי המפגש נותן זווית חדשה ומעניינת, עוד כלי לעבודה בגינון, ולחיים בכלל. הביודינמיקה נותנת עוד דרך להסתכל על החיים ולבחון אותם ולחקור, עוד דרך שמסייעת להתמודד עם האתגרים שבדרך".

ומה תוכניות מרכז אדמה חיה לעתיד? לדברי לירון, באזור חג השבועות מתוכנן ארוע נוסף, הפעם ציבורי יותר. במהלך השנה תתקיימנה סדנאות קצרות, ובאוקטובר יפתח המחזור הרביעי של תוכנית ההכשרה בחקלאות ביודינמית. את שיחתנו הוא מנצל גם כדי לציין כי הספר "חקלאות ביודינמית" (ספר היסוד שמאגד את מחזור ההרצאות שנתן רודולף שטיינר בנושא – נ.ש.), אשר אזל מהחנויות, הודפס מחדש, וניתן להשיגו במסעדת הרדוף או במרכז אדמה חיה. גם אתר אינטרנט חדש עלה לאוויר האינטרנט (לאתר אדמה חיה), שם ניתן, בין היתר, להוריד חינם את לוח השנה הביודינמי לזריעה ושתילה המעודכן לשנת 2017. "המפגש היה עבורי רגע של אתנחתא, למרות המאמץ הגדול שהיה כרוך בארגון היום. הייתה בו רווחה על כך שזה פשוט קורה – מעגל של עוסקים בביודינמיקה מתחיל להתגבש,ואני מקווה שהיום הזה יתרום להמשך הבנייה של עבודה משותפת בין העוסקים השונים".

תגובות

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים *

*

העגלה שלך